Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.


Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.

Ben je jouw sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.

4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)

5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 HEB JE EEN VRAAG ? STEL HEM DAN HIERONDER!

836 Comments

Add a Comment
  1. Beste,

    Ik wil mijn subwoofer + versterker aansluiten op mijn orginele radio ( ik heb een seat leon met orgineel seat sound system wat prima klinkt), nu heb ik gelezen dat dit dmv een pre-out kan omdat ik geen RCA uitgang heb, dit kastje zou tussen me speaker kabels moeten nu is mijn vraag de ISO connector heeft maar plaats voor 4 speakers en die zijn momenteel allemaal bezet hoe kan ik dit oplossen met behoudt van de geluidskwaliteit en orginele radio?

    Mvg

    1. De versterker die je wilt gaan gebruiken, welke input aansluitingen heeft deze?
      Indien hij ook een zogeheten high input heeft naast de gebruikelijke tulp aansluitingen dan kun je lijnen die naar je speakers gaan aftakken en naar de high input van je versterker laten gaan.

      Veel versterkers hebben een dubbel input: low input= tulp, high input = speaker output van radio

      1. Ik heb een vraagje ik heb een andere radio in mijn ibiza 6j geplaatst maar nu blijft de radio maae aanstaan en ik heb geen handschoenen vak lampje waar ik hem op kam aansluiten zodat wanneer de sleutel eruit is de radio ook uit gaat. Kunne jullie me misschien helpen.

  2. Beste,

    Ik heb input waar normaal de tulup op gaat en een zogeheten passen-thru

    Mvg

    1. Waarschijnlijk is dat de high in. Heb je een typenummer van je versterker, dan kan ik naar een afbeelding googelen.

  3. Het gaat om een monoblok van rockford de P6001BD

    1. Hi Michael,

      Ik heb nog even naar de specificaties van je versterker gekeken en die heeft helaas alleen maar een low input. Je zult dan inderdaad gebruik moeten maken van zo’n kastje die je van je bestaande speakerkabels kunt aftappen. Of je hierbij geluidkwaliteit inlevert is de vraag. Ik denk dat het wel zal meevallen.

  4. ik zit dus met een probleem,kheb men nieuwe autoradio van men peugeot 306 in men golf 3 cabrio wille steken,heb geel,rood en zwart aangesloten maar werkt niet,wie kan me helpen om hem rechtstreeks van men batterij aan te sluiten met een zekering tussen,zal dan wel draden trekken van aan de batterij naar der radio…please help me,word zot zonder muziek 🙁

    1. Hi Gunther,

      Meet even met een multimeter na waar het mis gaat. Wellicht hoef je dan niet alles opnieuw te trekken.
      Je hebt 1 min nodig op zwart en op geel en rood beide een plus. De plus moet op rood wegvallen als het contactslot op uit staat.

  5. hallo

    ik zit meet een probleem ik heb gister een parrot mki 9200 gekocht, Maar ik heb geen ISO stekker op me orginele radio
    het gaat hier om een mercedes E200 uit 2003/ met een 50 aps navigatie. Zijn hier speciale stekkers voor verkrijgbaar mvg mitchel.

    1. Je hebt een verloopkabel nodig welke speciaal is voor Mercedes.
      Bekijk deze link eens: http://www.carkitcenter.nl/product/145113/60736/184117/kram-audio2car-mercedes-84609.html

      Je kunt ook, als je zelf handig genoeg bent, de bekabeling zelf aanpassen en doorverbinden.
      Bekijk hiervoor deze link Mercedes parrot kabel layout

  6. ik heb een originele fabrieksradio uit mijn punto 55 uit 98 gehaald. heb die geprobeerd te vervangen met een radio/cd speler. hij doet het wel, maar er is geen enkel geluid. wat is er mis? alle kabels zijn aangesloten. er is alleen nog een rood/roze kabeltje met een rood aansluitpunt/dopje dat niet is verbonden.

    1. Was alles plug en play of heb je een verloopkabel moeten gebruiken?

      1. ik moest er een adaptorkabeltje voor kopen, want die zat niet bij de tweedehands radio/cd speler toen ik hem kocht. dat rood/roze kabeltje maakt daar deel van uit en komt uit de stekker die ik in de radio moest stoppen.
        is het anders niet gewoon handiger om deze radio weg te gooien en een geheel nieuwe te kopen?

  7. Hallo,

    Ik zit met een probleem!
    Ik heb afgelopen zondag een nieuwe autoradio (JVC KD-R741BT) gekocht voor mijn citroen C3.

    Nou is het me zelf gelukt om de oude autoradio (standaard autoradio , Clarion) eruit te krijgen en het lukt me ook om die nieuwe autoradio er in te krijgen en vast te maken en dat hij het doet.

    Maar als ik dat allemaal gedaan heb en mijn sleutel uit het contact haal blijft de radio aan staan. ook als ik het frontje er uit haal.
    Door dat de radio aan blijft slaat mijn auto eco mode waardoor ik dan geen deurvergrendeling meer kan gebruiken en dergelijke.

    Wat doe ik fout en moet ik eventueel veranderen???

    Alvast bedankt!

    Groetjes Kim.

    1. Hi Kim,

      Ik zou de dealer eens bellen en vragen of dit verhaal hun bekend klinkt.

    2. de oranje draad zit niet goed,dat is de reden dat de radio blijft branden en aanblijft

  8. Goede middag!
    Ik heb een probleem met de spanning op mijn radio,
    Als ik mijn contact aanzet gebeurt er niks, maar als ik mijn contact net niet aanzet gaat de radio pas aan maar hoor ik evengoed geen geluid, als ik mijn auto aanzet gebeurt hetzelfde alleen dan als ik mijn motor start, zodra ik mijn sleutel loslaat en de motor laat draaien valt hij weer uit.
    Nou heb ik gemeten dat ik wel constant 12v heb, maar geen geschakelde spanning.
    Hoe los ik dit op??

    Mvg

    1. Ik vermoed dat je een nieuwe geschakelde plus kabel moet gaan trekken. Klinkt tevens als een contactslot die niet helemaal in orde is. Is het een wat oudere auto? Heb je daar meer info over?

      1. Het is een golf 3 gti uit ’96, moet ik dan een nieuw contactslot erin laten zetten of is er een andere manier om het op te losse ?

  9. Ik heb 1 orginele radio van een polo uit 2013 ( RCD 310 ) en wil deze inbouwen in Seat ibiza 2005. kan mij iemand vertellen of de zwarte stekker die achter de radio zit in de seat , of ik die zo kan insteken of heb ik toch een iso kabel nodig

  10. Ik heb een polyester schip met een ingebouwde autoradio (sony). De FM ontvangst is matig. Ik had de binnendraad van de coax aan de railing vastgemaakt en de ontvangst viel regelmatig weg. Ik heb toen een dipole-antenne gekocht in de hoop dat die het beter zou doen. Die had zelfd helemaal geen ontvangt.

    Nu had ik wel een gehoord dat je de antenne moet aarden. Ik heb toen de kern van de dipole op “min” aangesloten. Dat had geen effect. Vervolgens – en ik ben band dat dat dom was – de kern op de “plus”. Dat leverde ook geen ontvangst.

    Het aansluiten van de oude antenne levert nu geen ontvangst meer.

    De radio speelt nog muziek af, alleen geen FM-ontvangst.

    Mij vragen:

    Ten eerste:
    Is de ontvangst van autoradio nu stuk (door het aansluiten op de “plus”)
    Zo ja is dat te repareren?

    En daarna de vraag waar het eigenlijk om gaat:
    Wat kan ik doen om een betere ontvangst te krijgen op een polyesterschip?

    Ik ben benieuwd!

    groet

    1. Kijk eens naar de Glomex naar de Glomex splitter RA201.
      Dan kan je de marifoonantenne gebruiken als FM antenne.
      Of je radio nu stuk is kan ik niet beoordelen.

  11. hoe sluit ik een radio aan in een canta op een plus en min van de accu kan ik de geele en de rode draad aan elkaar koppelen en op plus aansluiten en de zwarte op de min wie kan me helpen

    1. Ja, dat kan maar het is wel slim om de rode draad via een schakelaar of contactslot te laten lopen anders loopt je accu leeg omdat de radio aan blijft staan.

  12. Hallo,
    Kan iemand mij vertellen waar NC voor staat?
    Daar zit namenlijk mijn gele draad op aangesloten inplaats van op A4 .
    Nou weet ik ook niet of dat de constante spanning is.
    Of zou ik deze er nog bij moeten trekken?

    Groetjes Dick

    1. NC zou voor Normally Closed staan. Dit betekend dat het verbonden is aan…. iets anders. Als je een multimeter hebt kun je nameten of deze aan de + of – zit.
      Hij zou aan de A4 (permanent 12v+) moeten zitten voor een normale werking.

  13. Hallo,

    mijn autoradio stopt niet met spelen als ik de sleutel verwijderd heb en moet hem dus aan en afzetten door hem gewoon eruit te klikken.
    aan wat zou dit kunnen liggen?

    groeten

    1. Het contactslot moet de spanning op de rode draad + aan de iso connector onderbreken. De meeste ‘recente’ auto’s hebben zo’n connector. Ik weet niet welk merk en type je hebt, maar dit is het meest voor de hand liggend.

  14. De fabrieksradio van mijn Daihatsu cuore 2008 is spontaan gestop met spelen. de zekeringen zijn goed.
    wie weet de oplossing?
    En hoe kan ik deze radio uit bouwen?

    1. Waarschijnlijk heb je platte metalen pinnen nodig om de radio los te krijgen. Deze worden ‘removal tools’ genoemd.
      De dealer heeft ze in ieder geval.

  15. Ik heb gister een 2e hands auto gekocht, uitgebouwde honda civic LSI sport uit 95.
    Ik heb mijn autoradio werkend uit mijn vorige auto gehaald en ook getest in een andere auto deze werkt.
    Maar toch als ik hem aansluit in de auto springt hij niet aan! Ik heb rood met zwart doorgemeten, netjes 12V. Vervolgens heb ik ook geel met zwart doorgemeten, netjes een zwakke constante stroom voor het geheugen van de radio. Maar toch springt hij niet aan! Waaraan kan dit liggen?

    1. je zegt een zakke constante stroom. Je meet in beide gevallen toch rond de 12 volt? Dat zou namelijk wel moeten.

      1. Hé,

        Nee op de de gele draad heb ik zeker geen 12V staan, dat is dan dus het probleem. Hoe los ik dit op?

        1. Kan zijn dat er dus een zekering stuk is. Controleer eens je zekering kastje.

  16. hallo

    ik heb een oude deh-2300r in een fiat fiesta uit 95 (mk3).
    hier wil ik een versterker en sub op aansluiten (magnat edition four).
    nu heb ik geen idee waar ik moet beginnen aangezien zowel de originele kabelboom als de radio geen iso hebben.
    heb ik meerdere verloop stukjes nodig?
    en moet ik kabels splitten of kan ik gewoon de tulpen aansluiten? kan ik ergens een schema vinden?
    groetjesss

    1. ford fiesta uiteraard 🙂

  17. Hallo !
    Ik heb een auto radio gekocht van een seat altea van het bouwjaar 2010
    Nu wil ik die in mijn altea bouwen 2005 ik moet een verloop stekker hebben
    Bij de winkel waar ik die wou kopen zijden ze mij dat die radio niet in mijn altea zou werken
    De radio moest eerst omgebouwd worden ! Is dat zo ? Is er geen andere manier ?
    Was nogal een duur geintje !

    Alvast bedankt

    1. Waarom ombouwen? Lijkt mij gewoon dat er een verloop kabel voor is. Vraag het eens aan de dealer.

      1. Een verloopstekker had die wel maar hij had het over een andere besturing
        Ik neem contact op met de dealer ! Bedankt

  18. Ik heb ook zo,n mp3 dingetje. Alleen zie ik geen oplichtend scherm (aan) als ik op de aan knop druk. Is er een kans dat er een zekering stuk is. Ik zie de sigarettenplug ook niet warm worden.
    Mijn JVC radio doet het wel, alleen komt er sinds kort geen geluid meer uit de autospeakers. Ze hebben het wel gedaan. Kabels zijn verbonden met een ISO kabel.

  19. Hallo,

    Ik heb een Toyota Starlet uit 96. Deze heeft geen ISO aansluiting. Hier kan je, als het goed is, een verloopstekker voor kopen.
    Nu heb ik ook een Pioneer radio (paar jaartjes oude) maar die heeft ook geen ISO aansluiting volgens mij. Daar zit een Pioneer stekker in (dacht echt dat aftermarket altijd ISO was).
    Ik wil graag een Parrot gaan aansluiten. betekent dit dat ik een Toyota > ISO kabel moet hebben en een ISO > Pioneer kabel?
    Weet iemand dit? ik hoor het graag.

  20. Eigenlijk meer een vraag.Ik heb een radio/cd speler met 4 uitgangen en maar 2 speakers. De 2 resterende uitgangen zijn dus onbelast. Is dit op te lossen door alleen de voorspeakers te kiezen dmv. de keuze alleen op de voorspeakers te maken of moet er nog iets tussen gezet worden ?

  21. Beste,

    Ik heb een opel astra maar heb geen kabels liggen voor een radio.
    Zelf geen antenne,echt niets.ik heb een pioneer radio gekocht met iso stekker maar hoe moet ik
    Die nu aansluiten?

    Help!

  22. Staat hierboven allemaal beschreven

  23. Ik heb een nieuwe blaupunkt radio geïnstalleerd in mijn Renault megane. De radio lijkt perfect te werken maar enkel wanneer mijn wagen in achteruit staat. Waar kan dit aan liggen?

  24. Hallo,

    Ik heb vorige week een andere auto gekocht, een Hyundai Coupe uit 2000. Ik heb echter een probleem: de radio werkt niet naar behoren. De radio die er al in zat kon niets onthouden (zenders, volume, huidige frequentie e.d.) als de auto uit ging. Toen ik mijn eigen oude (betere en duurdere) radio in de auto deed viel de radio steeds uit. Vandaag heb ik een nieuwe radio gekocht (een Sony BT4100U). Deze valt ook steeds uit.

    Ik heb overal op het internet gezocht en daar is veel te vinden over de rode en gele draadjes omwisselen. Dit heb ik dan ook gedaan en de radio valt tot nu toe niet meer uit. Nu heb ik echter weer het probleem als bij de eerste radio: hij kan geen zenders onthouden.

    Weet u misschien wat het probleem hier kan zijn? Ik bezig niet over een spanningsmeter of dergelijke, maar denk dat de oplossing met bovenstaand verhaal snel gevonden is.

    Alvast bedankt.

    1. Dit probleem heb ik eerder in oude reacties gezien. De oplossing stond er ook bij. Rood of geel doorknippen en door lussen.

  25. hoi heb en volkswagen polo uit 1995 wil daarin radio bouwen
    zie alleen maar rood een zwart draad
    radio zitten zoveel draaiden aan welke moet ik nemen
    radio is sony cdx 40000rv

    1. Je hebt een multimeter nodig. Gele draad moet aangesloten worden. Die moet je wellicht opnieuw trekken.

  26. er zitten geen speakers in mijn polo heb er zelf nog wel een paar maar uit het dashboard steken aan beide kanten 2 stekkers uit met elk 2 draden maar die passen natuurlijk niet op die speakers die ik heb liggen heb je beide nodig voor muziek
    heb ze beide afgeknipt en 1 stetje op de speaker gedaan maar ruist alleen als ik het andere setje pak hoor je niets
    moet ik ze er beide op zetten

    vr. gr. jan

  27. goeden avond ik heb een radio dvd speler maar hoe omzeil ik de blokkade voor het kijken onder het rijden??? ik wil hem in de caravan bouwen. gr niels

    1. Mogelijk is er een aansluiting op de speler welke je aan de handrem zou moeten bevestigen.
      Uit veiligheidsoverwegingen krijg je een waarschuwingsmelding dat je niet film moet kijken onder het rijden.
      Heb je een losse draad voor de handremschakelaar dan kun je deze aan de plus doorverbinden. Zo denkt de dvd speler dat je niet kunt rijden en dat het veilig is om te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 + achttien =

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)