Autoradio inbouwen, hoe doe je dat?

Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.


Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.

Ben je jouw sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.

4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)

5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 HEB JE EEN VRAAG ? STEL HEM DAN HIERONDER!

805 Comments

Add a Comment
  1. ik heb een radio Pioneer met navigatie
    probleem stelt zich in de verlichting, overschakeling naar nachtmodus.
    Klopt het dat men de voorzien draad van de radio mag aansluiten op de lichten, zodat, bij het aanslaan van de lichten de nachtverlichting wordt geactiveerd??

    1. Ja er zit een draag aan de iso connector hiervoor. Hierboven staat het beschreven. Zie iso stekker A6 illumination.

  2. Ik heb een autoradio van Silvercrest gekocht bij de Lidl en wil deze inbouwen in een scooter.
    Ik heb een Iso-stekker en sluit de rode draad rechtstreeks aan op de plus-pool van de accu en de zwarte draad rechtstreeks op de min-pool van de accu.
    De radio gaat helaas niet aan.
    Ook als ik de gele draad op de plus-pool en de zwarte draad op de min-pool aansluit gaat de radio niet aan.
    Kan iemand mij helpen

    1. Hoi Ron,

      De rood én gele moeten aan de plus.
      De zwarte vervolgens aan de min.

      Dan gaat hij zeker werken. Je hebt 3 draden in totaal nodig om de radio te laten werken.

      1. Dankuwel voor de reactie.
        Ik heb nu zowel de gele als de rode draad direct verbonden met de plus-pool van de accu en de zwarte op de min-pool.
        De radio werkt uitstekend.
        Totdat ik de scooter start. Waarschijnlijk trekt de startmotor alle stroom weg. De radio valt dan uit. Maar ook nadat de motor loopt doet de radio het helaas niet zoals hij het zou moeten doen. Het display is dan wel aan, maar er komt geen geluid uit. En zodra je op een willekeurige toets drukt (ook de aan/uit-knop) start de radio met het Welcome-bericht, maar zonder verder resultaat.
        Heeft u nog een oplossing ?

  3. Hallo,

    Ik ben bezig met het maken van een boombox en heb hiervoor een auto accu en een Kenwood KMM-257 autoradio gekocht bij de Saturn. De autoradio heeft een standaard ISO stekker. Ik wil de autoradio direct (met een zekering ertussen) aansluiten op de autoaccu, maar voor mij is het niet helemaal duidelijk welke kabel ik aan de plus en welke ik aan de min van de accu moet bevestigen? Hopelijk weet u het antwoord hier op.

    Hendrik.

    1. Zwart op de min en rood en geel samen op de plus

  4. Hallo,

    ik heb mijn luidsprekers uit de voorportieren vervangen door nieuwe (oude 190watt nieuwe 200watt max) en nu krijg ik als ik de radio aan heb een soort van knetterend hoog geluid, zowel in de nieuwe speakers als in de tweeter in het dashbord. + en – zijn niet omgedraaid en volume staat niet op standje oordoppen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

    groeten,

    Ludy

  5. Goedeavond,

    Ik heb net een ander interieur in mijn audi a4 uit 99 gezet. Hierbij de voorspeakers vervangen en de hoedenplank speakers naar de achtetportieren verhuist. Eetder had ik al een jvc stereo erin gezet. Die deed het perfect.

    Nu heb ik vanmiddag een versterker bij geplaatst in de kofferbak met subwoofers. Bij wegrijden werkt alles perfect maar even later vallen alle boxen die via de radio gaan gezamelijk uit. Even gestopt en aan de draden gerommeld, toen werkte het eventjes. Alle stekkers lijken gewoon goed te zitten. Alleen de antenne lijkt wat losjes te zitten maar dat mocht ook niet baten. Nu doen de speakers voor niets meer.

    Enig idee wat dit kan zijn?

    1. wat bedoel je met: nu doen de speaker voor niets meer?
      Doen ze het helemaal niet meer?

  6. goedemiddag allemaal,

    ik heb een phoenix gold versterker die ik graag in mijn toyota prius wil zetten maar durf het alleen niet aan ivm te weing kennis.

    zijn er liefhebbers die willen helpen?

    hor graag van jullie.

    groeten marcel

    1. om te beginnen moet men de doorsnee van de bedrading afstemmen op de versterker vermogen en de afstand tot de accu , beter te dik dan te dun ,
      meestal tussen de 16 kwadraat & de 20 kwadraat doorsnede , en bij de aansluitingen adereind hulzen gebruiken dit om zoveel mogelijk overgangsweerstanden secu stroomverlies te voorkomen , en zet paralel op de versterkervoeding ‘n powercap (Elko) van 1Farad per 1000 watt versterker vermogen dit komt te kortkomingen in de accu tegenmoet, en verbeterd de
      bas sound aanzienlijk , geen overbodige luxe !!

  7. goedemiddag allemaal,

    ik heb een phoenix gold versterker die ik graag in mijn toyota prius wil zetten maar durf het alleen niet aan ivm te weing kennis.

    zijn er liefhebbers die willen helpen?

    hor graag van jullie.

    groeten marcel
    0625493594

  8. Ik heb net de radio van mijn bus overt gezet in een andere auto en vervolgens doen ze het beide niet. Ik heb ze terug geplaatst maar nu doen ze het ook niet meer in de auto waar ze uit kwamen????????

  9. Ik heb mijn radio van de een in de andere auto gezet en nu doen ze het niet meer .Ik dacht dan zet ik ze terug maar op hun oude stekkie doen ze ook niets meer??????

    1. Waarschijnlijk is het een radio met een code. Wanneer de stroom onderbroken wordt, moet de code terug ingesteld worden.

      Willy

    2. je hebt misschien sluiting gemaakt check de zekering (rood) achter op het radio
      toestel 10 amp , als hij eerst gewoon speelde en na uitbouwen , en inbouwen
      geen toon meer geeft , geeft mij te denken aan voorgenoemde , zekering eruit peuteren door meten ps is ‘n mini steek zekering hebben ze in auoradioshops
      succes !

  10. Ik heb een Mazda CX-7. Is geïmporteerd uit Amerika. Van de sloop heb ik een vervangende europese radio/cd speler gekocht. Maar dat blijkt een Bose uitvoering te zijn. Radio werkt wel, maar geluidsweergave is matig tot slecht. Wie weet hoe ik dat kan oplossen. via een transponder?

    1. nou heel simpel radio A of B merk radio’s zijn niet zozeer verantwoordelijk voor
      de gewenste klank , dat moet meer gezocht worden in de SPEAKERS , dat is namelijk de laatste schakel in de geluidsketen , je kunt bv. thuis ‘n prachtige
      receiver van zeer hoge kwaliteit bv Denon -NAD -Jamaha -Onkyo enz. maar heb
      je daar ‘n paar ondermaatse speakers aanhangen, dan is het geluid er ook naar,
      goede speakers kosten wel wat maar noodzakelijk om in het genot van die vermaarde sound gevoel te komen , polk audio- Infinity- kicker-Alpine-Ground sero om er maar ‘n paar op te noemen! good luck !

  11. Best wel veel pioneer gebruikers hier, iemand die het probleem ( van mij) dat de radio compleet uitschakelt als je er een cd uitwerpt onderschrijft? Volgens pioneer nl hoort dat zo, maar ik blijf dat betwijfelen temeer omdat bij kennis met exact dezelfde deh-4400bt het probleem zich niet voordoet.
    Iemand?

    1. uitschakelen na uitwerpen CD ? dan bestaat misschien de mogelijkheid dat de
      rode en gele draad verwisseld zijn, of de draad wat normaal voor het radio-geheugen verantwoordelijk is NIET is aangesloten , dan schakelt de radio af
      na cd uitwerpen , in sommige auto’s zijn die twee draden juist omgekeerd ,
      dit cotroleren , en zou het moeten werken , zo niet , is radio stuk maar dit lijkt zeer
      zelden, succes !

  12. Hallo, ik heb een Becker pro navigator ingebouwd in mijn Daimler. Er zat een goed werkend goedkope radio in die wel werkte(de cd speler) . De Becker geeft totaal geen geluid! De speakers heb ik getest en werken en de radio doet het. Kan het iets met de massa van de speakers zijn? De mute van de telefoon staat uit.( telefoon niet aangesloten)
    Of is de eindtrap misschien kapot?
    Wel jammer want is een mooie radio.
    Alvast bedankt,
    Peter

  13. Ik heb een Citroen Xsara Picasso uit 2001. Ik heb een nieuwe Kenwood radio gekocht en geinstalleerd. Spanning gemeten en gemerkt dat de radio pas uitgaat na 1 minuut. Na 1 dag is de accu leeg. Is de radio veel te sterk voor de auto of is er iets anders aan de hand?

  14. Àls ik op de gele draad geen spanning krijg waar kan dat aan liggen en kan ik hem dan ook op een andere manier aansluiten

    1. Gele draad geen spanning dan kan er een zekering stuk zijn.
      Je kunt deze vanaf een ander stroompunt trekken zoals bijvoorbeeld zekeringkastje.

  15. Hallo ik heb een radio in een bierkrat gebouwd hij heeft het gedaan maar nu doet alleen de verlichting het nog maar er komen geen cijfers of frequentie in de display te staan.
    Wat zou het probleem kunnen zijn?

    1. Frontje stuk? Slechte makende contacten?

  16. Ik ben bezig met een autoradio installeren in mijn bus. (Volkswagen t3)
    Bij het aansluiten van de bekabeling ben ik beginnen met het overnemen van
    De kleuren. Zodoende dat alle speakers aangesloten waren. Toen heb ik de stroom aangesloten. Geel en rood bij elkaar. En zwart apart. Toen kreeg ik een ruizend geluid door de speakers heen. Dus ik dacht. Komt vast door het bereik van de antenne ofzo. Dus ik ben door de zenders heen aan het zoeken gegaan naar een zender die het wel deed. Toe. Viel de stroom weg. Daarna heb ik de radio ook niet meer aangekregen. Heb 1 zekering gevonden die stuk was. Die heb ik vervangen maar nogsteeds geen stroom in de radio. Ik heb nu een aantak draden over. Geel en rood. (Aan elkaar) zwart. (Apart) oranje (apart) en blauw. (2 draden in 1 stekker verwerkt) nu heb ik vanuit mijn bus 2 draden over. Ik neem aan de + en de – maar krijg geen stroom door. Misschien een verborgen kapotte zekering? Heeft iemand enig idee wat het probleen is? Ik hoor het graag!

    Groeten Niels

    1. Geel en rood niet doorverbinden hoor. Geel staat altijd 12 volt op maar rood niet.
      Op rood staat alleen 12 volt als je contact aanstaat. Als je geel en rood doorverbind in de auto kunnen er inderdaad zekeringen kapot gaan. Je hebt wel een multimeter nodig om het verder uit te zoeken. Ga meten waar je wel en niet 12 volt met contact aan en uit op hebt staan.

  17. Hallo,

    Ik ben op het moment bezig om een radio (jvc) in te bouwen in een opel astra f 1.6 maar gaat niet zoals gehoopt. meerdere speakerdraden hebben dezelfde kleur en het truukje met de batterij werkt niet want ik hoor geen signaal zodat ik weet waar hij uitkomt. ook geel en rood bij elkaar gedaan maar telkens een zekering naar de maan.
    Iemand een schema van deze auto..? Ik meet alleen 12v op de rode kabel.
    Kan iemand me hiermee helpen a.u.b.?
    Vriendelijk dank

  18. Hallo, Ik heb een nissan micra 1.0 K11 model uit ’95 en krijg met geen mogelijkheid mijn autoradio aangesloten. Dacht dat de radio misschien stuk was dus heb ook al een nieuwe gekocht en op meer dan 50 websites gekeken voor info over aansluiten maar het lukt me echt niet. Alle draden in de auto zijn afgeknipt en hebben hele andere kleuren dan de iso stekker. Deze draden komen uit het dashboard ..
    2 x Rood met zwart
    1x zwart met rood
    1x zwart met paars
    1x zwart met wit
    1x zwart met geel
    1x zwart met blauw
    1x rood met blauw
    1x rood met oranje
    1x blauw
    1x blauw
    Verder zit er nog een losse zwarte kabel geschroefd aan de binnenkant van het dashboard?

    Wil iemand me hiermee helpen ik word er zot van heb al zo veel combinaties geprobeerd.

    1. Eigenlijk staat hier op de site precies wat je moet doen om uit te zoeken hoe je bekabeling kunt identificeren.

      Om te beginnen heb je een multimeter nodig. Zonder deze kun je niets.
      Je moet namelijk spanning gaan meten waar spanning op staat. Onderzoek welke draad een plus is en welke een min.

      Het chassis (deurscharnier ofzo) kun je gebruiken als de min. Dan zoek je met de andere meterpen een 12volt plus (kan iets afwijken tussen 12 en 13 volt).

      De speakers moet je op weerstand meten. Deze moet een ohmse waarde aangeven van 4 tot 6 ohm.

      Met een batterijtje (penlite) kun je speakers een plopje laten geven zodat je weet welke speaker het is. Maar je moet dan eerst weten welke de speakerdraden zijn.

      Op de pagina: https://autoradioinbouwen.nl/hoe-moet-je-meten/ staat hoe je de multimeter gebruikt.

      1. Hoi Ramon,

        Bedankt voor de feedback, ik heb alles nog eens nagemeten maar krijg nergens stroom.
        Gisteren nog wel 12 Volt gemeten op een kabeltje maar nu niets meer. Waarschijnlijk zal dan de zekering wel kapot zijn gegaan, maar die krijg ik er zomaar niet uit om na te meten.
        Ik ga het allemaal nog wel eens op mijn gemak nakijken morgen, met behulp van deze site.
        Ik heb voor woensdag een afspraak met een nissan dealer gemaakt maar bespaar me liever die extra kosten. Volgens mij heb ik al voor niets een nieuwe radio gekocht. Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
        Goed dat jullie mensen hiermee willen helpen. Ga zo door!

      2. Hallo,
        Ik heb alle draden nagemeten zowel op accu stand en met de motor aan.
        Er is 1 draad waar ik zowel op accu als met lopende motor 12volt op meet.
        Verder is er nog een draad waar ik 0,12volt op meet op de accu stand.
        Is dat voldoende om een radio te laten werken?
        Verder zit er met een schroef een zwarte draad bevestigd aan de binnenkant van het dashbord (aarde?) staat geen stroom op.
        Is dat dan aarde of de antenne?
        Groeten izzy

    2. je zou bij de boxen kunnen kijken welke kleuren ze alle maal hebben als je vragen hebt kun je me mailen

      1. Bedankt Kees, inmiddels werkt de radio eindelijk. Na alle draden gemeten te hebben bleek dat er een aantal zekeringen waren gesprongen. Die heb ik vervangen uiteraard en de linker speaker bleek overleden te zijn dus heb ik ook vervangen. Was een heel gedoe maar uiteindelijk werkt het allemaal. Bedankt voor de info.

        1. Hoi Izzy! Ik heb precies hetzelfde probleem! Een micra uit 95 met (dezelfde) losse draadjes. Bij mij zitten ze in groepjes bij elkaar in 2 kroonsteentjes. Dat is misschien handig maar het feit dat die kleuren totaal niet corresponderen met de radio maakt dat ik eigenlijk geen stap verder kom:(
          Weet jij nog welke kleuren wat zijn? Dank!

  19. Hoi,

    Ik heb een probleem. Als ik de auto uit zet, verdwijnen alle opgeslagen zenders en andere opgeslagen dingen zoals de tijd, van mijn radio. Aan welk draadje ligt dit? Of moet ik iets anders doen?

    Groet Casper

    1. geel. waarschijnlijk valt de 12 volt weg op de gele draad als het contactslot uit gaat.

  20. Probleempje…

    Heb me radio aangesloten.. Alles doet het bleutooth/usb/tuner alleen wanneer ik ga rijden en ik de radio harder zet doet die het in het begin hoe die het moet doen, maar 10 sec later word het geluid auto zachter en slechter.

    Wat kan hier de oorzaak van zijn??

    1. Bedrading origineel? Was het allemaal plug en play?

      ALs je gaat rijden komt er meer spanning op de radio te staan als dat de motor stationair draait. Misschien dat het een spanningsprobleem is? Defect in de radio vermoed ik dan. Vorige radio nergens last van?

  21. Heb een oude radio maar weet niet hoe ik hem
    moet aansluiten het is een National cr-gf222a
    achter op zitten 5 aan sluit punten in twee groepen
    van twee en drie amp aansluitingen.Wie kan me helpen.
    Groeten Menno.

  22. In mijn BMW E36 zit een niet standaard iso stekker in het daschboard.
    Foto:
    http://img836.imageshack.us/img836/737/itfa.jpg

    Na een verkeerde e36-iso adapter aankoop 😉 graag jullie advies welke verloopstekker ik dien aan te kopen?

    MVG

    Frederik

    1. Hoi,

      VAn welk bouwjaar is de e36?

      1. 1994 als ik het niet mis heb 🙂
        Ik kijk strx even in de documenten !

      2. Even gekeken in de documenten.
        1994 🙂

  23. ik heb verlichting gekocht die ik graag aan wil koppelen aan de radio en ook op de muziek brand.
    kan dat ?
    zo ja hoe kan je dat aansluiten?

    1. Hi Willem Jan,

      Het hangt er van af welke verlichting je wilt aansluiten.
      Je kunt ledjes aansluiten op de speaker. De led gaat dan knipperen/flikkeren op de muziek.

      Een led heeft een plus en een min net als de speaker. Sluit hem aan op de speaker om daar de + en – van af te takken. Uiteraard kun je hem ook van de radio zelf af takken maar als bedrading nog origineel is wil je daar niet aan gaan zitten.

      Bij lage tonen komt er meer spanning (volt) op de speaker te staan waardoor de led feller en langer brand. Je kunt een weerstand gebruiken om hem wat minder gevoelig te maken hiervoor. Probeer weerstandwaardes zoals 330 ohm, 470 ohm en 1K.

      Heb je leds die al voor 12 volt zijn bedoeld (dus met ingebouwde weerstand) dan is de kans klein dat het goed werkt. Soms is het een kwestie van gewoon uitproberen. Zolang je de plus en min goed aansluit kan er niets fout gaan.

  24. Volvo V70 classic, bj 1999…radio valt steeds uit en na vervanging 20A zekering speelt hij weer een poosje…zekeringen blijven stuk gaan…wat kan er aan de hand zijn?
    dank

    1. Hallo Hub,

      Heb je andere andere apparaten in de auto zoals een extra versterker of een ander elektrisch apparaat dat niet standaard in de auto zit of hoort?

      20A die stuk goed is niet normaal. Er zal een verklaarbare reden voor zijn.

  25. Hey,

    Ik heb een Ford Puma uit 1998.
    Is het bij dit model mogelijk om de iso adapter in de bestaande aansluiting aan te sluiten? En zou de radio het dan ook gelijk moeten gaan doen? Of heb ik het verkeerd begrepen?

    Mvg,
    Brian

  26. Hallo

    Ik heb zojuist mijn auto radio aangesloten, alles werkt maar de radio staat altijd op standby, dus als de sleutel niet in het contact is kan ik m gewoon aanzetten. Hoe verander ik dat?

    Alvast bedankt voor een reactie.

    1. Iso stekker origineel? Rode draad moet alleen 12 volt op komen als contact aan staat anders gaat de radio niet uit bij contact uit.

  27. ik wil een radio in mijn speedbootje hoe moet ik die op de accu aansluiten?

    1. Hallo, ik heb een Ford Focus (2007) autoradio (din-2) en wil nu een JVC autoradio plaatsen. Heb in mijn auto ook een stuurinterface die ik nu weer wil gaan gebruiken. Welke iso-kabel heb ik daarvoor nodig. Kom er niet helemaal uit. Alvast bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)

Autoradio inbouwen, hoe doe je dat? © 2018