Autoradio inbouwen, hoe doe je dat?

Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.


Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.

Ben je jouw sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.

4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)

5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 HEB JE EEN VRAAG ? STEL HEM DAN HIERONDER!

805 Comments

Add a Comment
  1. Ik wil een autoradio in mijn caravaan inbouwen. Heb een poweradaptor 220v gelijkstroom met 12v gelijkstroom 1.25 amp output. Is dit voldoende voor een autoradio? Hoeveel neemt een autoradio aan stroom?
    Bedankt voor een reaktie. Ton

    1. Hallo Ton,

      1.25A is erg weinig, maar zou kunnen als de radio redelijk zacht staat. Het verbruik is grotendeels afhankelijk van het volume en lage tonen wat hij produceert.
      Ik zou zeker rekening houden met 2,5 tot 4A bij wat meer volume.

  2. Ik heb mijn Sony autoradio goed aangesloten. Alles werkt tenminste. Bij het verwijderen van de sleutel verliest de radio alle gegevens. Ik heb gekeken naar de rode en gele draad, maar die zitten beide met elkaar verbonden. De radio voelt erg heet aan. Dit lijkt me niet goed. Wat kan ik het beste doen?

    1. Hallo Teun,

      Het probleem is dat er geen spanning staat op geel als het contactslot op uit staat.
      Koppel de doorverbinding los (rood-geel).
      Trek een draad vanaf contactslot/zekeringenkast met een directe plus, dus een plus die ook aanwezig blijft als het contactslot op uit staat.
      Sluit deze draad op de gele draad aan op de ISO connector.

      1. Bedankt. De radio doet het nu goed en de radiozenders blijven zoals ze zijn ingesteld. Goede site hoor! 🙂

        1. Bedankt voor je terugkoppeling!

  3. beste mensen,

    ik heb mij een autoradio gekocht een Macrom M-DVD6555R.
    maar die stekker wat in de oude radio zat die paste niet daarvoor heb ik een iso kabel gekocht en die kabel past wel, heb de stekker erin gedaan en zet de auto op contact doet die niks, wordt alleen achter heet de autoradio.
    heb mij een Alpine radio adapter 16 pin gekocht. weet niet wat ik fout doe .
    kunnen jullie mij ermee helpen met vriendelijke groet Charlie

    1. Kun je meten aan de stekker die de radio in gaat? (met contactslot op aan)
      Zwarte = min en Rood = plus
      en de andere combinatie:
      Zwart = min en Geel = plus

      Meet je in beide gevallen 12 volt?
      Zo niet dan is de verloopkabel die er bij is gekocht mogelijk niet in orde/geschikt voor het model auto

  4. Ik heb een nieuwe autoradio gekocht en wou die installeren. Maar toe zag ik dat de connectoren van de antennes niet overeen kwamen. In de handleiding stond dat de radio schade kan oplopen als de antenne niet is aangesloten. Is dit zo?

    1. Lijkt mij niet mogelijk. Fabrikanten dekken zich graag voor alles in.
      Er zijn verloopconnectoren in de handel. Een halfords of een brezan heeft veel. Ook Conrad kun je proberen.

      1. OK, vriendelijk bedankt. Het is toch maar tot ik dat tussenstuk heb. Ik zal het meteen proberen.

  5. Heb zelf een fiat grande punto. Heb een jvc 432 gekocht plus inbouw frame en iso kabel. Heb alles op de juiste manier aangesloten. Maar als ik de stekker inplug maakt die wel een geluid maar gaat vervolgens niet aan. Heb rood en geel. Ook al verwisseld. Zoals op de handleiding stond maar nog geen respons. Wat te doen?

    1. Meet met een multimeter of je spanning krijgt op de iso connector aan de radio. Doe dit met contactslot op aan. Motor niet laten draaien.

      Zwarte = min en Rood = plus -> moet +/- 12 volt zijn
      en de andere combinatie:
      Zwart = min en Geel = plus -> moet +/- 12 volt zijn

    2. Heb je geen last gehad van canbus enzovoort?
      Ik ben het ook van plan maar ik lees veel over dat de radio niet aangaat aangezien canbus op een lager voltage werkt ofzo?

  6. Hallo,Ik heb een radio in mijn auto gezet maar hij doet het niet.
    De rode en gele draad geven in combinatie met de zwarte draad stroom tot aan de stekker achter op de radio. Dit heb ik gemeten met een Volt-check (zo’n ding met twee van die pennen waarvan een met een lampje met een draad ertussen) Het lampje brand als het contact aan staat en de gele ook als het uit staat. Het probleem moet toch in de radio zitten of heb ik het fout?

    1. Dat zou je wel zeggen ja. Is er een frontje die los kan en zit deze goed geplaatst? Anders lijkt de radio inderdaad kapot. Zit er toevallig een zekering in de achterkant van de radio? Deze kan ook stuk zijn.

      1. Bedankt voor je reactie, ik krijg geen zekering gevonden in de radio. Het is wel een afneembaar frontje en ik ben aan het kijken of er wel contact is met de radio zelf. ik heb ook met de fabrikant gemaild maar daar heb ik nog niks van gehoord.

        Groeten Hans

  7. hallo
    Ik heb een opel vectra b 1996 met standaart een radio/cd delco cd 500 met stuurwiel bediening.Nu heb ik een 1 din radio/cd met uitklapschem met ook daarop stuurwielbediening. Aan deze radio zit een bruine -5volt en een bruin/zwarte draad -5volt en een bruine draad met gnd (massa)
    Bij het isoblok van de auto zit op nr.1 stuurwiel bediening moet nu die bruine -5volt en de bruin/zwarte -5volt samen op de 1 van de auto isoblok.Heel graag een uitleg hierover.
    alvast bedankt

    1. Even samengevat:
      Je hebt op de originele autoradio waarbij 3 draden voor de stuurbediening zijn. Dit zijn:
      –bruine -5volt
      –bruin/zwarte draad -5volt
      –bruine draad met gnd (massa)
      Heb je dan 2 bruine draden? Allebei zelfde kleur?
      ___________________________________________________
      Er zijn diverse systemen omtrent de stuurbediening. De meest universele is de variabele weerstand.
      Dit betekend dat elke knopje op het stuur een weerstandwaarde vertegenwoordigd. Je meet dus tussen 2 draden -5volt als je geen knopje indrukt. Druk je een knopje in dan veranderd de spanning. Elke knopje vertegenwoordigd dus een andere spanning. Je zou in theorie dus met 2 draden kunnen werken. De autoradio kun je vaak inleren zodat een functie aan een spanning wordt gekoppeld.

      Beantwoord dit een beetje je vraag?

      1. Ja er zijn 2 bruine kabels en een bruin/zwart
        op de ene bruine kabel zit een label aan met key 1-5 volt
        op de bruin/zwarte draad zit een label met key 2-5volt
        Heb al wel gelezen dat er absoluut niet meer dan 5 volt op mag staan.
        de andere bruine kabel zit een label aan met GND.
        Dat was mij duidelijk dat dat de massa kabel is.
        In het boekje staat sluit key 1 en key 2 aan op het stuur control
        Dus zou het kunnen dat key 1 en key 2 aan elkaar aan de stuur control moet omdat er in het orginale iso blok van de auto (opel) maar een aansluiting aangegeven word en wel op aansluiting 1

        1. Hoeveel stuurbediening draden heeft opel van zichzelf?
          Meet je met een multimeter een spanning tussen de 5V en 5V draad? Aan elkaar koppelen is niet logisch.

          1. http://members.home.nl/opeltje/RADIOSTEKKER.htm (het eerste isoblok )
            Hallo hier de orginale aansluiting van mijn isoblok
            Hoeveel bedradingen ik heb weet ik niet heb wel 6 knoppen om te bedienen aan het stuur.
            Na gemeten heb ik het nog niet omdat ik er vanuit ben gegaan dat er op die kabels bruin-5volt en bruin/zwart-5volt alleen maar -5volt op moet staan waar het vandaan komt maakt dan toch niets uit of heb ik dat mis ??????
            vr.gr.Bennie

            1. Hallo Bennie,

              Nr.1 lijkt de uitgang van de stuurbediening. Hier komt dus een spanning op te staan. De spanning is afhankelijk van welke knop wordt ingedrukt op het stuur.

              Je kunt meten hoeveel spanning er op nr.1 komt te staan als je een aantal knoppen indrukt. Gebruik met normale massa als gnd.

              Test dit met de stekker in de radio en uit de radio. Zo weet je of je niet via een iso stekker een aanvoerspanning richting de stuurbediening geeft welke dan weer retour komt via nr.1.

              Als deze spanning niet hoger is dan 5 volt is hij bruikbaar voor de nieuwe radio.

              Soms heb je 2x een 5V draad. Afhankelijk van het merk en type kan het dus zijn dat 1 een aanvoer 5 volt is en de andere een receive 5 volt.

              Stuurbediening is vaak opgebouwd uit een aantal schakelaars met aan elke schakelaar een weerstand. Afhankelijk van welke knop je indrukt komt er een weerstand in actie. Een weerstand zorgt voor een spanningsdaling. Elke knop heeft een eigen weerstand. Het komt er dus op neer als je er 5 volt op zet dat je dus als voorbeeld bij volume-up 1 volt terug krijgt (mogelijk nr.1) en bij volume-down 2 volt terug krijgt.

              Het blijft heel lastig uitleggen en er komt veel meetwerk bij kijken.

              1. Hartelijk dank voor deze uitleg nu is het een beetje duidelijker zal deze instructie op volgen door erst alles goed door te meten.
                vr.gr.bennie

  8. Ik wil een auto radio testen geel is plus en zwart is min maar de radio doet het niet .
    de rode heb ik niet aangesloten want in de beschrijving staat rood is accosuaris.
    Maar in jullie uitleg staat dat rood ook bij de plus moet klopt dit en zal ik dit ook moeten.
    de box draden zijn mij duidelijk

    1. Hallo John,

      De rode is altijd nodig. Om de autoradio te kunnen laten werken heb je 2x een plus nodig (geel en rood) en 1x een min (zwart).

      1. Hartelijk bedankt voor de uitleg , hier heb wat aan.

        vr gr ,John

  9. Bij mijn Audi a4 station uit 2000 heb ik de antenne vervangen met een autostyle universele antenne met antenneversterker omdat de originele was beschadigd.

    Ontdanks de antenneversterker erg mager ontvangst. Is het een aanrader om een extra antenneversterker te monteren?

    (Antennekabel opnieuw aangelegd, versterker werkt wel verbeterend, deze op de 12v uitgang van de radio aangesloten bij de antenneuitgang. Ook het verschil met/zonder vastgeschoefde antenne is merkbaar, dus daar kan het ook niet aan liggen. Tussen de radio en de antenne geen stekkers gemonteerd. De radio werkte voor de beschadiging van de originele antenne erg goed en had altijd het beste ontvangst)

    Help! en bvd

    1. Hallo Bas,

      Een versterker op versterker is vaak geen succes. Je versterkt dan ook de ruis/slechte signaal dus veel verbetering zal je dan niet krijgen.

      De nieuwe antenne die je hebt geplaatst, zit deze toevallig aan de binnenkant van de voorruit?

      Een antenne aan de buitenkant van de auto geeft vaak de beste prestaties.

      1. de antenne zit achter op het dak van de auto, op de plek waar de originele ook gezeten heeft.

        de 12 v krijgt hij via de radio (nagemeten) en de aarde gaat via het dak chassis

        de nieuw aangelegde antennekabel loopt over het plafond ongestoord en ruim aangelegd, achter de bekleding van de voorruit stijl, door het dashbord naar de radio.

        Storing van andere electra lijkt me niet van toepassing want die bedrading gaan via kabelboompjes in de onderbalken naar de achterzijde van de auto naar bijv. de geluidsversterker, geluid links en stroom toevoer rechts ivm. storing.

        Ik weet veel van electra maar kom hier niet uit.

        HELP HELP!

        1. Hallo Bas,

          Ik lees dat je zonder stekkers de kabel hebt aangesloten.
          (Tussen de radio en de antenne geen stekkers gemonteerd.)

          Hoe sluit je hem dan aan op de radio?

  10. Beste Moderator,

    ik heb mijn Sony mex_BT3900U zojuist in mijn Toyota Starlet uit 1996 gezet. Bij mijn vorige auto was er geen probleem, maar nu valt mijn radio na een paar seconden weer uit en werkt de ronde bedieningsknop niet. Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet.

    Met vriendelijke groet,
    Arnold

    1. Hallo Arnold,

      Controleer even of het frontje goed zit. Maak de contacten van het frontje even schoon. Als deze geen goed contact maakt dan vallen er functies uit en soms zelfs de hele radio.

  11. halo ik heb en caliber rdd 57 ibt maar hij wil geen dvd afspeelen waar kan dat aan ligen kan dat aan de aansluiting ligen?en zo ja hoe kan ik het verhelpen?
    gr ronald

    1. Je hebt een RDD571-BT met ingebouwd DVD scherm. Gebruik je een originele DVD of een gekopieerde/zelf gebrande?

    2. het is opgelost het probleem met de dvd speeler
      maar nu heb ik en proobleem met en versterker hij rust als de moter draait en anders niet ik heb de arde al regsteeks van de acuu af gepakt hoe kan ik het op losen?

  12. Hallo,

    Ik weet niet waar ik de gele draad voor het geheugen moet aansluiten. Ik heb de draad in alle gaten van de stekker vanuit de auto ingeplugd maar hij onthoudt niets.. Wat kan ik nog doen?

    Mvg. Paul

    1. De gele draad moet aan een constante + komen te zitten. Hiervoor heb je echt een multimeter nodig.

  13. Hallo, onlangs heb ik in mijn Chevrolet Captiva mijn defecte Pioneer AVIC-D3 vervangen door een Chinese Eonon G2240E. Alles werkt perfect, behalve de stuurwiel interface. De originele Captiva-Pioneer stuurwiel interface zit er nog in. Hieraan zit een 3,5 mm jack female stekker. De Eonon G2240E heeft hiervoor echter 3 losse draden, SW1, SW2 en GND. Nu heb ik een audiokabel met 3,5 mm jack female hieriop aangesloten en hierop 3 losse draden rood, wit, GND gekoppeld aan SW1, SW2 en GND. Toch werkt de SWI niet op de radio.
    Heeft u enig idee, wat ik kan doen? Of moet ik toch een Volt-meter aanschaffen?

    SWI: http://www.autooutlet.es/Pioneer-car-wheel-interface-ip-043-v3
    Radio: http://www.eonon.co.uk/2-Din-DVD-Player/G2240E.html#photo

    1. Sw2 hoeft niet altijd gebruikt te worden. Dit is afhankelijk hoeveel knoppen er op het stuur aanwezig zijn.

      Een multimeter maakt het wel handiger.

      De 3.5 mm female van de stuurbediening meten om te zien of er spanning op staat of dat je hem kunt doormeten op weerstand. Mogelijk bij elk knopje die je indrukt veranderd er een ohmse waarde.

      1. Op mijn stuur zitten bij elkaar de volgende knoppen: Vol+, Vol-, PWR, SEEK, Mode. Multimeter aangeschaft.
        Op de 3,5 mm male jack uit de SWI CA-R-PI.043 meet ik alleen maar tussen de GND en middelste deel van male jack +5V. Hierin zie ik alleen maar verandering als ik op SEEK druk. Dan zakt het voltage tot +0,6V en stijgt weer naar +5V. Het is nu gelukt om deze knop werkend te krijgen op de autoradio.
        Voor mij een raadsel hoe de overige knoppen Vol+, Vol-, PWR, Mode nu werken. Het ziet er naar uit dat de SWI maar met 1 draad werkt. Op de vorige Pioneer radio deden alle knoppen het gewoon. Heeft u nog een tip?

        1. SWI probleem opgelost. De zelf gemaakte autokabel was het probleem. De manteldraad was veel dikker dan de L en R draad. Deze is nu vervangen door een female stekker met 3 gelijke draden. Weerstand wordt nu goed uitgelezen. SWI werkt 😉

  14. Beste,

    Ik loop tegen het volgende probleem aan.
    Ik heb m’n radio naar behoren aangesloten, geen rare kabels etc.
    Vanaf het iso-blok naar de radio wel geel en rood omgedraaid ivm geheugenfunctie.
    Nu echter het volgende:
    Als ik m’n radio uitzet (contactsleutel eruit) en binnen 10sec weer aan is er niets aan de hand. Wacht ik echter bijv. langer dan een minuut doet de radio niets meer. Om hem dan aan de praat te krijgen dien ik het op contact te laten staan en de gele draad vanuit de radio (dus gekoppeld aan rode draad iso-blok) los te halen en weer vast te maken. Dan werkt de radio weer gewoon. Zet ik dan echter het contact weer uit heb ik weer hetzelfde probleem… Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

    Alvast bedankt voor eventuele reacties!

    1. Oh, voor de volledigheid: als ik rood op rood en geel op geel aansluit heb dus inderdaad geen geheugen, maar dan start de radio wel gewoon altijd op, dus ook na bijv. een minuut wachten met het contact weer aanzetten.

      1. Even nameten of op geel spanning blijft staan als het contactslot uit is. Dit moet namelijk wel andere raakt je het geheugen kwijt.

        1. Ja dat klopt allemaal. Radio is dus verder goed aangesloten en spanning etc. klopt ook. Alleen als ik het zo aansluit (dat dus geheugen blijft), doet eerder vernoemde probleem zich voor: de radio gaat niet meer aan als ik het contact afzet, 1 minuut wacht en weer aanzet.
          Als ik het echter zo aansluit dat geheugen weg valt (‘verkeerd’ aangesloten dus), dan doet de radio het wel gewoon altijd.
          Daarom kan ik het probleem niet helemaal rijmen, alles lijkt dus in orde mbt de aansluitingen en de spanning maar de radio start toch niet op als het goed aangesloten is na afzetten contact en even wachten, terwijl het wel gewoon werkt op het moment van aansluiten, contact afzetten en direct weer aanzetten…
          Wellicht een fout in de radio of massa oid?

          1. Hallo Maarten
            Ik heb in het verleden al eens zo`n probleem opgelost misschien heb je er wat aan wat ik heb meegemaakt was dat er verschillende stekkers in het ISO blok zaten namelijk lange en kortere doordat er ook gewisseld moest worden met rood en geel.
            vr.gr.Bennie Bussink

            1. Hoi Bennie, Bedankt voor je reactie.

              Ik heb alles nagelopen en weet echt zeker dat alles klopt. Begin nu echt te denken dat het probleem in de radio zit…

              Als volgt: op geel en rood na zit alles zeker weten goed aangesloten. Omtrent geel en rood:
              1. Als ik geel op contact aansluit en rood op constant 12v werkt de radio altijd, alleen verliest deze zijn geheugen (geheugen verlies is logisch).
              2. Als ik geel op constant 12v aansluit en rood op contact werkt de radio slechts een keer bij het aansluiten. Als ik het contact daarna afzet en 30 sec. wacht doet die niets meer
              3. Als ik zowel geel als rood op constant 12v aansluit (hiermee doe ik dus niets met het contact) werkt de radio een keer bij het aansluiten. Zet ik de radio dan handmatig uit en wacht weer 30s is deze niet meer aan te krijgen.

              Voor zowel opties 2 als stap 3 MOET ik de gele radio-draad los te halen en weer vast te maken om de radio weer aan de praat te krijgen (andere opties zijn niet mogelijk), zij het wederom voor slechts een keer bij het aansluiten.

              En ja, als ik zeg dat ik iets op constant 12v aansluit of via contact klopt dat ook, dat heb ik gemeten met de multimeter.

              Tevens mochten een extra massa of de gele-radiodraad rechtstreeks op de accu aansluiten niet baten, hetzelfde probleem bleef.

              Mijn conclusie uit de opties 1 t/m 3 is dan ook dat de radio ‘vergeet’ dat deze constant 12v op de gele radio-draad heeft staan en dat de radio een soort ‘puls’ nodig heeft bij het aansluiten om weer te realiseren dat de radio 12v heeft.

              Voor de volledigheid: het gaat om een opeltje corsa uit ’95 en een Kenwood KDC-X994 (officieel een US model, maar heeft altijd perfect gewerkt in diverse auto’s in Nederland)

              1. Ja dat is een moeilijk iets heb je ook een andere radio geprobeerd of die dan ook datzelfde probleem heeft dan weet je of het aan jouw radio ligt of aan de corsa

  15. Hallo Moderator
    Ik wou even mededelen op de vragen van 19 jan.2013 dat ik er uit ben met het aansluiten van de stuurbediening van de opel .
    door veel te meten ben ik er uiteindelijk uit gekomen.
    Het was namelijk zo dat op de opel iso blok op 1 geen stroom staat.
    de beide -5 volt stekkers van de radio zijn hier nu op aangesloten.
    De bruine (gnd)kabel is aangesloten op het iso blok C en wel op nr.18 waar -5 volt op staat. Het werkt perfekt maar vind het toch raar dat op een massa kabel stroom op moet.Wat is uw mening hierover ????
    vr.gr.Bennie Bussink

  16. Hoi, ik heb een vraag m.b.t. het inbouwen van een Alpine autoradio.

    Allereerst heb ik de oude radio gedemonteerd, deze functioneerde prima.
    Nu heb ik de nieuwe radio ingebouwd en is de accu de volgende dag leeg. De radio staat uit en het frontje is verwijderd. Heb rood op rood geprobeerd en rood op geel geprobeerd. Waarom trekt de radio de accu leeg als deze uit staat?

    Gr. Jeoffrey

    1. Komt het niet toevallig door het weer? Ik had van de week ook een kapotte accu. Dan lijkt hij ook leeg. Radio die uit staat lijkt mij geen accu leeg trekken.

  17. Hallo,

    Mijn autoradio onthoudt niks :(. Dus elke keer na het starten weer alles opnieuw instellen.

    Heb nog niet gekeken naar de bekabeling want dit was gedaan door een maat van me. maar hij is ff druk, dus ik dacht kijke of ik t zelf ken.

    Mvg, Wikhas

    1. Het welbekende ‘gele draad’ probleem :).

      Gele draad moet continu 12 volt op staan. Als deze weg gaat bij contact uit verliest de radio zijn zenders. Staat hier in geuren en kleuren beschreven.

  18. Goedendag heb een vraagje heb een autoradio akai genomen. Maar krijg geen stroom als ik de draaden aansluit zit een witte blok in me auto en wik de power adaptor aansluiten is een rode draad blauwe geele zwarte kenn iemand me helpen erbij heb geen iso stekker??

  19. hallo allemaal

    ik heb het volgende probleem
    ik heb een fiat punto uit 99
    heb ook een anderen radio gekocht jvc
    maar als me sluitel er uit is doet de radio het staat de radio aan en ik start me auto
    gaat de radio wel uit en dan weer aan
    maar heb de gele en de rode draad al omgewisseld maar hij blijft bij beide
    zijn geheugen houden en mij sigaarten aanstekker blijft ook stroom op staan als mij
    sleutel er uit is

    weet geen raad meer
    mvg dave

    1. Het klinkt alsof er aan de bedrading is geknoeid.
      Een multimeter maakt het opsporen een stuk makkelijker.
      Je hebt een + nodig die altijd aanwezig is, dus ook met contact uit. Dit moet op de gele (iso) van de radio.
      Dan heb je een + nodig die alleen aanwezig is als het contactslot op aan staat. Deze moet aan de rode (iso) van de radio.

      Dit kan dus betekenen dat je nieuwe draden moet gaan trekken om het goed te doen. Soms kan dit vanaf het contactslot of het zekeringenkastje.

      Overigens is het wel normaal dat de radio even uit gaat tijdens het starten. De sigaretten aansteker plug is bij de meeste auto’s uitgeschakeld bij contact uit.

      Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

      1. ik ga het morgen wel door meten
        indergeval bedankt voor u reactie
        mvg dave

  20. Goede dag .. Ik ben in het bezit van een becker indianapolis pro maar kan niet bellen via blue tooth ! Ik hoor de andere beller wel maar hij of zij mij niet !! Welke aansluitingen moet ik gebruiken voor de mic. Heb het toestel gekregen en wilde toch graag dat dit werkt !! Help bvd

    1. Probeer eens een andere telefoon.
      Kijk eens of er een firmware update bestaat voor jouw becker.

      Met parrot kun je de parrot updaten omdat er steeds meer toestellen bijkomen.
      Hoe dat met becker zit weet ik niet. Ik heb ook wel eens een telefoon gehad die kuren had met bluetooth. Welk met/type heb jij?

  21. hallo,

    ik heb vanmiddag een nieuwe autoradio gekocht, een Pioneer. De oude radio er uitgehaald, nieuwe erin. Voor die nieuwe radio heb ik een verloopstekkertje nodig om hem te verbinden met de kabel die uit de auto komt: dat is een brede, witte stekker die uit twee gedeeltes bestaat. Hierin past de kabel waarmee mijn oude radio vastzat: die heeft aan de andere kant een zwarte en een bruine vierkante stekker. Om mijn nieuwe radio aan te sluiten moet daarop dus een verloopstukje, en daar zit het probleem: dat is nogal een breed ding, en nu past de radio niet helemaal in de sleuf, hij klikt niet vast. Zijn er smallere stekkertjes in de handel? Ik krijg het niet voor elkaar om die dikke stekker aan de kant te duwen of zoiets. Via de achterkant kan ik er ook niet makkelijk bij, maar met een wat plattere stekker (bv zodat de bruine en de zwarte naast elkaar liggen, in plaats van op elkaar), zou het denk ik wel passen. Radio doet het trouwens prima. Wat is het handigst om te doen? Alvast bedankt!

  22. Heb een pioneer deh-4400bt geplaatst in een mazda 626 uit ’94, alles werkt goed, behalve: Als ik de cd uitwerp gaat de autoradio in z’n geheel uit (ook alle verlichting) . Ik moet hem dan weer aanzetten met de aan/uit knop. Dit gebeurt alleen als de radio op tuner stond voor het inwerpen cd. Op andere standen ( aux/bt audio enz) blijft alles wel branden. Heb al drie radio’s geprobeerd maar allemaal zelfde euvel. Vermoed fout in bedrading, maar welke?? Alvast bedankt voor eventuele hulp/meedenken.

    1. Bizar! Is de bedrading nog origineel? Iso stekkers en dergelijke?

      Werkt de radio goed als het geluid wat harder staat? (stroomtoevoer)

      Anders nieuwe plus en min draden trekken. In totaal 3. Ik zou met een massadraad beginnen (zwart).

      1. Met autoradio naar garage gegaan. Radio buiten de auto in testsituatie vertoonde hetzelfde gedrag, de speler ging uit na uitwerpen cd. Na telefonisch overleg met technische dienst van Pioneer die het in eerste instantie ook vreemd vonden hebben die ook zo’n radio geprobeerd en ondervonden hetzelfde euvel (?!?) en concludeerden toen dat het zo hoorde (?!?)
        Vreemd want kennis heeft zelfde pioneer, zelfde week gekocht en heeft nergens last van!

        Ik denk nu toch dat er ergens nog een instelling moet zijn die dit regelt, maar moet ik nog uitvogelen.

        1. HUH?

          Zo hoorde?? Je moet toch een cd kunnen wisselen zonder dat de radio helemaal uitvalt. Het klinkt meer als een produktiefout. Wat is volgens Pioneer de toegevoegde waarde van een radio die uitgaat als de cd er uit gehaald wordt. Frontje er af snap ik dat hij dan uit moet gaan maar cd??? 🙂

          1. Dank voor je aandacht voor mijn probleem, jammer dat je ook geen oplossing hebt.
            Uiteraard vind ik het vreemd dat Pioneer zo’n antwoord geeft, heb ze al een mailtje gestuurd met mijn bedenkingen van hun conclusie en hun gevraagd waar ik in de specificaties van het toestel terug kan vinden dat het normaal is dat de radio uitvalt. Temeer daar het bij kennis niet het geval is.
            Ben reuze benieuwd naar hun antwoord.
            Overigens bevalt het toestelletje me verder prima, maar blijf ik het een bizar probleempje vinden en ga ik er alles aan doen het probleem op te lossen. Desnoods Pioneer japan aanschrijven maar wacht eerst ff antwoord van NL af.

            1. Pioneer NL heeft me gebeld en ze blijven volhouden dat het zo hoort. Waar het in de specificaties terug te vinden zou zijn hadden ze geen antwoord op. Dat het probleem op een ander identieke radio zich niet voordoet hadden ze ook geen antwoord op, dat ze in eerste instantie zeiden dat het NIET hoorde, jawel: hadden ze ook geen antwoordt op. Bizar toch?
              Ik heb nu mailtje gestuurd naar Pioneer Japan, verwacht er niet veel van.

  23. beste

    ik heb een mercedes sprinter, daar heb ik een nieuwe radio voor gekocht
    dit is een dynavin 99+, deze radio werkt met canbus, maar mijn sprinter support deze canbus niet. als ik de stekker inplug die bij de radio geleverd is, krijgt de radio geen stroom, dus doet niks. als ik de stekker doorverbind zodat ik wel stroom heb, is de radio storing gaan geven. nu heb ik een nieuwe radio gekregen ter vervanging. en heb ik een stekker laten maken waar geen canbus aan zit, dus gewoon een stekker die geluid naar de boxen door geeft, en stroom naar de radio brengt. volgens mij is het gewoon een isokabel, deze kabel verlengt de iso kabel van de sprinter naar een andere stekker die wel achter in de radio past. als ik dit nu inplug krijg ik dan niet weer storing omdat er geen canbus meer op zit? graag reacties,

    bij voorbaat dank

    mvg danny

    1. Ik heb geen verstand van can bus maar dit is vaak een naar systeem. misschien kun je de can bus faken? of iets doorverbinden.

  24. hallo mensen ik heb een vraag mijn subwoofer doet raar [klappert] is niet gescheurd ofzo is opeens gekomen.
    zit gebrugd op een jbl 75.4 versterker de andere 2 kanalen op de voorspeakers doen het prima.

    Het is een Audio System Radion 12 in orginele kist.

    Dit zijn de specificaties:
    30cm subwoofer
    500/350 Watt
    Impedantie 4 Ohm

    heb hem even uit de kist gehaald en alles zit prima vast en met multimeter meet ik 0003 op de 2k schaal van ohm
    wat kan het zijn?

    1. zomaar vanuit het niets klappert hij?

      Als je de multimeterpennen tegen elkaar aan doet welke waarde krijg je dan terug? Deze waarde (verlies) moet je optellen bij de waarde die je meet. 0003 zou 3 ohm zijn (zonder verlies meegeteld). Wat staat er op de speaker zelf? 2 Ohm?

      1. hij doet het nog wel maar niet goed ,stinkt ook niet en is niet gescheurd.
        wat moet ik meten op welke schaal van ohm
        waarom doet hij het wel [kapot is toch kapot]
        word er schijtziek van denk maar de kliko in
        hoeveel ohm het is weet ik niet denk 4

  25. Ik heb zonet een radio op de kop kunnen tikken van iemand die een nieuwe wagen heeft gekocht, zijn vorige wagen wordt gerecyleerd, dus heb ik zijn oude radio gekregen. We hebben hem er zelf uitgehaald. De kabeltjes (iso stekker en verloopkabeltjes) zitten nog in de oude wagen.

    Kan ik deze dan probleemloos aansluiten in een andere wagen? Ik veronderstel dat de andere wagen ook wel zulke kabeltjes zal hebben?

    1. In de meeste gevallen is er een standaard ISO connector aanwezig en is het plug en play. Anders moet je even naar een autospeciaalzaak voor een verloop iso connector.

  26. hallo,

    ik heb een autoradio + speaker in een houten kist gebouwd op een 12 volt accu.
    ik heb de speaker aangesloten op de groene draad (dus links achter)
    het probleem is dat er een vervelende zoem in de speaker zit, maar ik krijg het er niet uit.
    heeft iemand een idee wat het kan zijn??
    ook als ik de hele kist van de boot af haal, blijft de de zoem erin zitten (dus het ligt niet aan de dynamo)
    iemand een oplossing hiervoor??! Bvd.

    Mvg peter

    1. Je hebt maar 1 speaker aangesloten? Ik zou in dat geval wel de balans en fader zo afstellen dat er ook maar 1 speaker wordt aangestuurd.

      Hoe krijgt de radio zijn voeding in de 2 scenarios die ie beschrijft?

  27. Wat als je 2 speakers hebt en de radio 4 uitgangen. Hoe kun je de speakers het beste aansluiten?

    1. Dan sluit je hem aan op de aansluiting links en rechts voor.
      Maar je zou ze ook op links en rechts achter aan kunnen sluiten.
      Dit is natuurlijk wat je zelf handig vind.
      maar wel er aan denken dat je dus de links en rechts pakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)

Autoradio inbouwen, hoe doe je dat? © 2018