De Multimeter
Om fouten op te sporen en te controleren of ergens spanning op staat kan een Multimeter heel goed van pas komen.
Bij het inbouwen van een autoradio heb je eigenlijk maar 2 basisfuncties nodig van de Multimeter.
- Spanning meten in de stand V (DCV of =) van Volt (gelijkspanning)
- Weerstand (geleiding) meten in de stand Ω van Ohms
Spanning meten
Als je spanning wilt meten in de auto dan kun je de Multimeter op V van Volt meten zetten.
Op de Multimeter staat 2x de V afgebeeld. Dit is voor gelijkspanning (batterij) en wisselspanning (stopcontact).
- Wisselspanning gekenmerkt door VAC of V ~
- Gelijkspanning gekenmerkt door VDC of V =
In de auto heb je gelijkspanning zet de schakelaar dus op VDC of V =.
Je zult in de auto een spanning kunnen meten van rond de 12V. Zet daarom de schakelaar op 20. Hiermee geef je aan dat de spanning die je wilt meten niet hoger is dan 20V.
Spanning meet je ALTIJD tussen 2 meetpennen. De zwarte meetpen is de min (-) ook wel massa genoemd. De rode meetpen is de plus (+). De meetpennen (metalen punten) moeten ook altijd metaal raken om contact te maken. Immers geleidt metaal. Waar verf overheen zit of plastic isoltatie zal dus geen contact maken met de punt van de meetpen.
De min-pool van de accu van de auto zit aan het chassis gekoppeld. De plus-pool gaat naar een zekeringkast waar hij verder verdeeld wordt.
Bepalen wat plus (+) en min (-) is
Als je de zwarte meetpen op de min (massa) houdt en de rode meetpen op de plus (+) én je hebt de meter in de juiste stand (V= 20) dan verschijnt er op het display de spanning die je meet. Vermoedelijk ligt dit rond de 12.00 Volt.
Als je de meetpennen zou omdraaien, dus de rode meetpen op de min (massa) en de zwarte meetpen op de plus dan verschijnt er -12.00 Volt op het display. Dit betekend dat de spanning omgekeerd op de meetpennen staat.
Mocht je een autoradio gaan aansluiten en hierbij de plus en min omdraaien kán de autoradio kapot gaan.
Bij een autoradio (iso connector) is de zwarte draad de min (-) en de rode en gele de plus (+).
Weerstand / Ω OHM / Geleiding meten
Als je wilt doormeten of een zekering goed is dan kun je de OHM stand (Ω) inschakelen.
Zet de Multimeter hiervoor in de Ω 200 stand. De 200 stand staat voor een perfecte geleiding.
Test altijd eerst hoe de geleiding is door de meetpennen (punten) tegen elkaar aan te houden. In het display zal een getal van ongeveer 02.0 (OHM) worden weergegeven.
Dit betekend een geleiding van 2 OHM wat een perfecte geleiding is. Als de Multimeter een getal van 1 aangeeft zonder punten of iets dan is er geen geleiding. Hetzelfde dus als dat je de meetpennen niet tegen elkaar aan houdt. Kortom veranderd er iets op je display als je meet in deze stand, dan is er geleiding. Je zekering, draad o.i.d. is dus goed.
Speaker meten
Je kunt in de Ω OHM stand ook meten of je de bekabeling van een speaker te pakken. Ook kun je meten of een speaker nog goed is of niet.
Een speaker heeft ook een plus (+) en min (-) pool.
Je kunt ook hier de meetpennen tegen aan houden en zien wat je display aangeeft.
Een autospeaker zal vaak rond de 4Ω zijn. Dus in het display zal er een getal van rond de 04.0 worden weergegeven. Uiteraard zijn er wat factoren waardoor dit getal wat kan veranderen zoals de bekabeling er naar toe. Van 03.0 tot 10.0 Ohm zal een werkende luidspreken aanduiden.
Kopen van een Multimeter
Een Multimeter hoeft niet duur te zijn. Tegenwoordig kun je ze bij elke bouwmarkt halen voor nog geen 10 Euro. Brezan, Kijkshop en zelf sommige pompstations verkopen ze ook.
Hier kun je in ieder geval een goede multimeter kopen.
Veiligheid
Pas wel op als je gaat meten. Vooral als je 230Volt gaat meten of een accu. Het gevaar is dat je geen kortsluiting veroorzaakt. De meetpennen van de meeste multimeters zijn zo kort dat je heel gek moet doen om ze tijdens het meten tegen elkaar te krijgen maar in sommige situaties niet onmogelijk. Wees dus voorzichtig.
Ik heb een sony autoradio geinstalleerd (precies als hierboven op de pagina) en als het contact uit is (en de radio is dan ook uit) blijft hij stroom trekken, ik meet 0,18 Ampere. Is dit normaal, of is er iets niet goed aangesloten?
Hallo heb zo juist een autoradio gekocht met klap scherm. Heb hem aaangesloten maar ben vergeten om de kabels die los af te schermen. Radio werk gewoon scherm komt er uit. Na enige tijd kreeg ik kortsluiting dashboard gaat uit scherm ook radio blijft WIL aan staan. Nieuwe zekering er in gedaan alles doet het weer alleen het scherm wilt niet terug er in en ook niet aan?
Hallo,
Ik was aan het rijden toen de radio spontaan uit ging, daarna deed hij jet niet meer, ik kan nog wel bluetooth verbinding maken maar geen display en geen geluid
Hallo.
Heb een Chinees radionavigatie aangeschaft de S.60.
Deze heeft iso en mijn bus..( Opel vivaro) heeft canbus.
Nu heb ik begrepen dat er een extra plus draad moet komen.
Iemand hier ervaring mee?
Krijg er nu geen spanning op. Althans, als ik mijn stekkerblok inplug, gaat herl kort de lampjes ff aan, dan gelijk weer uit. Display,doet vooralsnog niks.
Wat doe ik fout.
Zie mijn foto,s van wat ik heb.
Graag reactie.
Groet Arthur.
Hallo ik heb een pioneer hw100 sw370 in mijn auto en heb daar een subtopper via een 2weg versterker op aangesloten maar nu heb ik maar 5 minuten muziek en daarna doet alleen de subtopper het nog hoe kan dit?
Hallo,
mijn autoradio heeft geen geluid bij de rechter speaker..de linker speaker werkt wel.
Als ik een andere radio aansluit werkt de rechter speaker ook niet
Ik heb de bedrading gemeten, daar zijn geen problemen mee (multimeter piept en geeft zeer lage waarden als ik draad test van ISO stekker naar speaker aansluiting. (kleurcodes/aansluitingen kloppen met aanlsuiting van de radio)
De speaker zelf meet 3.8 Ohm (4 Ohm speaker)ven als ik een batterij aansluit “plopt” de speaker bij contact.
De stekkers en aansluitingen hebben geen roest of andere vreemde plekken.
Weet iemand wat er aan de hand is of hoe het is op te lossen ?
Groet,
Thomas
Balance gelijk zetten.?
Heb een Chinees model aangesloten in mijn Chevrolet tracker. Hij werkt perfect. Enkel als ie uurtje heeft stil gestaan gaat de radio niet meer aan. Ik moet de radio dan resetten met bijbehorend knopje. Daarna kan ik hem wel gewoon aan doen. De zenders van de radio houd ie vast, enkel in het menu moet ik terug instellingen doen ( kleur van knopjes, geluid bij intoetsen) iemand enig idee wat er mis is ? Kan het te maken hebben met de brake draad die niet aangesloten is ?
Gr, weringe
Klinkt meer als een defect aan het apparaat.
heb mijn auotradio verloren door diefstal, alles losgesneden, Nu wil ik mijn nieuwe radio plaatsen maar weet niet welke kleur bij de autoantenne hoort. Ik heb een bruine kabel en een groen/grijze met rode ringen over.
De auto is een mercedes sprinter. Hoe dit op te lossen?
de antenne kabel is geen dun draadje maar een hele dikke
Hallo, ik heb een probleem, mijn radio doet na een storing in mijn aanhanger niets meer, accu is los geweest, storing motor management Door anwb gereset. Echter radio krijg ik niet meer aan de praat, zekeringen zijn goed. Af en toe krijg ik er wel een cd in en uit. Alleen geen display en geluid, heb zelfs andere radio geprobeerd? Kan iemand mij helpen, groeten Cor
Ik denk dat je even moet gaan meten. Dan weet je waar het probleem zit.
Meet eerst de spanning. Haal de radio los en meet op de ISO connector.
Meet tussen zwart en geel 12 volt en meet tussen zwart en rood 12 volt (bij contact aan).
Dat is de basis.
Ik heb een stroomlek op mijn bootje, vermoedelijk op de aansluiting van de radio of de radio zelf.
trial en error is geen optie dat kost te veel accus’s
Weet iemand hier hoe ik dat kan meten.
Thanx