Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.
Inhoud van deze pagina
1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen
1. Een bestaande autoradio loshalen
Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.
Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.
Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.
2. ISO stekkers
Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.
De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.
3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)
Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.
Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk) autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.
Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.
4. Wat moet je allemaal aansluiten
Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.
- Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
- Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
- De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.
(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)
5. De overige draden aan de ISO connector
Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:
- Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
- Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
- Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.
6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker
Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.
7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit
Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:
Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.
8. Speakers aansluiten
Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:
- Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
- Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
- Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
- Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)
9. De radio doet niets
Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.
Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.
10. Spanning meten op de autoradio
- Multimeter op Volt stand zetten (20 = ) (meetinstructies)
- Iso stekkers uit autoradio halen
- Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)
Tips
Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.
Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.
Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.
Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.
Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.
Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.
Opmerkingen
Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.
Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.
NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!
Hallo,
Ik heb een nieuwe autoradio.
Ik moet van de rode en gele draar een (1) draad maken wil de radio aangaan.
De radio gaat echter ook aan als het contact uit is en de rode en gele draden zijn geen schakeldraden.
Reeds 2 x heb ik de radio vergeten uit te doen waardoor de accu leeggetrokken werd, ik de auto niet meer in kon en een auto-openmaker moest inschakelen a 150 euro.
Echter de rode en de gele zijn dus geen schakeldraden.
Ik heb nu een schakeldraad getrokken vanaf de sigarettenaansteker , die werkt op het contactslat.
Maar hoe sluit ik nu een en ander aan??
Heb allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd maar tot op heden geen resultaat.
Heb ik soms andere onderdelen nodig?
Hoop dat u kunt helpen
Groet
Bij punt 4 staat de werking beschreven van ROOD en GEEL van de autoradio.
Je hebt een multimeter nodig om uit te zoeken op welke draad continu 12 volt staat (dus met contactslot aan en uit). Deze sluit je aan op de gele draad van de autoradio.
Als je die gevonden hebt ga je op zoek naar een 12 volt die alleen aanwezig is wanneer je contact op aan staat. Vind je deze niet terug in de ISO stekker van de auto (kabelboom achter de radio) dan kun je deze eventueel ook weghalen bij je zekeringen kast.
Sigarettenaansteker is ook een optie. Die loopt ook vaak via het contactslot, dus die kan eventueel ook gebruikt worden.
Hallo,
Ik heb een nieuwe autoradio.
Ik moet van de rode en gele draar ewen draad maken wil de radio aangaan.
De radio gaat echter ook aan als het contact uit is en de rode en gele draden zijn geen schakeldraden.
Reeds 2 x heb ik de radio vergeten uit te doen waardoor de accu leeggetrokken werd, ik de auto niet meer in kon en een auto-openmaker moest inschakelen a 150 euro.
Echter de rode en de gele zijn dus geen schakeldraden.
Ik heb nu een schakeldraad getrokken vanaf de sigarettenaansteker , die werkt op het contactslat.
Maar hoe sluit ik nu een en ander aan??
Heb allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd maar tot op heden geen resultaat.
Heb ik soms andere onderdelen nodig?
Hoop dat u kunt helpen
Groet
Ik heb mijn auto (te oud) weg gedaan en de autoradio er uit gehaald.
2 luidsprekertjes en een transfo 220/12V gekocht.
Mag ik en de gele en de rode draad samen op de + pool aansluiten?
ja dat mag.
geel + rood aan de plus pool
zwart aan de min pool
ik heb ook de radio los aangesloten met ISOstekkers, rood en geel gekoppeld, maar ik moet steeds de ISO-stekker er in en er uit halen. na een keer of 10 gaat de radio pas aan. Heeft dat te maken met volgorde geel en rood (bij mij zijn deze dus verbonden)
Ik heb een auto radio maar die moet ingebouwd worden, nu hbe ik er foto’s van gemaakt, maar gene idee wat voor aansluitingen erop moeten. Zit wel iets in de auto, maar die past niet.
op deze pagina bij punt 5 en 6 wordt de ISO connector beschreven. Je hebt waarschijnlijk een verloopstekker nodig (merk gebonden). Dus van automerk/type naar ISO.
Ik heb de radio ingebouwd in mijn auto, alleen blijft het stroom aan als ik mijn auto uit zet weet iemand hoe dit kan
Heb je originele stekkers in de radio zitten? Het kan zijn dat geel en rood verkeerd om zitten.
Ik heb een vraag. Ik heb twee parkeer camera’s ingebouwd. De radio heeft maar 1 camera ingang. Uiteraard wordt de achterste camera geactiveerd door de achteruit stand van de versnelling. De voorste camera is gemonteerd met een speciale schakelaar in het Dashboard. Ik wil een splitterkabel maken en daar beide camera’s op aansluiten. Wil ik de voor camera activeren, dan bedien ik dat via de schakelaar. Gaat dit werken? Wat voor probleem zou ik tegen kunnen komen? Graag jullie advies.
zou moeten kunnen werken. Gebruik wel een meerpolige schakelaar zodat je het signaal en de voedingsspanning kunt schakelen.
Heb een beeldscherm radio aangesloten in mijn auto, nu klapt mijn zekering voor mijn achterlicht er steeds uit als ik mijn auto start, samen net de lichten voor mijn snelheidsmeter getallen, zal ik wat verkeerds aan hebben gesloten of komt dit door het beeldscherm wat te veel energie vreet?
Heb trouwens een suzuki swift sport uit 2009, 2de hands wel mijn eerste
heb je een verloopstekker gebruikt of de radio op een andere manier aangesloten? (met kroonsteentjes bijvoorbeeld)
Ik heb een renault twingo van 2011 met een quadlock radio aansluiting. Is er een adapter om een originele 2012 twingo radio aan te sluiten. De radio van 2012 heeft volgens mij geen standaard ISO aansluiting.
ja, er zijn verloop adapters op de markt hiervoor
Goedemiddag,
Ik heb al een half jaartje een din radio in mijn golf 6.
Eergister de auto neer gezet toen deed de radio het nog, vandaag wil ik wegrijden en doet de radio het niet meer.
Normaal ging die aan als de auto op contact staat en uit als die sleutel uit het contact gaat, nu doet de radio het alleen als ik achter de radio het kabeltje insteek zo dat die continu spanning heeft. Iemand een idee hoe dit opeens kan?
Vriendelijke groet,
Freddy Tossings
Hallo,
Kunt u mij wellicht helpen met het volgende :
De autoradio werkt correct voor een aantal dagen en stopt dan met werken. Hij gaat niet meer aan. Geen enkel knopje werkt. Er is ook geen verlichting aan op de radio.
Als ik nu de spanning naar de radio onderbreek en weer herstel (door bijvoorbeeld de stekker aan de achterkant los te halen of de accu los te koppelen en weer aansluit) werkt de auto radio weer correct. Echter na een paar dagen valt hij weer uit.
Ik heb gezocht op internet maar heb nog geen oplossing gevonden.
Heeft u advies ?
dank,
Marcel
Waar moet ik aansluiten wat aansluiten als ik een achteruitrijcamera heb om de de radio om te schakelen van beeld?
de reverse-draad moet aan de achteruit-rijd-lamp gekoppeld worden.