De Multimeter
Om fouten op te sporen en te controleren of ergens spanning op staat kan een Multimeter heel goed van pas komen.
Bij het inbouwen van een autoradio heb je eigenlijk maar 2 basisfuncties nodig van de Multimeter.
- Spanning meten in de stand V (DCV of =) van Volt (gelijkspanning)
- Weerstand (geleiding) meten in de stand Ω van Ohms
Spanning meten
Als je spanning wilt meten in de auto dan kun je de Multimeter op V van Volt meten zetten.
Op de Multimeter staat 2x de V afgebeeld. Dit is voor gelijkspanning (batterij) en wisselspanning (stopcontact).
- Wisselspanning gekenmerkt door VAC of V ~
- Gelijkspanning gekenmerkt door VDC of V =
In de auto heb je gelijkspanning zet de schakelaar dus op VDC of V =.
Je zult in de auto een spanning kunnen meten van rond de 12V. Zet daarom de schakelaar op 20. Hiermee geef je aan dat de spanning die je wilt meten niet hoger is dan 20V.
Spanning meet je ALTIJD tussen 2 meetpennen. De zwarte meetpen is de min (-) ook wel massa genoemd. De rode meetpen is de plus (+). De meetpennen (metalen punten) moeten ook altijd metaal raken om contact te maken. Immers geleidt metaal. Waar verf overheen zit of plastic isoltatie zal dus geen contact maken met de punt van de meetpen.
De min-pool van de accu van de auto zit aan het chassis gekoppeld. De plus-pool gaat naar een zekeringkast waar hij verder verdeeld wordt.
Bepalen wat plus (+) en min (-) is
Als je de zwarte meetpen op de min (massa) houdt en de rode meetpen op de plus (+) én je hebt de meter in de juiste stand (V= 20) dan verschijnt er op het display de spanning die je meet. Vermoedelijk ligt dit rond de 12.00 Volt.
Als je de meetpennen zou omdraaien, dus de rode meetpen op de min (massa) en de zwarte meetpen op de plus dan verschijnt er -12.00 Volt op het display. Dit betekend dat de spanning omgekeerd op de meetpennen staat.
Mocht je een autoradio gaan aansluiten en hierbij de plus en min omdraaien kán de autoradio kapot gaan.
Bij een autoradio (iso connector) is de zwarte draad de min (-) en de rode en gele de plus (+).
Weerstand / Ω OHM / Geleiding meten
Als je wilt doormeten of een zekering goed is dan kun je de OHM stand (Ω) inschakelen.
Zet de Multimeter hiervoor in de Ω 200 stand. De 200 stand staat voor een perfecte geleiding.
Test altijd eerst hoe de geleiding is door de meetpennen (punten) tegen elkaar aan te houden. In het display zal een getal van ongeveer 02.0 (OHM) worden weergegeven.
Dit betekend een geleiding van 2 OHM wat een perfecte geleiding is. Als de Multimeter een getal van 1 aangeeft zonder punten of iets dan is er geen geleiding. Hetzelfde dus als dat je de meetpennen niet tegen elkaar aan houdt. Kortom veranderd er iets op je display als je meet in deze stand, dan is er geleiding. Je zekering, draad o.i.d. is dus goed.
Speaker meten
Je kunt in de Ω OHM stand ook meten of je de bekabeling van een speaker te pakken. Ook kun je meten of een speaker nog goed is of niet.
Een speaker heeft ook een plus (+) en min (-) pool.
Je kunt ook hier de meetpennen tegen aan houden en zien wat je display aangeeft.
Een autospeaker zal vaak rond de 4Ω zijn. Dus in het display zal er een getal van rond de 04.0 worden weergegeven. Uiteraard zijn er wat factoren waardoor dit getal wat kan veranderen zoals de bekabeling er naar toe. Van 03.0 tot 10.0 Ohm zal een werkende luidspreken aanduiden.
Kopen van een Multimeter
Een Multimeter hoeft niet duur te zijn. Tegenwoordig kun je ze bij elke bouwmarkt halen voor nog geen 10 Euro. Brezan, Kijkshop en zelf sommige pompstations verkopen ze ook.
Hier kun je in ieder geval een goede multimeter kopen.
Veiligheid
Pas wel op als je gaat meten. Vooral als je 230Volt gaat meten of een accu. Het gevaar is dat je geen kortsluiting veroorzaakt. De meetpennen van de meeste multimeters zijn zo kort dat je heel gek moet doen om ze tijdens het meten tegen elkaar te krijgen maar in sommige situaties niet onmogelijk. Wees dus voorzichtig.
mijn autoradio vdo 4100 msdayton werkt goed cd enop navigatie niet op fm en anderenzendershoe moet ik dat oplossen
Mogelijk ligt dit aan de antenne of antenne stekker. Bij slecht of geen signaal krijg je geen radio bij sommige modellen. De antenne stekker is vaak een zwak onderdeel.
Beste,
Is er een standaard en bedrading van autospeakers, ook als hij er niet in zit. Bij mijn auto zitten er alleen voorin speakers, en ik wil achterin ook graag speakers laten zetten. Mijn vraag was zitten de draden al in de auto en kan ik de speakers dus gelijk aansluiten of moet ik de draden ook aanleggen?
Als ik mijn JVC radio aan zet werkt alles hoor dan een klein plopje uit mijn speaker maar komt verder geen geluid uit wat zou het kunnen zijn gr.
Ik ben in het bezit van een HUAWEI P9 telefoon en wil deze gebruiken als autotelefoon.
Nu zit alles aangesloten maar ik kan wel gebeld worden en hoor de beller spreken via de speakers van de autoradio, maar men kan mij niet horen spreken. Wat is hier mogelijk fout, zekeringen zijn oke.
Hallo.
De caravan verlichting aan de rechterzijde werkt niet.(links werkt alles normaal). Nou heb ik reeds alle lampjes(5) gecontroleerd. Ook heb ik de contacten met contactspry ingespoten.
Zou het misschien aan de stekker(13polig) of aan de contactdoos van de auto kunnen liggen? Hoe te checken?
Hallo,
ik heb een jaartje binnenhuis electriciteit gvolgd, heb grote mobilome, zou de luidsprekers van tv willen uitschakelen die achteraan zitten, en te veel lawaai maken in d slaapkamers, heb setje boxen gekochtt als voor computer, en dit lukt via telefooningang, maar heb 230v nodig voor de stroom, allesbinnenin gaat op 12v
mijn vraag; hoe moet ik bij boxen aansluitngpin meten wat + of – is, kan ik een kabel 12 v leggen naar de boxen, en wat heb ik nodig, en heeft u voor mij een naam van een goed handboek basis auto electrik
hopend op en positief antwoord groet ik u
eric
Hallo,
Ik heb recent mijn autoradio moeten vervangen. Op de oude radio zat een losse ISO-connector. De nieuwe heeft een ingebouwde connector. Helaas houdt de geheugen van de nieuwe radio niet vast. Na een paar minuten contactloos te zijn, wordt het geheugen gereset. De eerste paar minuten na het uitzetten van de contact blijft het geheugen wel gehandhaafd. Waar kan het probleem liggen?
Ik heb de kabel waar constant 12v spanning is, dat uit de auto komt volgens de instructies aan de geheugen pin van de radio gesloten. (bij mijn auto is dit niet geel maar grijs).
De rode en gele kabels dat uit mijn auto komt, hebben een geschakelde 12v (dus als het contact aan, is er alleen stroom). De gele kabel uit de auto heb ik aan de pin van de radio met sleutelcontact weergave (ignition) gekoppeld. Met deze aansluiting raak de radio dus na een paar minuten contactloos te zijn het geheugen kwijt. Idem als ik de rode op “ignition” aansluit.In de oude situatie had de rode kabel dat uit de auto komt ook geen aansluiting op de oude ISO aansluiting.
Wat doe ik mis? Zou de massa kabel anders niet kloppen of moet ik bepaalde kabels samenvoegen?
hallo
ik heb een alfa GT met een originele radio(blaupunkt geloof ik)
af en toe gaat ie aan en om onverklaarbare reden gaat ie ook weer ui
tenminste het geluid dan
ik heb een andere radio geprobeerd en die doet precies hetzelfde
je zou denken de bedrading van de speakers maar als ik daar aan rommel gebeurt er niets
wat kan dit zijn
Heb een amerikaanse oldtimer staan waarvan ik de originele radio wil veranderen aangezien het alleen maar radio is. Nu heb ik de radio ontkoppeld en heb ik 7 kabels. 4 ervan zijn van de luidsprekers dus dan heb ik er nog 3 over. Massa, permanente stroom en die na het contact. Maar als ik wil meten welke mijn permanente stroom is meet ik maar 0.06V. Als ik het contact aan zet meet ik op dezelfde kabel 0.56V. Op alle andere kabels krijg ik niks van stroom. Hoe komt het dat ik geen 12V meet? Ligt het dan aan de bekabeling zelf? Zekeringen zijn goed.