Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.



Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.




Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.





4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)




5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


pinout iso connector autoradio aansluit stekker

6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!

845 Comments

Add a Comment
  1. Beste mensen,

    Nu heb een golf 2 en wil ik een radio erin zetten. Ik heb 3 draden die eruit komen. Een blauwe, een rode en een bruine.

    De blauwe is de ground/nul.
    De rode is of de constante + of de schakelplus
    De bruine is de constante + of de schakelplus

    Ik sluit de rode op de gele aan van de radio, de bruine op de rode en de zwarte op de blauwe.
    De radio springt gelijk aan, als ik het contactslot omdraai en alle lampjes op het dashboard gaan branden
    gaat de radio uit. Wat heb ik verkeerd gedaan.

    Mvg

    Indy

    1. Als je geschakelde draad met de constante draad met elkaar verbind dan gaan alle lampjes in je dashboard aan. Je overbrugd daarmee je contactslot.

      Draai rood en bruin eens met elkaar om. Dat zal het probleem oplossen.

  2. Ik heb net een andere auto gekocht een bmw e34 520i,

    ben zelf automonteur maar in elektro ben ik nog niet zo ver in gevorderd,

    ik wil mijn pioneer erin zetten en heb niet eens de sleutel in het contact en ik steek de iso stekker in de radio en de radio begint direct te spelen terwijl je dat via je contact geschakeld wil hebben.
    nu heb ik de bedrading na gekeken en ben er achter dat de gele draad en de rode draad omgewisseld was.
    ik heb deze kabels de gele en de rode omgedraaid en dan denk je op gelost.
    uhh niet dus gewoon het zelfde.

    nu ben ik er acht gekomen dat ze helemaal achterin de gele en de rode kabel aan elkaar gekoppeld hebben dus ik 2 directe plussen. ik wil 1 schakelde plus en dacht die zal er ergens los liggen dan. ook niet de gele (schakelde plus) is weg.
    waar kan ik deze het beste vanaf halen.

    ik wil ook heel graag de hele radio kabel boom er uit slopen en opnieuw beginnen.
    maar waar haal je de direct plus en de schakelde plus vandaan?

    kan iemand mij helpen hoe ik deze radio goed aangesloten kan krijgen?

    1. Hi Wesley,

      De geschakelde plus t.b.v. de autoradio trekt geen stroom. Het is puur een trigger.
      Normaal haal je hem bij je contactslot weg of je zekeringenkastje. Met een multimeter vind je hem snel.

  3. Vraagje, heb gister mijn radio eruit gehaald, dit omdat deze 1 tulp aansluiting heeft en ik er een heb gekocht met 3 aansluitingen, dit voor mijn versterker (gaf alleen bass door naar de versterkeret een enkele aansluiting, ook een splitkabel geprobeerd) en nou reed ik vandaag en deed m’n toeter het niet, en het display ook niet? (Corsa ’97), net de nieuwe radio erin gezet en geen contact? Ook geen toeter en display. Waar kan dit aan liggen? Is er misschien een zekering door gebrand ergens?

    Mvg

    1. display bedoel je dat klokje mee boven je dashboard?
      Ja, even zekeringen controleren in je zekeringenkastje.
      Geen zwevende bedrading of iets?

  4. Geheugen van instellingen en radiozenders gaan verloren nadat ik de auto hebt uitgezet. Net een een nieuwe pioneer radio gekocht. Kan ik dit makkelijk zelf verhelpen en zo ja wat moet ik op elkaar aansluiten (welke kleur?) En hoe?Groeten Joery

    1. rode en gele draad met elkaar omwisselen is vermoedelijk de oplossing.

  5. Hallo, ik heb gisteren samen met een collega mijn installatie ingebouwd. Jbl 75.4 versterker, jbl sub, jbl speakers voor en achter. Alles werkt naar behoren, nou wou ik vanmorgen naar me werk gaan, je raadt het al, accu leeg… Wat heb ik dan niet goed aangesloten? Zal wel iets kleins zijn, hoop ik haha.

    1. Je REM (remote) aansluiting vermoed ik. Deze moet aan de remote van je autoradio.

  6. Ik probeer een Blaupunkt Stockholm R24 te plaatsen in een Porsche 911 3.2 (1985) waar voorheen een jongere Alpine-radio in zat. In de Blaupunkt is een uitgang voor de boxen voorzien met vier stekkers op een rijtje. De bedrading van de Porsche heeft echter een andere stekker. Waar zou ik zo’n aangepast stekkertje voor 4 boxen kunnen vinden? Op het fotootje zie die uitgang rechts onderaan. Ook de draden voor de voeding zijn me niet duidelijk. Die zitten links onderaan op de foto.
    Alvast dank en tot wederhoren.

    1. Zal lastig worden. Mogelijk kom je uit op zelf bedrading omleggen.

  7. Ik probeer een Blaupunkt Stockholm R24 te plaatsen in een Porsche 911 3.2 (1985) waar voorheen een jongere Alpine-radio in zat. In de Blaupunkt is een uitgang voor de boxen voorzien met vier stekkers op een rijtje. De bedrading van de Porsche heeft echter een andere stekker. Waar zou ik zo’n aangepast stekkertje voor 4 boxen kunnen vinden?
    Alvast dank

  8. Goedemiddag, ik ben ik het bezit van een peugeot 107. Nu wil ik in de hoedenplank boxen inbouwen maar vraag me eigenlijk af of dit qua bekabeling in dashboard enzo goed te doen is. Misschien iemand die dit al eerder heeft gedaan bij deze auto. Groetjes mariska

    1. Dit is eenvoudig. Trek kabels en sluit ze aan op de radio. Op het schema op de site zie je aan welke kleuren je ze vast moet maken.

  9. Hallo ik heb in mijn Toyota corolla 2006 de fabrieksradio vervangen door een nav/dvd radio.
    Echter werkt mijn bediening van het stuur niet meer. Ik houd ook 1 kabeltje over welke niet in mijn nieuwe radio past. Ik vraag me af of dit de bediening van het stuur is. Ik vermoedt eigenlijk dat dit het stekkertje is welke het verbruik van de auto weergeeft, maar de bediening op het stuur werkt nog niet…
    wat te doen?
    Bedankt!

    1. Hi Jorg,

      A) Heeft je nieuwe radio de optie voor stuurbediening? Weet je anders het type nummer v/d radio?
      B) Het kabeltje die je over houdt, kwam deze uit je andere radio?

  10. Hallo, er is een oude Blaupunkt Travelpoint radio ingebouwd in mijn VW Passat. Er staat continue spanning op dus de accu wordt leeggetrokken als de auto uitstaat. Ik wil dit nu aanpassen. Tijdens het meten met een multimeter zoals je hebt omschreven is de zekering in het zekeringkastje doorgebrand. Kun je mij helpen?

    1. hoe is de boel aangesloten? middels een iso connector of houtje touwtje met kroonsteentjes o.i.d?

      Als de accu leeg raakt door de radio dan zit er iets niet goed. Het is belangrijk om te weten of er originele stekkers aanwezig zijn of dat er iets is aangepast.

      1. Hallo Vic,
        Er is gebruik gemaakt van ISO stekkers. Graag bericht.

        Gr. Gert-Jan

        1. Ik denk dat je de radio het beste even los kunt halen, de zekering vervangen en dan gaan meten.

          Als de bedrading goed zit dan meet je
          * zonder een sleutel in het contact tussen de zwarte draad en de gele draad 12 volt en tussen de zwarte draad en rode draad niets.

          * als het contactslot op aan staat zou je tussen de zwarte draad en de rode draad 12 volt moeten meten. Uiteraard ook tussen zwart en geel.

          Als dit in orde is dan zal het probleem in de radio zelf zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *