Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.



Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.




Ben je jouw unlock-sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

Hieronder zie je een afbeelding van de unlock-sleutels.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.





4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)




5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


pinout iso connector autoradio aansluit stekker

6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een 1,5 volt penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 NOG VRAGEN? STEL ZE HIERONDER!

845 Comments

Add a Comment
  1. Hallo,

    Mijn zoon heeft een radio gekocht voor zijn radio kist. De oude eruit gehaald die nieuwe aangesloten op de iso stekker.

    Kan het te maken hebben dat er alleen een geschakelde draad spanning geeft en er in de kist geen draad zit met een constante spanning. Heeft de radio beide spannings draden nodig ? Het is een pioneer Mvh-1400

    Ik hoor graag een reactie. Alvast bedankt

    1. Ja, een autoradio heeft beide draden nodig. Rood en geel. De gele draad is de constante voeding. De rode draad is de schakeldraad (contactslot). De autoradio werkt in principe op de gele draad en gebruikt de rode als een soort van remote besturing. Op deze manier worden er geen hoge stromen getrokken via het contactslot (rood) maar via de constante voeding (geel).

      Oplossing zou zijn in dit geval: rood en geel met elkaar doorverbinden

      Meer details hierover kun je vinden bij punt 4

      1. Bedankt. We gaan aan de slag om de andere draad Erik te plaatsen. Kan hij ook weer herrie maken met z ‘n kist.

        Koos

      2. Bij punt 4 zeg je dat rood constant is en geel geschakeld. Hier heb je het omgedraaid (m.i. juist). Wat is het nu?

        1. Dat is een fout. Rood is geschakeld en Geel is constant. Zal dit aanpassen.

  2. Hoi,
    Ik heb geprobeerd om een versterker met een basspijp aan te sluiten op mijn radio, ik heb de radio uit de automgehaald om de tulpstekkers aan te sluiten. Daarna radio teruggeplaatst, maar helemaal niets meer… Alle stekkers (iso) zitten goed vast, maar de radio doet niets meer. Zekeringen gecontroleerd, zijn beide ok, zowel van radio als van auto. De boel doorgemeten en nu blijkt dat ik op de gele draad, geen spanning krijg (door welke reden dan ook). Heeft er iemand een oplossing voor me hoe ik dit kan oplossen, of eventueel kan overbruggen?

    Gr.,

    JW

    1. De gele draad zou direct verbonden kunnen zijn met een zekering in het zekeringenkastje waar alle zekeringen zijn gelocaliseerd. Het klink alsof deze zekering defect is.

      Als je geen ‘hoofd’ zekering kunt vinden of deze is wel goed voor de gele draad dan zou je een nieuwe draad kunnen trekken vanaf :
      -het contactslot
      -het zekeringenkastje
      -de accu

      Overbruggen met de rode draad kan maar heeft als gevolg dat de radiozenders elke keer opnieuw ingesteld moeten worden.

      1. Thnx,

        Hij doet het weer! Nu alleen nog de versterker en de basspijp aansluiten…!

  3. Hoi,

    Ik heb plannen om een nieuwe rolstoel bus aan te schaffen en wil voor mijn dochter daar een goed stukje muziek in in de vorm van op iedere zijkant binnen een versterker en een subwoofer plus 1 a 2 luidsprekers ( dit dus op iedere zijkant )
    Nu heeft de standaard radio in de Opel Movano geen RCA oftewel tulp uitgangen, ook wil ik de bestaande luidsprekers voorin gewoon laten bestaan .
    Hoe krijg ik dit achterin nu voorelkaar met de standaard radio van de Opel .
    Type Radio CD 35 BT USB

    1. Je hebt hier een versterker voor nodig welke een low-input en een high-input heeft. De low-input is bedoeld voor RCA en de high-input is bedoeld om op de speaker-uitgangen van een bestaande autoradio aan te sluiten.

      Hier kun je daar meer over lezen.

  4. goedenavond ik heb een vraag ik heb net een marquant 1402 gekocht nu wil ik hier mijn sub+versterker op aansluiten heb ik het blauwe draad van de remote control aangesloten op het blauwe draad van de radio dit werkte niet want constamt sprong de zekering eruit nu heb ik hem op de gele aangesloten dacht dat dat backup was toen heeft ie het even gedaan zet het contact aan en uit toen deed ie helemaal niks meer ik weet niet meer wat ik ermee moet dus ik hoop dat iemand mij kan helpen mvg chris

    1. Hallo Christiaan,

      1)Welke zekering raakt defect? Die van de autoradio of van de versterker?
      2)De sub+versterker, is dit een subwoofer met ingebouwde versterker of heb je er een losse versterker bij?

  5. Hallo,

    Ik heb een vraagje… ik ben in de deur nieuwe speakers aan het zetten. Ik kom er alleen niet uit welke draad de min en de plus is en hoe ik ze dus op mijn speakers aan moet sluiten. zowel links als recht heb ik een roze/zwart en een paars/zwart kabel. iemand een idee hoe ik er achter kom wat de plus en min is?

    bvd Michiel

    1. De mindraad van de speaker is in 9 van de 10 gevallen ook aan het chassis van de auto verbonden.

      Dit kun je meten. Hiervoor is een multimeter nodig. Zet deze in de Ohm stand. Test eerst de meter uit door beide meterpennen tegen elkaar aan te houden. De meter moet in deze stand een lage weerstand aangeven van een paar Ohm.

      Meet vervolgens met 1 meterpen aan het chassis (scharnier van de deur/blank metaal) en de andere meterpen aan 1 van de 2 draden. De draad die geleid met het chassis is de min!

  6. LLo iedereen. Ik heb sinds vandaag een andere wagen. Een peugeot 307. Iso in de radio geplugd en wat blijkt… achterste speakers gaan niet met mijn radio. Wel met de oude. En zijn geheugen doet het niet. De radio speelt gewoon verder als ik het contact uitgezet heb en sleutel verwijderd heb… Wat nu gedaan…

    1. 1) Is de auto radio die uit de auto is gekomen een originele radio?
      2) Heeft deze radio voor de rest wel goed gewerkt?
      3) Is de bedrading geheel origineel? Of is er al eerder aan gesleuteld?

      Problemen met het geheugen én een radio die niet uit gaat als het contact op uit staat duidt vaak op een rode en gele draad op de iso connector die verkeerd om zitten.

      De achterste speakers die niet werken kan veroorzaakt worden door de instelling van de autoradio. Het zou kunnen dat de ‘fader’ (de balans tussen voor en achter speakers) dus gericht staat op de voorste speakers.
      (Sommige fabrikanten doen dit om te voorkomen dat de versterker in de autoradio defect raakt als er geen achterspeakers zijn aangesloten.)

  7. Hallo ik heb een Opel combo gekocht deze week en heb de radio aangesloten via de iso stekker. Als ik de radio aan druk komt er een seconden of drie de tijd in beeld en ik kan er wel een cd uithalen via de de eject knop maar als ik hem erin doe gebeurt er niks terwijl normaal de radio aan zou moeten gaan ik heb dus geen constante spanning op de radio wie kan mij helpen

    1. 1) Ziet de bedrading tot aan de iso connector er nog origineel uit?
      2) Doet de radio het beter als het contactslot aan staat?
      3) Haal de radio eens los. Ziet de bedrading er origineel uit tot aan de iso connector?
      4) Meet aan de iso connector (met contactslot op aan). Zwarte draad is min. Meet eens de gele draad (plus) of je rond de 12volt krijgt. Meet daarna of je aan de rode draad (plus) of je rond de 12volt krijgt.

      Helpen bovenstaande punten niet, dan heb je mogelijk een defecte autoradio. Wellicht dat je een andere radio kunt testen. (kijkshop / terug brengen)

      1. Super bedankt voor de snelle reactie !! Ik ga het morgen proberen

  8. Hallo,ik wil een BECKER radio/cassette in een mercedes uit 1984 bouwen.
    Bij de aankoop daarvan hoor ik van de verkoper dat er een extra adaptor voor nodig is. Het gaat om type BECKER radio/cass. BE 2010, mijn vraag is : heb je bij alle BECKER radio/cass. een adaptor nodig of is het alleen bij dit type?
    Ik kan altijd een ander type kopen b.v. BE 1150 of de BE 2210 special. Volgens mij is de Be 2010 uit +/_ 1996 vandaar misschien de adaptor?
    Vriendelijk dank, Bennie

    1. Een adapter is heel vaak nodig. De meeste merken passen hun connectoren ook aan als ze een nieuwe serie auto’s op de markt brengen.

      Als voorbeeld kan een Mercedes C180 tussen 1999 en 2003 dezelfde connector hebben. De modellen ervoor en erna hebben weer een andere.

      Een radio die uit een ander model Mercedes / auto komt past vaak dan ook niet.

  9. Beste Henk,

    Om dit voor elkaar te krijgen heb je geen speciale autoradio nodig. Een autoradio met een stereo tulp uitgang is voldoende.

    Een tulp uitgang op een autoradio mag en kun je splitten zodat je meerdere versterkers aan kunt sluiten.

    Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

    1. deze reactie vind ik best goed ik moet voor mijn vader de radio aankoppelen wand hij heefd geen muziek in het wagentje dus deze informatie is handig

  10. ik heb een probleem, ik ga namelijk in een stadsbus, 4x MTX ovale speakers en 2x een actieve subwoofer zetten, nou hoeft het echt geen discotheek te worden maar hoe kan ik dit op de beste manier aansluiten????? heb ik nu speciaal een radio nodig met 6 tulp ingangen 3xl – 3xr want de actieve subs zijn al filtert natuurlijk, KAN IK EEN TULP UITGANG SPLITTEN???? want bass is mono natuurlijk , dus dan 2 op 1 uitgang, en de de andere een versterker voor de 4X MTXen, want op deze manier hoef ik er maar 2 te hebben op me radio en dat zie je wel geregeld en is ook met aanschaf niet te duur, ik hoop dat iemand hiermee mij wil helpen, alvast bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *