Spanning en stroom
Je hebt spanning (Volt) en stroom (Ampère). De spanning is het voltage waarop waarop dingen werken. Een autolampje werkt op 12V.
De stroom (energie/kracht) is wat dingen nodig hebben. Een autolampje weer als voorbeeld kan 55W (Watt) verbruiken. De stroom die hij nodig heeft is dan 4,6A (Ampère).
Rekensom: Watt delen door Volt is Stroom.
Accu
De auto accu is een grote oplaadbare batterij. Deze wordt opgeladen door de dynamo.
De accu heeft een plus (+) pool en een min (-) pool net als een normale batterij.
Dynamo
De dynamo laadt de accu op. De dynamo draait als de motor draait en wekt hierdoor energie op. Om een accu op te laden (te vullen) heb je meer spanning nodig dan dat er uit de accu komt. Een 12Volt auto accu kun je met 13 of 14Volt opladen. De spanning die van de dynamo komt moet dus hoger zijn dan 12Volt. Als je op de accu polen meet terwijl de motor draait zul je dus een hogeren spanning dan 12Volt moeten meten. Vaak gaat er een accu icoon branden in het dashboard als de dynamo niet goed bijlaad (met een draaiende motor).
Elektriciteit in de auto
De auto heeft 12V (Volt) aan boord. Deze komt uit de accu die onder de motorkap zit. De accu wordt niet alleen gebruikt voor het starten van de auto maar ook voor de verlichting, de ventilatie en onder andere ook de autoradio.
Zekeringkast
In de auto (onder het dashboard) en onder de motorkap zit een zekeringkast. Zekeringen worden ingezet om kortsluiting of overbelasting te voorkomen.
Alle verbruikers van verlichting tot en met de radio krijgen een eigen zekering in de zekeringkast.
De zekeringkast is een soort verdeelstation. Vanaf de accu loopt er eerst een kabel naar de zekeringkast. Vanaf hier worden er allemaal 12V lijntjes verdeeld over verschillende verbruikers.
Zekeringen
Niet elke verbruiker verbruikt evenveel stroom. Daarom worden zekeringen aangepast op de verbruiker. Een achterruitverwarming die 8A (ampère) verbruikt zal dan ook afgezekerd worden met een 10A zekering. Als er iets fout gaat (bv kortsluiting) dan loopt de stroom hoger op dan de 8A. De zekering laat van 0A tot 10A door en gaat daarna stuk.
Zekeringen zijn dus belangrijk want kortsluiting kan brand veroorzaken.
Autozekeringen zijn er in verschillende standaard waarden. Om ze makkelijk te herkennen hebben ze de waarde op de zekering gezet en elke waarde een kleur gegeven.
- Donkerbruin = 7,5A
- Rood = 10A
- Blauw = 15A
- Geel = 20A
- Wit (doorzichtig) = 25A
- Groen = 30A
Er loop een draadje door de zekering van het ene pootje naar de andere. Je kunt niet altijd hier aan zien of de zekering nog heel is. Dit moet je meten.
Zekeringen kun je o.a. kopen bij Tankstation, Brezan, Hallfords, Action en Gamma. Tevens zitten ze ook vaak in het doosje van je reserve lampensetje.
Tips
Laat niet te lang je muziek hard aan staan als je motor uit staat. Hierdoor raakt je accu snel leeg. Hetzelfde geldt voor als dat je de verlichting (koplampen) laat branden. Gebruik eventueel een backup accu (2de accu achterin) om te voorkomen dat je auto niet meer start.
hallo ik heb vraag ik versterker en woofer in de auto maar ik heb nieuwe radio steken en de hooft voeding krijgt geen stroom aan wat ligt dat dan want de zekeringen zijn niet gesprongen iemand idee ?
Wat een heldere uitleg! Dank daarvoor.
Ik moet wat auto radio’s testen en wil deze dus niet inbouwen om dit te doen.
Het lijkt mij handig als ik een stekker haal met losse bedrading en aan de stroomkabels een adapter te bevestigen, uiteraard een 12V maar hoeveel ampere heb ik nodig om een radio (ook dubbel din) te kunnen testen ?
Hoi,
Ik wil graag de autoradio in mijn T3 camper zo aansluiten dat als ik stil sta hij op de huishoudaccu draait en als ik rij gewoon op de start accu (zodat dan de huishoudaccu goed kan opladen). Hoe kan ik dit het beste doen? Wat voor een schakelaar heb ik hier voor nodig?
Ik heb momenteel een Renault Megane Cabrio uit 2001, met een originele autoradio en met een Parrot MKi9000.
Elke dag, moet ik met de veerpont over de lek en daarvoor moet mijn motor uit.
Wat ik heel erg frustrerend vind, is dat bij deze auto (blijkbaar) de stroom dan ook van de carkit (en radio) gaan, dus ik ook mijn bluetooth verbinding opnieuw moet vastleggen.
Bij mijn vorige auto (een Citroën Xsara uit 2001) was het zo, dat de autoradio nog 30sec-1min door bleven lopen, en de carkit ook.
Dan kon ik de motor uitzetten, stroom bleef aanwezig… acc. stand aanzetten met de sleutel, waardoor deze actief bleven en bij starten bleef de stroom ook aanwezig!
Is er een manier, om de stroom bij de Mégane op de carkit te houden, zodat ik niet telkens opnieuw hoef te verbinden?
Ja, zijn mogelijkheden voor.
Dit zou met een schakelaar kun zodat je zelf kunt bepalen of de autoradio of carkit aanstaat zonder sleutel in het contact.
Als de carkit op de normale manier is aangesloten dan krijgt hij de spanning van je autoradio iso stekker.
Op de gele draad staat altijd 12 volt. Op de rode draad staat alleen 12 volt als het contact op aan staat.
Er is dus een doorverbinding nodig (schakelaar) die rood en geel met elkaar doorverbind. Op deze manier zal je radio en carkit werken zonder sleutel in het contact.
Ik heb net een skoda oktavia 2006 aangeschaft. Ik wil mijn Pioneer radio aansluiten maar heb geen spanning op de schakeldraad, terwijl de zekering niet defect is. Is er nog een zwevende zekering?
Volgens mij is er geen zwevende zekering. De zekering in de radio zelf is wel goed?