Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.
Inhoud van deze pagina
1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen
1. Een bestaande autoradio loshalen
Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.
Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.
Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.
2. ISO stekkers
Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.
De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.
3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)
Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.
Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk) autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.
Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.
4. Wat moet je allemaal aansluiten
Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.
- Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
- Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
- De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.
(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)
5. De overige draden aan de ISO connector
Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:
- Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
- Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
- Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.
6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker
Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.
7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit
Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:
Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.
8. Speakers aansluiten
Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:
- Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
- Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
- Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
- Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)
9. De radio doet niets
Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.
Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.
10. Spanning meten op de autoradio
- Multimeter op Volt stand zetten (20 = ) (meetinstructies)
- Iso stekkers uit autoradio halen
- Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
- Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)
Tips
Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.
Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.
Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.
Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.
Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.
Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.
Opmerkingen
Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.
Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.
NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!
beste mensen,
ik heb mij een autoradio gekocht een Macrom M-DVD6555R.
maar die stekker wat in de oude radio zat die paste niet daarvoor heb ik een iso kabel gekocht en die kabel past wel, heb de stekker erin gedaan en zet de auto op contact doet die niks, wordt alleen achter heet de autoradio.
heb mij een Alpine radio adapter 16 pin gekocht. weet niet wat ik fout doe .
kunnen jullie mij ermee helpen met vriendelijke groet Charlie
Kun je meten aan de stekker die de radio in gaat? (met contactslot op aan)
Zwarte = min en Rood = plus
en de andere combinatie:
Zwart = min en Geel = plus
Meet je in beide gevallen 12 volt?
Zo niet dan is de verloopkabel die er bij is gekocht mogelijk niet in orde/geschikt voor het model auto
Ik heb mijn Sony autoradio goed aangesloten. Alles werkt tenminste. Bij het verwijderen van de sleutel verliest de radio alle gegevens. Ik heb gekeken naar de rode en gele draad, maar die zitten beide met elkaar verbonden. De radio voelt erg heet aan. Dit lijkt me niet goed. Wat kan ik het beste doen?
Hallo Teun,
Het probleem is dat er geen spanning staat op geel als het contactslot op uit staat.
Koppel de doorverbinding los (rood-geel).
Trek een draad vanaf contactslot/zekeringenkast met een directe plus, dus een plus die ook aanwezig blijft als het contactslot op uit staat.
Sluit deze draad op de gele draad aan op de ISO connector.
Bedankt. De radio doet het nu goed en de radiozenders blijven zoals ze zijn ingesteld. Goede site hoor! 🙂
Bedankt voor je terugkoppeling!
Ik wil een autoradio in mijn caravaan inbouwen. Heb een poweradaptor 220v gelijkstroom met 12v gelijkstroom 1.25 amp output. Is dit voldoende voor een autoradio? Hoeveel neemt een autoradio aan stroom?
Bedankt voor een reaktie. Ton
Hallo Ton,
1.25A is erg weinig, maar zou kunnen als de radio redelijk zacht staat. Het verbruik is grotendeels afhankelijk van het volume en lage tonen wat hij produceert.
Ik zou zeker rekening houden met 2,5 tot 4A bij wat meer volume.
Ik heb een nieuwe radio (pioneer) gekocht en wil die inbouwen in mijn fiat punto van 2009. Er zit nu nog de originele radio in. Ik heb de stekker er uit gehaald en in de verloopstekker die bij de radio geleverd was gedaan. De radio doet niets, zekering is niet stuk. Ik heb de rode en gele draad gekruist aangesloten en ook geen resultaat. Wat kan ik nog meer doen? (radio bij de halfords laten testen en daar doet hij het wel, zij weten ook niet wat nu te doen)
Gr. Dennis
Zat er al een verloopkabel bij de radio? Of heb je er een bijgekocht?
Ja, die zat er standaard bij
En als je de oude radio terug zet, doet die het dan nog?
Ja die doet het nog
Heel lastig. Wat je kunt proberen is het volgende:
Sluit de nieuwe radio aan. Neem een multiemeter en meet op de stekker (iso) die de radio ingaat.
Meet met het contactslot op aan.
Zwart min en rood plus. Meet je iets? 12V?
Zwart min en geel plus. Meet je iets? 12V?
Bedankt voor je advies ik ga dit morgen proberen te meten, je hoort er van
dank u voor het andwoord
de speaker is niet kapot nergens ziet er nieuw uit
ook de randen zijn nieuw
gaat alleen om de [spoel ] denk ik
snap niet hoe het kapot kan gaan
denk dat het einde subwoofer is het is een 12 inch audio systems in orginele kist
350 watt rms
kan de speaker een cm of 6 induwen ,was eerst niet dus is niet te repareren of wel?
Speakers zijn te repareren. In de handel zijn foamranden en reparatie materialen verkrijgbaar.
Zo’n reparatieset is leuk als de speaker aan het kapot gaan is en niet al stuk is. De spoel in de speaker is vermoedelijk beschadigd geraakt. Na reparatie van de rand zal de speaker nooit meer presteren als daarvoor.
Kortom het advies om een nieuwe speaker te plaatsen (of mooie 2de hands).
zijn we weer alles geprobeerd en de sub doet het niet goed,mis hoop power
versterker is jbl gto 75.4 waarvan ik de front gebruik voor de deuren 2x dls
de subwoofer in orginele kist is van audio system radion 12 plus br
hu= alpine cde-113 bti
de kabels zitten prima ook de dikte is goed de massa ook prima heeft altijd goed geklapt,nou denk ik dat er messchien iets in het menu van de hu verkeerd staat?
het is of front en rear ,of front en sub. dat staat goed maar er staan veel meer instellingen in het menu ik weet het niet meer ,hoop op een andwoord …groeten
Hallo BROABANT,
Kun je niet proberen om er een extern signaal op de versterker naar de sub aan te sluiten zoals mp3 speler ofzo? Dan weet je in ieder geval of de versterker goed is.
Gr.,
Ricks
kan ik niet ,maar versterker is prima,heb de frontspeakers er ook op gehad [kanaal gewisseld] en ook andere erop gehad in de hoedenplank ovaaltjes 6×9 werkt zowel op front en rear 100 %
hij doet het wel maar een klapper geluid en geen echt sub geluid,alles afgesteld en ook het uiterste maar mis een hoop power.
kan het niet aan instellingen liggen,heb nu de speaker selectie in menu op all staan ?
Is de sub niet kapot? Heb ook een keer gehad dat hij begon te klapperen, toen was gewoon de speaker kapot.
hoe kan ik dat zien,opendraaien?
of testen?
hallo even een vraag heb een 4 kanaals versterker met op front 2x dls in de deur en de andere 2 kanalen gebrugt voor een audio system subwoofer,heeft het altijd prima gedaan.
nu haast geen bass uit de sub en mis een hoop,ook het geluid wat er uitkomt is anders?
kan het aan de rca kabels liggen of is hij opgeblazen,en hoe kan ik dat testen
de voor speakers dls doen het nog prima,snap er ff niks van ….groetten
Het kan een groundingsprobleem zijn in de kabel (signaal naar versterker).
Wellicht is er iets mis met de versterker. Probeer anders eerst de sub los te koppelen. Lost dit iets op? Sluit anders de voorspeakers aan op de kanalen waar de sub op zat. Lost dit iets op?
sub los maakt niks uit de voorste doen het prima,zal morgen eens proberen de voorste dls op de rear kanaal te zetten dan weet ik zeker of die uitgang goed is waar nu de sub gebrugd op zit
Hallo. Ik had een zeer slecht radiosignaal (niet één zender was geruisloos of storingsvrij) dus heb ik een kleine antenneversterker gekocht bij Conrad, zie hier: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373087/Auto-antenne-versterker
Ik heb deze aangesloten en het ontvangst is wel een beetje verbeterd maar nog steeds niet goed. Ik zit te denken dat dit te maken heeft met het dunne rode kabeltje dat uit de versterker komt; ik heb namelijk geen flauw idee wat ik daarmee moet doen. In de handleiding staat ‘Verbind de rode aansluitleiding met de antennestuuruitgang van de autoradio’ maar dat volg ik niet. Stuuruitgang?? Kan iemand mij een tip geven? Alvast bedankt!
Hallo Marcin,
De antennestuuringang is hetzelfde als een remote aansluiting.
Sommige auto’s hebben een elektrische antenne. Deze antenne komt naar buiten/gaat omhoog als er vanuit de autoradio een signaal (12V plus) op komt te staan.
Om een versterker te bedienen (aan/uit) gebruikt men dit signaal. Zonder dit signaal op de versterker zal deze niet aan gaan. Lees hier meer over deze aansluiting.
Over de slechte ontvangst van de radio: Waarschijnlijk moet je het probleem zoeken in de antenne zelf of in de stekker daarvan. De stekker van de antenne die normaal de autoradio ingaat, gaat het meest stuk. Probeer indien mogelijk een nieuwe antenne connector aan de kabel te zetten die rechtstreeks naar de antenne toe gaat. Kort hierbij de kabel (indien mogelijk) een klein stukje in om eventuele draadbreuk te elimineren. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen antenne versterker nodig.
Ok, bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag.
ik heb een probleem met mijn auto radio.
ben dit weekend bezig geweest om een versterker aan te sluiten met hierop mijn subwoofer. echter was de kabel tussen de radio en de versterker om de stroom aan /uit te zetten (ignition kabel ) los gegaan van me auto radio. toen ik bezig was met deze opnieuw aan te sluiten ( ook op me versterker ) kwam deze perongeluk op de + van me versterker terecht een klein vonkje en me muziek ging uit. echter gaat nu mijn autoradio niet meer aan. het lampje van de dvd speler welke er achter zit brandt wel. echter de radio gaat niet meer aan. heb het ook geprobeerd met een andere auto radio hierop doet deze het ook niet.. iemand een idee wat er mis is en hoe ik dit kan oplossen
Je hebt het over een lampje van de dvd speler. Ik neem aan dat dit in de autoradio zit. Dan lijkt het er op dat je autoradio nog wel spanning krijgt.
Je sluit een andere radio aan en die doet ook helemaal niets?
Haal je versterker eens los en check het opnieuw. Wellicht dat deze roet in het eten gooit.
Hallo Douwe ,
ja sorry de dvd speler zit in de autoradio.
de versterker zit alleen op de 12volt aangesloten niet meer op de autoradio moet ik hem ook hier los van halen ?
andere radio doet ook helemaal niets ( niet 100% zeker dat deze nog werkt )
Hai,
Als de versterker alleen voeding krijgt zal het weinig uitmaken dat deze is aangesloten.
Wellicht een goed idee om er achter te komen of de 2de autoradio in orde is. Dan weet je of het fout gaat in de radio of in de bedrading van de auto.
Heb je een standaard iso connector en is de bedrading origineel? Je kunt dan ook aan de connector meten of alle spanningen goed zijn en aankomen. Dit kan terwijl je de radio hebt aangesloten. Zwart/geel en rood meten.
Hallo Douwe ,
inmiddels is het probleem opgelost , het bleek een zekering te zijn in het zekeringskastje van de auto.
echter doet mijn versterker het nog niet. elke keer klapt de zekering in de versterker eruit.
heb vandaag ook alweer de – iets beter aangesloten.
iemand enig idee wat ik fout heb gedaan?
Doet de versterker het wel even voordat de zekering er uit klapt? Is de waarde van de zekering de juiste?