Je wilt meer en harder geluid in de auto dus je gaat voor een extra versterker.
Versterker uitvoeringen
De meest voorkomende versterkers zijn 1, 2 of 4 kanaals.
Dit betekend hoeveel speakers je er op kunt aansluiten.
- 1 kanaal versterker wordt vaak gebruikt voor een subwoofer
- 2 kanaals versterker wordt vaak gebruikt voor 2 achterluidsprekers voor de hoedenplank
- 4 kanaals versterker wordt vaak gebruikt om voorin en achterin het geluid harder te maken
De audio aansluiting
Een versterker moet altijd worden aangesloten op een autoradio.
De meeste versterkers hebben een High-input en een Low-input. Heb je een autoradio zonder speciale uitgangen (tulp) dan kun je de gewone speakeruitgang gebruiken voor de High-input. Heb je wel speciale uitgangen op je autoradio zoals SUB of AMP (tulp) dan kun je de Low-input gebruiken van de (eind)versterker.
Een versterker is ook vaak af te stellen met stelschroefjes. Hierbij kun je vaak de Gain (versterking) afstellen of het versterkingsvolume te fine-tunen.
Er zijn vele versterkers op de markt voor verschillende doeleinden. Zo is een subwoofer versterker voorzien van instelbare filters zoals een frequentiefilter. Deze zorgt ervoor dat je zelf kunt bepalen hoe hoog de laagste tonen mogen gaan. Als voorbeeld 10Hz – 100Hz.
De versterker voorzien van spanning en stroom
Een versterker kan veel stroom nodig hebben. Hoe meer bassen en lage tonen, hoe meer stroom je nodig hebt.
De plus kabel
Het is belangrijk een dikke stroomdraad voor de plus aan te leggen. Gebruik hiervoor indien mogelijk een rode kabel. Probeer hem op de accu zelf aan te sluiten en gebruik altijd een zekering! (om brand te voorkomen)
Plaats pas de zekering in de houder als de volledige installatie is voltooid.
De zekering
De zekering moet bij de accu komen te zitten en niet bij de versterker achterin de auto.De versterker zelf heeft ook altijd een zekering aan boord. Zorg dat de extra zekering net iets zwaarder is. (minimaal gelijk). Hier kun je een geschikte zekeringhouder kopen.
De massa / min
Houdt de min / massa kabel zo kort mogelijk. Het chassis van de auto is ook de massa. Alleen blank metaal geleidt elektriciteit. Je kunt vast wel een bout vinden in de kofferbak die aan het chassis vast zit waar je de massa draad van de versterker aan kunt bevestigen.
Remote aansluiting op de versterker
De versterker heeft ook een Remote aansluiting (Rem). Deze remote aansluiting maakt het mogelijk de versterker aan- en uit te zetten via je autoradio. De blauwe draad die op je autoradio zit geeft 12V + af om de versterker aan te zetten. Probeer indien mogelijk deze ook te voorzien voor een kleine zekering (max 1A). Mocht je kortsluiting maken met deze draad op de massa is niet meteen je autoradio stuk.
Niet op de verlichting aansluiten
Sluit de voeding van een versterker nooit aan op de verlichting! Hier is de bedrading niet voor bedoeld en zorgt voor storingen in de rem- en knipperverlichting.
Speakers aansluiten
Sluit eerst de speakers aan voordat je de de versterker voorzien van stroom. Alle speakers moeten worden aangesloten. Heb je meer speakeruitgangen op je versterker dan speakers om aan te sluiten dan heb je waarschijnlijk een probleem.
Sommige versterkers kun je overbruggen of in een 2 kanaals of meerkanaals modus zetten. Dit wordt Bridge of Bridgen genoemd. Dit kan nuttig zijn als je het vermogen wilt verdubbelen of 1 subwoofer speaker wilt aansluiten op een 2 of 4 kanaals versterker.
Elke speaker heeft een plus (+) en min (-). Sluit de plus van de speaker op de plus van de versterker. Dit is belangrijk want anders komen de lage tonen niet goed over uit de speaker.
Hieronder is een afbeelding van een 4 kanaals versterker met mogelijkheid tot overbruggen van kanalen.
Wat is een condensator en wat voegt dit toe
Een condensator is een component dat de spanning stabiel houdt. Een versterker kan bij lage tonen (bas) de spanning (van de accu) naar beneden trekken. Hierdoor kunnen de prestaties worden beïnvloed. Denk aan een minder krachtige bas.
Indien de plus (+) kabel niet dik genoeg is dan is de kans groter dat een condensator nut heeft.
De condensator plaats je zo dicht mogelijk bij je versterker. De condensator die een spanningsdip voorkomt en buffert kan op deze manier de versterker extra voeden en het stroomverlies over de plus kabel compenseren.
De condensator aka powercap aka power stabilizer wordt gekenmerkt door zijn capaciteit.
Veel condensatoren zijn 1 Farad. Sommige hebben een spanningsmeter aan boord.
Een kleine versterker installatie zou ook voldoende hebben aan 0,5 Farad. Voor 39,95 Euro kun je een 1 Farad kopen geschikt voor elke installatie.
Tips
Probeer bij het aansluiten van draden altijd verschillende kleuren te gebruiken om verwarring te voorkomen. Verkeerd aansluiten betekend vaak dat dingen worden opgeblazen.
- Plus (+) kabels = kleur rood
- Min (-) kabels = kleur zwart of bruin
- Remote (+) kabels = blauw
- Speaker kabels (+)/(-) = kleur rood/zwart waarbij rood plus (+) is en zwart min (-)
Goeie dag ik heb een Nissan qashqai uit 2018 nu wil ik een versterker aansluiten aan mijn fabrieksradio normaal haal ik even de kabel van de accu eraf om een versterker aan te sluiten maar nu heb ik een auto met een start/stop engine knop als ik nu de kabel eraf zou halen en daarna weer erop zet kan ik de auto niet meer starten wat kan ik doen Mvg jeffrey
Hi Jeffrey
Wat je kunt doen is een voedingskabel trekken van de versterker naar de accu. Bij de accu plaats je een zekering.
Je maakt dus bij de accu een aftakking naar de zekeringhouder, en vanaf de lege zekeringhouder vertrekt dan weer een kabel naar de versterker.
Werkt deze oplossing voor jou?
ik heb een vraag ik heb een kabel van de accu naar de achterbak gelegd en een aarde kabel vast gemaakt aan het chassis ik meet 12 volt opde stroomkabel maar er brandt geen groen lichtje op de versterker en de ingebouwde zekeringen zijn ook goed wat is hier van de oorzaak kan het zijn dat de versterker stuk is
Wanneer je op de versterker zelf (+ en – aansluiting) 12 volt meet en je lampje gaat niet groen branden, dan lijkt de versterker kapot.
Is er een remote aansluiting aanwezig op de versterker en meet je daar ook +12V (i.c.m. de GND)?
Ik heb een opel vivaro 2006 en een jbl basspro versterker + sub maar ik vind nergens een goede massa in het busje
het chassis is verbonden aan de massa. Je zou een schroef in het chassis kunnen boren en daaraan de massa kunnen verbinden.
Beste iedereen,
Na bijna 15 jaar ga ik weer eens een auto voorzien van wat beter geluid. Het is alleen graven van wat de beste opstelling en aansluiting ik moet gebruiken. Ik kan dus wel wat pointers gebruiken. Mijn auto is een cabrio dus wil zowel voor als achter de boel via een versterker laten lopen. Uiteraard draai ik de achterkant wat meer dicht om het geluid meer van voren te laten komen. Ik heb een nieuwe radio met line out, aux in en aux uit. 4 kans als versterker voor de boxen voor en achter. Tweakers gaan denkelijk niet op de versterker. Daarnaast heb ik ook een actieve bass voor onder mijn stoel. Wat betreft het stroom weet ik wel hoe dat moet, de kabels liggen al klaar! Het gaat mij echt om de versterker en actieve bass goed aan te sluiten. Wie heeft wat tips?
Alvast bedankt
Gr
Gary Robinson (ook op Facebook, woonplaats Terneuzen)
Hallo mijn naam is Henk de Groot.
Mijn zoon heeft een honda civic ep1, 1.4 sport.
Hierin hebben wij een DEH-X7800DAB geinstalleerd.
Achterin hebben wij een 4×90 Watt versterker zitten.
De + kabel, een hele dikke en de remote kabel, hebben wij via de bijrijderskant lopen.
De – , massa is ook een hele dikke, deze is +/- 50 cm lang en zit zo dicht mogelijk bij de versterker gemonteerd.
De tulpen, voor en achter, heb ik via de bestuurderskant lopen.
Wanneer de uit staat is er niets aan de hand, maar wanneer ik de auto start en de motor loopt heb ik een ruis op de achtergrond, geen piep of zo.
Wat kan dit veroorzaken.
benieuwd naar jullie reactie, Henk de Groot
Wat ik mis in deze handleiding is bijvoorbeeld hoe je de aders vastmaakt aan de zekering, de accu en de versterker. 10 kwadraat aders zijn bijvoorbeeld lastiger te verbinden dan standaard huis tuin en keuken draad. Solderen of krimpen? Vertinnen voordat ze in een schroefverbinding gaan? Dat soort dingen.