Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.
Inhoud van deze pagina
1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen
1. Een bestaande autoradio loshalen
Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.
Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.
Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.
2. ISO stekkers
Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.
De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.
3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)
Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.
Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk) autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.
Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.
4. Wat moet je allemaal aansluiten
Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.
- Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
- Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
- De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.
(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)
5. De overige draden aan de ISO connector
Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:
- Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
- Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
- Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.
6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker
Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.
7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit
Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:
Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.
8. Speakers aansluiten
Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:
- Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
- Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
- Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
- Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)
9. De radio doet niets
Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.
Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.
10. Spanning meten op de autoradio
- Multimeter op Volt stand zetten (20 = ) (meetinstructies)
- Iso stekkers uit autoradio halen
- Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)
Tips
Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.
Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.
Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.
Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.
Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.
Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.
Opmerkingen
Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.
Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.
NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!
Hi, ik heb een Chinese radio met een 12 politie aansluiting. Er zit een verloopstekker bij met 12 losse draden maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die te verbinden met de ISO in mijn Scenic II 2005. Het is toch niet de bedoeling om 12 kroonsteentjes te gebruiken en de auto-bedrading door te knippen?
er bestaan ook iso connectoren met losse draden eraan. Dat betekent dat je wel een kroonsteen kunt gebruiken, en niet de bedrading kapot hoeft te knippen van de auto.
In dat geval moet je deze universele iso stekker kopen.
Op de homepage staat dit bij punt 6 ook uitgelegd.
ik heb een dubbeldin die ik wil inbouwen echter mijn spanning in de auto is in ruststand 12,5 volt de autoradio doet het prima. Na het starten gaat de spanning omhoog van 13,5 – 14,5 volt de autoradio start maar toetsen doen het niet meer. Er is duidelijk overspanning.
Ik heb overal gemeten in het zekeringkastje maar telkens die hogere spanning met starten.
Hoe kan ik de autoradio nu werkend krijgen?
Om de autoaccu bij te kunnen laden is er meer spanning nodig dan de accu afgeeft. Veel 12 volt acculaders geven doorgaans 13.8 volt af. De dynamo levert in jouw geval 13,5 – 14,5 volt af en dat is normaal, want zodra de motor draait moet de accu bijgeladen worden.
De laadspanning kan tevens veranderen wanneer het aantal toeren van de motor veranderd. Het lijkt voor de hand liggend dat de autoradio een probleem heeft met een hogere spanning, maar er kunnen meerdere factoren zijn die dit probleem veroorzaken. De dynamo kan bijvoorbeeld ook storen op de boordspanning en deze autoradio kan daar gevoeliger voor zijn. Met name bij oudere auto’s kon je wel eens een zoem horen vanuit de speakers wanneer de motor draaide. Een spanningsfilter of ontstoor-condensator kan dit probleem oplossen. Maar het kan ook gewoon zijn dat er een defect zit in de dubbel din radio zelf.
Vraag over Skoda Roomster radio zonder stuurbediening.
In denk goed te begrijpen hoe gele en rode plus draden werken.
Maar nu, ik wil Joying 2 din inbouwen in Skoda, daar werkt de originele radio op 1x geel en 1x zwarte draad plus 2 can contacten in de iso stekker.
Contact aan of uit,blijf 12 V meten,maar originele radio gaat wel uit bij contact uit. Rara hoe werkt dit?
Om de nieuwe radio te laten werken zou ik een geschakelde rode plus erbij moeten maken.
Kan dit kwaad voor een canbus systeem?
Groet Nick.
Vandaag bezig geweest met inbouwen nieuwe radio omdat odue er ineens mee stopte!
Nu heb ik gemeten dat de rode geschakelde plus draad bij contact uit 0 volt en bij contact aan 0.33 volt hmmm heel apart.
Dit klopt toch niet?
Geel geeft gewoon 12 constante 12volt – dus zolang rood en gel radio naar geel gedaan dan heb ik sowieso even muziek!!
Zou er een zekering kunnen zijn voor die rode schakel draad??
Ik zou inderdaad als eerst even alle zekeringen controleren. Vaak is het een rode 10A zekering.
Ik heb iets. Mijn autoradio zit niet aan massa en toch doet ie het. Wie kan dat uitleggen
De antenne als voorbeeld genomen is ook aan de massa verbonden, dus via die weg kan de autoradio ook aan de massa liggen.
Hallo allemaal ik heb android radio (china) aangesloten in een opel meriva daarbij heb ik stekker van stuurbedieng niet aan gesloten nu werkt de radio normaal maar zodra ik ga rijden gaat die constant over van bleuthoot naar cam
Terwijl cam niet aangsloten is.
Iemand een idee
heb je een handleiding en zit daar een bedradingschema bij?
Heb je de verkoper al gecontacteerd met deze vraag? Wellicht zijn er meerdere mensen met hetzelfde probleem.
Hoi Per,
Werkt jouw radio wel via je contact?
Ik probeer een aftermarket in te bouwen, wel met iso, maar nieuwe radio doet helemaal niks via contact. Of eigenlijk uberhaupt niks.
Goede morgen,
Door een ongelukje is de orginele Fiat Doblo (2015) autoradio stuk gegaan. De meest eenvoudige en en voordeliger oplossing leek mij om een moderner kenwood radio in te bouwen.
Dit werkt prima, echter een aantal bedieningen op het stuurwiel werken nu niet meer.
Ik rijd met en constant knipperende kilometer totaal teller, en de datum en klok in het Fiat dashboard zijn niet meer in te stellen.
Hopelijk wet iemand en oplossing!
Groet Bert
Heb je de nieuwe radio aangesloten met een verloopblokje?
Ik denk dat daar het probleem in zit. Ik zou een andere verloopstekker eens proberen.
Wanneer je kilometerteller knippert dan is dat geen goed teken. Ik zou daar niet mee doorblijven rijden om te voorkomen dat je teller stukgaat.
Dag Ton, dank voor je reactie.
Het blijft een mysterie, mijn radio leverancier bood aan om ook de originele audio Fiat radio ergens weer in te bouwen, volgens hen zijn er een aantal functies, zoals tijd, datum en km.teller waarschuwing voor service beurt ondergebracht in die originele Fiar radio.
Met het koppelen van die oude radio, en ergens verstoppen in de auto, zouden de problemen zijn opgelost!
Maar helaas de originele Fiat radio is stuk gegaan door een ongelukje.
Ergens kan ik me niet voorstellen dat die originele Fiat radio dit regelt!
Suggestie! Ik hoor graag what to do!
Dank
Groet Bert
Beste,
Ik wil in mijn Ford Ka 2010 een andere radio inbouwen. Maar als ik alles aansluit gaat de radio niet aan. Nu ben ik opzoek naar een uitleg van de radio-kabelboom van de auto. Ik weet niet wat de kabels en kleuren beteken die uit de auto komen namelijk…
Met vriendelijke groet,
Nick
Hoi Nick, heb jij van iemand al een antwoord gehad ik heb nl. het zelfde probleem.
mvg, Marco
Hallo
Heb jij iets weten over de radio ik heb ook zelf problemen
Groetjes Hichame
Hoi nick.
Ik heb een vraagje heb je de problemen van de radio van de forda ka opgelost aangezien ik hetzelfde probleem heb.Zoja wat heb je gedaan?
Alvast bedankt Gr hicham
hallo
ik heb een ford galaxy uit 2007
ik heb een navi gekocht maar mijn stuur bediening voor de radio werkt niet hoe moet ik de bedrading daarvan aansluiten?
Ik heb bij mijn Ford KA MK2(2010) de originele radio gedemonteerd en een enkel din met klapscherm gemonteerd, maar krijg geen geluid uit de speakers. Ik heb zelf een iso kabel gemaakt en gewoon alles kleur op kleur overgezet. Maar helaas, een oude SONY radio die ik nog had liggen werkt er wel in.
Wie o wie kan mij helpen
GROETJES
Hans van Wijk
Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Maar het eerste wat je eerst zeker wilt weten is dat het niet aan de radio zelf ligt. Ik zou dat eerst uitsluiten.
Hallo,
Ik heb een nieuwe autoradio.
Ik moet van de rode en gele draar een (1)draad maken wil de radio aangaan.
De radio gaat echter ook aan als het contact uit is en de rode en gele draden zijn geen schakeldraden.
Reeds 2 x heb ik de radio vergeten uit te doen waardoor de accu leeggetrokken werd, ik de auto niet meer in kon en een auto-openmaker moest inschakelen a 150 euro.
Echter de rode en de gele zijn dus geen schakeldraden.
Ik heb nu een schakeldraad getrokken vanaf de sigarettenaansteker , die werkt op het contactslat.
Maar hoe sluit ik nu een en ander aan??
Heb allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd maar tot op heden geen resultaat.
Heb ik soms andere onderdelen nodig?
Hoop dat u kunt helpen
Groet