Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.



Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.




Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk) autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.





4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)




5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


pinout iso connector autoradio aansluit stekker

6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = ) (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!

863 Comments

Add a Comment
  1. Hallo,

    Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe Chevrolet Spark. Achter wil ik de standaard speakers vervangen voor Caliber speakers. Maat past (4×6), en ook de Ohm (4) komt overeen. Nu heb ik ze aangesloten, maar er komt alleen hoog (tweeter) uit, mid en low worden niet aangesproken. Wat zou het kunnen zijn?

    Alvast bedankt,

    Groet,

    Martijn

    1. Hallo Martijn,

      Heb je een mogelijkheid om de speakers te testen op een andere radio?
      Zijn de Caliber speaker in orde?

      Als de originele speakers normaal geluid gaven met midden en lage tonen dan is het niet dat de radio of iets daartussen een gedeelte wegfilterd waardoor je alleen nog hoog overhoudt.

      1. Hallo,

        Dat dacht ik ook. Vanmiddag ben ik bij de zaak teruggeweest, en die heeft ze getest en daar vond ik ook te hoog geluid uit komen. Hij vond van niet, dat kwam omdat het kleine speakers waren.

        Maar ja, dat zijn de orginele ook.

        Wat zou een goede oplossing zijn om dit tegen te gaan? Andere speakers? Ik wil liever niet in de hoedenplank boren etc. gewoon netjes houden waar het nu ook zit.

        1. Wellicht inderdaad andere speakers. Let goed op de specificaties van de speakers (frequentie bereik).

          Ook speakers in de afmeting die jij noemt zijn te krijgen met meer lage tonen.

          Hoge tonen zijn wel weg te filteren (scheidingsfilter) maar meer lagere tonen krijg je niet als de speakers niet meewerken.

  2. Hallo,

    Ik heb een golf 2 gekocht en wou dus mijn radio aansluiten. Nu in plaats van dat diegene het blokje gewoon lostrekt, heeft hij de kabels door geknipt. En nu klopt er ook nog niets van de kleuren. Ik heb geen zwarte en gele draad.. Ik heb 2 rode draden, één blauwe en wat speaker draadjes. Ik heb alle draden doorgemeten maar geen 1 geeft 12 volt.. En ja bij het meten is mijn aarde goed.

    Wie o wie kan mij helpen..

    Groeten

    1. Vermoedelijk een nieuwe constante +12 volt trekken vanaf het zekeringenkastje.

      -> Heb je ook geen +12 volt met contactslot aan op een van de draden?

  3. Hallo,
    Gisteren heb ik een Alfa Romeo 75 gekocht, deze is alleen voorzien van speakers voorin en er ligt geen bekabeling naar achteren voor speakers in de hoedenplank.

    De Jongen van wie ik de auto heb gekocht had een subwoofer achterin en trok daar een dikke rode kabel heen, vanaf zijn sub stuurde hij dan weer de boxen aan had hij het over.
    Nu wil ik geen sub achterin, maar wel boxen in de hoedenplank, de gaten zitten er ook, dus wel zo mooi om die op te vullen.
    Hoe kan ik vanaf mijn radio kabels naar achteren trekken, ik weet waar ik de kabels langs kan leggen, alleen niet hoe ik ze trek en waar ik ze eventueel(op de radio?) aan moet sluiten.

    Alvast bedankt!

    1. Indien de autoradio een ISO aansluiting heeft dan moeten de achter speakers als volgt worden aangesloten:
      >Groen(+) en Groen/zwart(-) is voor links achter
      >Paars(+) en Paars/zwart(-) is voor rechts achter

      Heb je een oud type autoradio dan staat er vaak een schema op de bovenkant van de radio getekend.

      Is je vraag zo beantwoord?

      1. Bedankt voor uw snelle reactie, vanmiddag is het helemaal gelukt en heb nu 4 werkende speakers in de 75 en geen loze gaten meer! Bedankt.

  4. Hallo,

    Ik heb ook een vraag! Ik heb twee koperen draadjes die vanuit mijn speakers komen (links en rechts voor) . Zoals ik lees heb je 4 kabeltjes op de iso zitten. Hoe sluit ik deze aan? kroonsteentje?

    alvast bedankt!

    Wouter

    ps:geniaal idee voor een site!

    1. Beste Wouter,

      Deze kunnen inderdaad met een kroonsteen worden aangesloten.

      Linker-voor speaker wordt aangesloten op wit en wit/zwart waarbij wit de + is en wit/zwart de -.

      Rechter-voor speaker wordt aangeloten op grijs en grijs/zwart waarbij grijs de + is en zwart de -.

  5. Ik heb een jvc KD-R432 radio gekocht, en aangesloten in mijn auto, met een iso verlengkabel die bij de radio zat. Alles leek goed, alleen als ik mijn auto van het slot haal met mijn afstandsbediening, gaat de radio aan. Je hoort dan alleen ruis. De zenders die ik heb vast gezet onder de knoppen onthoud hij wel. De demo die standaard aan staat, begint weer wel te lopen, deze heb ik meerdere malen uit gezet. Weten jullie raad?

    1. Beste Marty,

      Het klinkt alsof er een probleem in de bekabeling zit.

      ->Is de bedrading zo ver te zien origineel?
      ->Kan het zijn dat de deurvergrendeling niet van fabriek af is geïnstalleerd?

      1. Als de auto een tijd lang stil heeft gestaan, en van het slot wordt gehaald, dmv van afstandsbediening of sleutel, treed dit op. Als de auto van het slot wordt gehaald, gaat de binnenverlichting aan, alsmede de radio. Als ik de auto op slot doe, en gelijk weer open is er niets aan de hand. De bedrading lijkt mij origineel. De vorige radio die er in zat, ging ongeveer na een 3 minuten uit, als de sleutel uit het contact was. Ik dacht dat dit een soort beveiliging was, zodat hij nooit aan bleef. Ik vermoed dat dit hier nu ook iets mee heeft te maken.

  6. Ik ben erg blij met de bovenstaande uitleg maar ik loop tegen een vreemd probleem op en ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.
    Vandaag heb ik uit noodzaak een oudere auto moeten aanschaffen: een Mitsubishi Charisma uit 1999.
    Er zit een Sony autoradio/cd/mp3 speler in, type CDX-S200.
    Er kwam geen geluid uit de radio en de verkoper haalde de radio eruit maar kreeg het niet opgelost, dus besloot ik er thuis maar eens naar te kijken.
    Allemachtig, wat een partij kabels en draden, ik herken wel het een en ander, zoals de ISO stekkers. Het vreemde is alleen dat er een verloopstuk van ISO naar de autoradio loopt waar de stekker ingaat die op de bovenstaande afbeelding staat. Dus de radio heeft kennelijk een wat oudere aansluiting.
    Afijn, ik wilde eigenlijk mijn eigen radio aansluiten omdat ik daar een sd-card ingang heb. Maar nadat ik de stekkers had aangesloten gebeurde er helemaal niets, de radio kreeg gewoon geen stroom. Ik besloot de oude radio weer aan te sluiten maar helaas, nog steeds geen stroom. Mijn oog viel op een loze rode kabel die uit de ISO stekker kwam en op een loze grijs/groene kabel die uit de oude stekker kwam. Die heb ik met elkaar verbonden en voila ik had spanning……….. en ineens meer licht want de binnenverlichting van de auto begon te branden ( deed het eerst niet )en had ineens besef van tijd want het digitale autoklokje lichtte op ( deed het eerst ook niet ) haha. Ik allang blij want ik had muziek in mijn auto.
    Alleen …… als ik het contact uitzet dan gaat mijn radio uit ( is helemaal goed ), gaat mijn binnenverlichting uit ( is helemaal NIET goed ), gaat mijn klokje uit ( is goed maar als ik het contact weer aanzet begint het klokje om 01.00 uur ) en staat mijn digitale dagteller ineens op 0. ( Lijkt me ook niet goed )Haha. Op de een of andere manier is mijn binnenverlichting, klokje en dagteller verbonden met de kabel die geen continue stroom geeft als je het contact uitzet. Dezelfde dus waar mijn radio mee verbonden is, dat is toch wel raar eigenlijk???
    Kortom, ik ben op zoek naar de oplossing om de radio spanning te geven die wegvalt bij het uitzetten van het contact maar wil wel dat mijn binnenverlichting en klokje het blijven doen en dat mijn dagteller niet op 0 springt.
    Wie oh wie helpt mij met dit geheimzinnige probleem? 🙂

    Bedankt alvast,

    groeten, Adrie

    1. Zo te horen is er mogelijk met de bedrading gerommeld.
      Ik zou bijna zeggen dat er bij het contactslot een probleem zit.
      Wellicht waar de geschakelde spanning en de continu spanning wordt doorgelaten.

      Wat óók een mogelijkheid kan zijn is een massa probleem. Een min draad (vaak zwart van kleur). Je kunt met een multimeter het probleem mogelijk opsporen. Meet bij de radio aan een massa (-) draad met de ene meter-pen én met de andere meter-pen aan het chassis van de auto zoals bijv. het deurscharnier. Zet de meter uiteraard op de doormeetstand (ohm/piepen). Doe dit met contact met contactslot aan én contactslot uit.

      Meer info over meten vind je hier.

      1. Ik ga het proberen, bedankt voor de reactie en als het gelukt is
        ( of niet ) dan meld ik me wel weer met het resultaat.

  7. Hallo. Ik wil een microfoon op mijn autoradio aansluiten en later ook nog speakers. Maar ik krijg de kappen onder het stuur niet open. Heb wel de schroefjes eruit. Ik heb een VW Polo bj 2000.

    1. Vaak zitten de kappen niet alleen met schroeven vast maar zijn ook vast geklikt.
      Bij twijfel kun je bij een garage of autosloop informeren.

      1. Dank! Kan ik deze zo los trekken?

        1. Ja, op eigen risico 🙂

  8. hoe moet ik draden aansluiten om de radio te laten spelen als het contact af staat?
    Peer

    1. De rode en gele draad met elkaar doorverbinden bij de iso connector.

      1. Ik heb juist het omgekeerde probleem, de radio blijft aan als het contact uit is, en als ik het frontje er niet afhaal blijft hij stroom trekken.
        de rode en de gele zijn met elkaar doorverbonden, als ik deze (zoals volgens originele instructies kruislings aansluit) doet de radio helemaal niets, dan krijgt hij geen stroom.
        ook rood/rood, geel/geel werkt niet.
        Jullie enig idee hoe op te lossen?

        YDM

  9. i.v.m. werkzaanheden onder het dashboard is de autoradio eruit geweest. Nou zitten er nogal wat kabeltjes die niet zijn aangesloten. Voorheen werkte de radio ook zonder contact aan, maar nu enkel als het licht en het contact aanstaat, wie kan mij verder helpen. Ik heb geen electrische antenne.

  10. hi ik heb een dakantenne gekocht voor mijn auto.
    naast de antenne kabel zit er ook een draad aan .
    waar sluit ik die op aan ?
    mvg S

    1. Hallo Arend,

      Indien het een passieve antenne is dan is het mogelijk dat dit een extra aarde draad (grounding) is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *