Autoradio inbouwen, hoe doe je dat?

Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet, en weet wat je moet doen.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.


Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.

Ben je jouw sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.

4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)

5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

 

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

 

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

 

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 HEB JE EEN VRAAG ? STEL HEM DAN HIERONDER!

805 Comments

Add a Comment
  1. ik heb een probleem, ik ga namelijk in een stadsbus, 4x MTX ovale speakers en 2x een actieve subwoofer zetten, nou hoeft het echt geen discotheek te worden maar hoe kan ik dit op de beste manier aansluiten????? heb ik nu speciaal een radio nodig met 6 tulp ingangen 3xl – 3xr want de actieve subs zijn al filtert natuurlijk, KAN IK EEN TULP UITGANG SPLITTEN???? want bass is mono natuurlijk , dus dan 2 op 1 uitgang, en de de andere een versterker voor de 4X MTXen, want op deze manier hoef ik er maar 2 te hebben op me radio en dat zie je wel geregeld en is ook met aanschaf niet te duur, ik hoop dat iemand hiermee mij wil helpen, alvast bedankt

  2. Beste Henk,

    Om dit voor elkaar te krijgen heb je geen speciale autoradio nodig. Een autoradio met een stereo tulp uitgang is voldoende.

    Een tulp uitgang op een autoradio mag en kun je splitten zodat je meerdere versterkers aan kunt sluiten.

    Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

    1. deze reactie vind ik best goed ik moet voor mijn vader de radio aankoppelen wand hij heefd geen muziek in het wagentje dus deze informatie is handig

  3. Hallo,ik wil een BECKER radio/cassette in een mercedes uit 1984 bouwen.
    Bij de aankoop daarvan hoor ik van de verkoper dat er een extra adaptor voor nodig is. Het gaat om type BECKER radio/cass. BE 2010, mijn vraag is : heb je bij alle BECKER radio/cass. een adaptor nodig of is het alleen bij dit type?
    Ik kan altijd een ander type kopen b.v. BE 1150 of de BE 2210 special. Volgens mij is de Be 2010 uit +/_ 1996 vandaar misschien de adaptor?
    Vriendelijk dank, Bennie

    1. Een adapter is heel vaak nodig. De meeste merken passen hun connectoren ook aan als ze een nieuwe serie auto’s op de markt brengen.

      Als voorbeeld kan een Mercedes C180 tussen 1999 en 2003 dezelfde connector hebben. De modellen ervoor en erna hebben weer een andere.

      Een radio die uit een ander model Mercedes / auto komt past vaak dan ook niet.

  4. Hallo ik heb een Opel combo gekocht deze week en heb de radio aangesloten via de iso stekker. Als ik de radio aan druk komt er een seconden of drie de tijd in beeld en ik kan er wel een cd uithalen via de de eject knop maar als ik hem erin doe gebeurt er niks terwijl normaal de radio aan zou moeten gaan ik heb dus geen constante spanning op de radio wie kan mij helpen

    1. 1) Ziet de bedrading tot aan de iso connector er nog origineel uit?
      2) Doet de radio het beter als het contactslot aan staat?
      3) Haal de radio eens los. Ziet de bedrading er origineel uit tot aan de iso connector?
      4) Meet aan de iso connector (met contactslot op aan). Zwarte draad is min. Meet eens de gele draad (plus) of je rond de 12volt krijgt. Meet daarna of je aan de rode draad (plus) of je rond de 12volt krijgt.

      Helpen bovenstaande punten niet, dan heb je mogelijk een defecte autoradio. Wellicht dat je een andere radio kunt testen. (kijkshop / terug brengen)

      1. Super bedankt voor de snelle reactie !! Ik ga het morgen proberen

  5. LLo iedereen. Ik heb sinds vandaag een andere wagen. Een peugeot 307. Iso in de radio geplugd en wat blijkt… achterste speakers gaan niet met mijn radio. Wel met de oude. En zijn geheugen doet het niet. De radio speelt gewoon verder als ik het contact uitgezet heb en sleutel verwijderd heb… Wat nu gedaan…

    1. 1) Is de auto radio die uit de auto is gekomen een originele radio?
      2) Heeft deze radio voor de rest wel goed gewerkt?
      3) Is de bedrading geheel origineel? Of is er al eerder aan gesleuteld?

      Problemen met het geheugen én een radio die niet uit gaat als het contact op uit staat duidt vaak op een rode en gele draad op de iso connector die verkeerd om zitten.

      De achterste speakers die niet werken kan veroorzaakt worden door de instelling van de autoradio. Het zou kunnen dat de ‘fader’ (de balans tussen voor en achter speakers) dus gericht staat op de voorste speakers.
      (Sommige fabrikanten doen dit om te voorkomen dat de versterker in de autoradio defect raakt als er geen achterspeakers zijn aangesloten.)

  6. Hallo,

    Ik heb een vraagje… ik ben in de deur nieuwe speakers aan het zetten. Ik kom er alleen niet uit welke draad de min en de plus is en hoe ik ze dus op mijn speakers aan moet sluiten. zowel links als recht heb ik een roze/zwart en een paars/zwart kabel. iemand een idee hoe ik er achter kom wat de plus en min is?

    bvd Michiel

    1. De mindraad van de speaker is in 9 van de 10 gevallen ook aan het chassis van de auto verbonden.

      Dit kun je meten. Hiervoor is een multimeter nodig. Zet deze in de Ohm stand. Test eerst de meter uit door beide meterpennen tegen elkaar aan te houden. De meter moet in deze stand een lage weerstand aangeven van een paar Ohm.

      Meet vervolgens met 1 meterpen aan het chassis (scharnier van de deur/blank metaal) en de andere meterpen aan 1 van de 2 draden. De draad die geleid met het chassis is de min!

  7. goedenavond ik heb een vraag ik heb net een marquant 1402 gekocht nu wil ik hier mijn sub+versterker op aansluiten heb ik het blauwe draad van de remote control aangesloten op het blauwe draad van de radio dit werkte niet want constamt sprong de zekering eruit nu heb ik hem op de gele aangesloten dacht dat dat backup was toen heeft ie het even gedaan zet het contact aan en uit toen deed ie helemaal niks meer ik weet niet meer wat ik ermee moet dus ik hoop dat iemand mij kan helpen mvg chris

    1. Hallo Christiaan,

      1)Welke zekering raakt defect? Die van de autoradio of van de versterker?
      2)De sub+versterker, is dit een subwoofer met ingebouwde versterker of heb je er een losse versterker bij?

  8. Hoi,

    Ik heb plannen om een nieuwe rolstoel bus aan te schaffen en wil voor mijn dochter daar een goed stukje muziek in in de vorm van op iedere zijkant binnen een versterker en een subwoofer plus 1 a 2 luidsprekers ( dit dus op iedere zijkant )
    Nu heeft de standaard radio in de Opel Movano geen RCA oftewel tulp uitgangen, ook wil ik de bestaande luidsprekers voorin gewoon laten bestaan .
    Hoe krijg ik dit achterin nu voorelkaar met de standaard radio van de Opel .
    Type Radio CD 35 BT USB

    1. Je hebt hier een versterker voor nodig welke een low-input en een high-input heeft. De low-input is bedoeld voor RCA en de high-input is bedoeld om op de speaker-uitgangen van een bestaande autoradio aan te sluiten.

      Hier kun je daar meer over lezen.

  9. Hoi,
    Ik heb geprobeerd om een versterker met een basspijp aan te sluiten op mijn radio, ik heb de radio uit de automgehaald om de tulpstekkers aan te sluiten. Daarna radio teruggeplaatst, maar helemaal niets meer… Alle stekkers (iso) zitten goed vast, maar de radio doet niets meer. Zekeringen gecontroleerd, zijn beide ok, zowel van radio als van auto. De boel doorgemeten en nu blijkt dat ik op de gele draad, geen spanning krijg (door welke reden dan ook). Heeft er iemand een oplossing voor me hoe ik dit kan oplossen, of eventueel kan overbruggen?

    Gr.,

    JW

    1. De gele draad zou direct verbonden kunnen zijn met een zekering in het zekeringenkastje waar alle zekeringen zijn gelocaliseerd. Het klink alsof deze zekering defect is.

      Als je geen ‘hoofd’ zekering kunt vinden of deze is wel goed voor de gele draad dan zou je een nieuwe draad kunnen trekken vanaf :
      -het contactslot
      -het zekeringenkastje
      -de accu

      Overbruggen met de rode draad kan maar heeft als gevolg dat de radiozenders elke keer opnieuw ingesteld moeten worden.

      1. Thnx,

        Hij doet het weer! Nu alleen nog de versterker en de basspijp aansluiten…!

  10. Hallo,

    Mijn zoon heeft een radio gekocht voor zijn radio kist. De oude eruit gehaald die nieuwe aangesloten op de iso stekker.

    Kan het te maken hebben dat er alleen een geschakelde draad spanning geeft en er in de kist geen draad zit met een constante spanning. Heeft de radio beide spannings draden nodig ? Het is een pioneer Mvh-1400

    Ik hoor graag een reactie. Alvast bedankt

    1. Ja, een autoradio heeft beide draden nodig. Rood en geel. De gele draad is de constante voeding. De rode draad is de schakeldraad (contactslot). De autoradio werkt in principe op de gele draad en gebruikt de rode als een soort van remote besturing. Op deze manier worden er geen hoge stromen getrokken via het contactslot (rood) maar via de constante voeding (geel).

      Oplossing zou zijn in dit geval: rood en geel met elkaar doorverbinden

      Meer details hierover kun je vinden bij punt 4

      1. Bedankt. We gaan aan de slag om de andere draad Erik te plaatsen. Kan hij ook weer herrie maken met z ‘n kist.

        Koos

      2. Bij punt 4 zeg je dat rood constant is en geel geschakeld. Hier heb je het omgedraaid (m.i. juist). Wat is het nu?

        1. Dat is een fout. Rood is geschakeld en Geel is constant. Zal dit aanpassen.

  11. hi ik heb een dakantenne gekocht voor mijn auto.
    naast de antenne kabel zit er ook een draad aan .
    waar sluit ik die op aan ?
    mvg S

    1. Hallo Arend,

      Indien het een passieve antenne is dan is het mogelijk dat dit een extra aarde draad (grounding) is.

  12. i.v.m. werkzaanheden onder het dashboard is de autoradio eruit geweest. Nou zitten er nogal wat kabeltjes die niet zijn aangesloten. Voorheen werkte de radio ook zonder contact aan, maar nu enkel als het licht en het contact aanstaat, wie kan mij verder helpen. Ik heb geen electrische antenne.

  13. hoe moet ik draden aansluiten om de radio te laten spelen als het contact af staat?
    Peer

    1. De rode en gele draad met elkaar doorverbinden bij de iso connector.

      1. Ik heb juist het omgekeerde probleem, de radio blijft aan als het contact uit is, en als ik het frontje er niet afhaal blijft hij stroom trekken.
        de rode en de gele zijn met elkaar doorverbonden, als ik deze (zoals volgens originele instructies kruislings aansluit) doet de radio helemaal niets, dan krijgt hij geen stroom.
        ook rood/rood, geel/geel werkt niet.
        Jullie enig idee hoe op te lossen?

        YDM

  14. Hallo. Ik wil een microfoon op mijn autoradio aansluiten en later ook nog speakers. Maar ik krijg de kappen onder het stuur niet open. Heb wel de schroefjes eruit. Ik heb een VW Polo bj 2000.

    1. Vaak zitten de kappen niet alleen met schroeven vast maar zijn ook vast geklikt.
      Bij twijfel kun je bij een garage of autosloop informeren.

      1. Dank! Kan ik deze zo los trekken?

        1. Ja, op eigen risico 🙂

  15. Ik ben erg blij met de bovenstaande uitleg maar ik loop tegen een vreemd probleem op en ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.
    Vandaag heb ik uit noodzaak een oudere auto moeten aanschaffen: een Mitsubishi Charisma uit 1999.
    Er zit een Sony autoradio/cd/mp3 speler in, type CDX-S200.
    Er kwam geen geluid uit de radio en de verkoper haalde de radio eruit maar kreeg het niet opgelost, dus besloot ik er thuis maar eens naar te kijken.
    Allemachtig, wat een partij kabels en draden, ik herken wel het een en ander, zoals de ISO stekkers. Het vreemde is alleen dat er een verloopstuk van ISO naar de autoradio loopt waar de stekker ingaat die op de bovenstaande afbeelding staat. Dus de radio heeft kennelijk een wat oudere aansluiting.
    Afijn, ik wilde eigenlijk mijn eigen radio aansluiten omdat ik daar een sd-card ingang heb. Maar nadat ik de stekkers had aangesloten gebeurde er helemaal niets, de radio kreeg gewoon geen stroom. Ik besloot de oude radio weer aan te sluiten maar helaas, nog steeds geen stroom. Mijn oog viel op een loze rode kabel die uit de ISO stekker kwam en op een loze grijs/groene kabel die uit de oude stekker kwam. Die heb ik met elkaar verbonden en voila ik had spanning……….. en ineens meer licht want de binnenverlichting van de auto begon te branden ( deed het eerst niet )en had ineens besef van tijd want het digitale autoklokje lichtte op ( deed het eerst ook niet ) haha. Ik allang blij want ik had muziek in mijn auto.
    Alleen …… als ik het contact uitzet dan gaat mijn radio uit ( is helemaal goed ), gaat mijn binnenverlichting uit ( is helemaal NIET goed ), gaat mijn klokje uit ( is goed maar als ik het contact weer aanzet begint het klokje om 01.00 uur ) en staat mijn digitale dagteller ineens op 0. ( Lijkt me ook niet goed )Haha. Op de een of andere manier is mijn binnenverlichting, klokje en dagteller verbonden met de kabel die geen continue stroom geeft als je het contact uitzet. Dezelfde dus waar mijn radio mee verbonden is, dat is toch wel raar eigenlijk???
    Kortom, ik ben op zoek naar de oplossing om de radio spanning te geven die wegvalt bij het uitzetten van het contact maar wil wel dat mijn binnenverlichting en klokje het blijven doen en dat mijn dagteller niet op 0 springt.
    Wie oh wie helpt mij met dit geheimzinnige probleem? 🙂

    Bedankt alvast,

    groeten, Adrie

    1. Zo te horen is er mogelijk met de bedrading gerommeld.
      Ik zou bijna zeggen dat er bij het contactslot een probleem zit.
      Wellicht waar de geschakelde spanning en de continu spanning wordt doorgelaten.

      Wat óók een mogelijkheid kan zijn is een massa probleem. Een min draad (vaak zwart van kleur). Je kunt met een multimeter het probleem mogelijk opsporen. Meet bij de radio aan een massa (-) draad met de ene meter-pen én met de andere meter-pen aan het chassis van de auto zoals bijv. het deurscharnier. Zet de meter uiteraard op de doormeetstand (ohm/piepen). Doe dit met contact met contactslot aan én contactslot uit.

      Meer info over meten vind je hier.

      1. Ik ga het proberen, bedankt voor de reactie en als het gelukt is
        ( of niet ) dan meld ik me wel weer met het resultaat.

  16. Ik heb een jvc KD-R432 radio gekocht, en aangesloten in mijn auto, met een iso verlengkabel die bij de radio zat. Alles leek goed, alleen als ik mijn auto van het slot haal met mijn afstandsbediening, gaat de radio aan. Je hoort dan alleen ruis. De zenders die ik heb vast gezet onder de knoppen onthoud hij wel. De demo die standaard aan staat, begint weer wel te lopen, deze heb ik meerdere malen uit gezet. Weten jullie raad?

    1. Beste Marty,

      Het klinkt alsof er een probleem in de bekabeling zit.

      ->Is de bedrading zo ver te zien origineel?
      ->Kan het zijn dat de deurvergrendeling niet van fabriek af is geïnstalleerd?

      1. Als de auto een tijd lang stil heeft gestaan, en van het slot wordt gehaald, dmv van afstandsbediening of sleutel, treed dit op. Als de auto van het slot wordt gehaald, gaat de binnenverlichting aan, alsmede de radio. Als ik de auto op slot doe, en gelijk weer open is er niets aan de hand. De bedrading lijkt mij origineel. De vorige radio die er in zat, ging ongeveer na een 3 minuten uit, als de sleutel uit het contact was. Ik dacht dat dit een soort beveiliging was, zodat hij nooit aan bleef. Ik vermoed dat dit hier nu ook iets mee heeft te maken.

  17. Hallo,

    Ik heb ook een vraag! Ik heb twee koperen draadjes die vanuit mijn speakers komen (links en rechts voor) . Zoals ik lees heb je 4 kabeltjes op de iso zitten. Hoe sluit ik deze aan? kroonsteentje?

    alvast bedankt!

    Wouter

    ps:geniaal idee voor een site!

    1. Beste Wouter,

      Deze kunnen inderdaad met een kroonsteen worden aangesloten.

      Linker-voor speaker wordt aangesloten op wit en wit/zwart waarbij wit de + is en wit/zwart de -.

      Rechter-voor speaker wordt aangeloten op grijs en grijs/zwart waarbij grijs de + is en zwart de -.

  18. Hallo,
    Gisteren heb ik een Alfa Romeo 75 gekocht, deze is alleen voorzien van speakers voorin en er ligt geen bekabeling naar achteren voor speakers in de hoedenplank.

    De Jongen van wie ik de auto heb gekocht had een subwoofer achterin en trok daar een dikke rode kabel heen, vanaf zijn sub stuurde hij dan weer de boxen aan had hij het over.
    Nu wil ik geen sub achterin, maar wel boxen in de hoedenplank, de gaten zitten er ook, dus wel zo mooi om die op te vullen.
    Hoe kan ik vanaf mijn radio kabels naar achteren trekken, ik weet waar ik de kabels langs kan leggen, alleen niet hoe ik ze trek en waar ik ze eventueel(op de radio?) aan moet sluiten.

    Alvast bedankt!

    1. Indien de autoradio een ISO aansluiting heeft dan moeten de achter speakers als volgt worden aangesloten:
      >Groen(+) en Groen/zwart(-) is voor links achter
      >Paars(+) en Paars/zwart(-) is voor rechts achter

      Heb je een oud type autoradio dan staat er vaak een schema op de bovenkant van de radio getekend.

      Is je vraag zo beantwoord?

      1. Bedankt voor uw snelle reactie, vanmiddag is het helemaal gelukt en heb nu 4 werkende speakers in de 75 en geen loze gaten meer! Bedankt.

  19. Hallo,

    Ik heb een golf 2 gekocht en wou dus mijn radio aansluiten. Nu in plaats van dat diegene het blokje gewoon lostrekt, heeft hij de kabels door geknipt. En nu klopt er ook nog niets van de kleuren. Ik heb geen zwarte en gele draad.. Ik heb 2 rode draden, één blauwe en wat speaker draadjes. Ik heb alle draden doorgemeten maar geen 1 geeft 12 volt.. En ja bij het meten is mijn aarde goed.

    Wie o wie kan mij helpen..

    Groeten

    1. Vermoedelijk een nieuwe constante +12 volt trekken vanaf het zekeringenkastje.

      -> Heb je ook geen +12 volt met contactslot aan op een van de draden?

  20. Hallo,

    Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe Chevrolet Spark. Achter wil ik de standaard speakers vervangen voor Caliber speakers. Maat past (4×6), en ook de Ohm (4) komt overeen. Nu heb ik ze aangesloten, maar er komt alleen hoog (tweeter) uit, mid en low worden niet aangesproken. Wat zou het kunnen zijn?

    Alvast bedankt,

    Groet,

    Martijn

    1. Hallo Martijn,

      Heb je een mogelijkheid om de speakers te testen op een andere radio?
      Zijn de Caliber speaker in orde?

      Als de originele speakers normaal geluid gaven met midden en lage tonen dan is het niet dat de radio of iets daartussen een gedeelte wegfilterd waardoor je alleen nog hoog overhoudt.

      1. Hallo,

        Dat dacht ik ook. Vanmiddag ben ik bij de zaak teruggeweest, en die heeft ze getest en daar vond ik ook te hoog geluid uit komen. Hij vond van niet, dat kwam omdat het kleine speakers waren.

        Maar ja, dat zijn de orginele ook.

        Wat zou een goede oplossing zijn om dit tegen te gaan? Andere speakers? Ik wil liever niet in de hoedenplank boren etc. gewoon netjes houden waar het nu ook zit.

        1. Wellicht inderdaad andere speakers. Let goed op de specificaties van de speakers (frequentie bereik).

          Ook speakers in de afmeting die jij noemt zijn te krijgen met meer lage tonen.

          Hoge tonen zijn wel weg te filteren (scheidingsfilter) maar meer lagere tonen krijg je niet als de speakers niet meewerken.

  21. ik heb een probleem met mijn auto radio.
    ben dit weekend bezig geweest om een versterker aan te sluiten met hierop mijn subwoofer. echter was de kabel tussen de radio en de versterker om de stroom aan /uit te zetten (ignition kabel ) los gegaan van me auto radio. toen ik bezig was met deze opnieuw aan te sluiten ( ook op me versterker ) kwam deze perongeluk op de + van me versterker terecht een klein vonkje en me muziek ging uit. echter gaat nu mijn autoradio niet meer aan. het lampje van de dvd speler welke er achter zit brandt wel. echter de radio gaat niet meer aan. heb het ook geprobeerd met een andere auto radio hierop doet deze het ook niet.. iemand een idee wat er mis is en hoe ik dit kan oplossen

    1. Je hebt het over een lampje van de dvd speler. Ik neem aan dat dit in de autoradio zit. Dan lijkt het er op dat je autoradio nog wel spanning krijgt.

      Je sluit een andere radio aan en die doet ook helemaal niets?

      Haal je versterker eens los en check het opnieuw. Wellicht dat deze roet in het eten gooit.

      1. Hallo Douwe ,
        ja sorry de dvd speler zit in de autoradio.
        de versterker zit alleen op de 12volt aangesloten niet meer op de autoradio moet ik hem ook hier los van halen ?

        andere radio doet ook helemaal niets ( niet 100% zeker dat deze nog werkt )

        1. Hai,

          Als de versterker alleen voeding krijgt zal het weinig uitmaken dat deze is aangesloten.

          Wellicht een goed idee om er achter te komen of de 2de autoradio in orde is. Dan weet je of het fout gaat in de radio of in de bedrading van de auto.

          Heb je een standaard iso connector en is de bedrading origineel? Je kunt dan ook aan de connector meten of alle spanningen goed zijn en aankomen. Dit kan terwijl je de radio hebt aangesloten. Zwart/geel en rood meten.

          1. Hallo Douwe ,
            inmiddels is het probleem opgelost , het bleek een zekering te zijn in het zekeringskastje van de auto.
            echter doet mijn versterker het nog niet. elke keer klapt de zekering in de versterker eruit.
            heb vandaag ook alweer de – iets beter aangesloten.

            iemand enig idee wat ik fout heb gedaan?

            1. Doet de versterker het wel even voordat de zekering er uit klapt? Is de waarde van de zekering de juiste?

  22. Hallo. Ik had een zeer slecht radiosignaal (niet één zender was geruisloos of storingsvrij) dus heb ik een kleine antenneversterker gekocht bij Conrad, zie hier: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373087/Auto-antenne-versterker
    Ik heb deze aangesloten en het ontvangst is wel een beetje verbeterd maar nog steeds niet goed. Ik zit te denken dat dit te maken heeft met het dunne rode kabeltje dat uit de versterker komt; ik heb namelijk geen flauw idee wat ik daarmee moet doen. In de handleiding staat ‘Verbind de rode aansluitleiding met de antennestuuruitgang van de autoradio’ maar dat volg ik niet. Stuuruitgang?? Kan iemand mij een tip geven? Alvast bedankt!

    1. Hallo Marcin,

      De antennestuuringang is hetzelfde als een remote aansluiting.

      Sommige auto’s hebben een elektrische antenne. Deze antenne komt naar buiten/gaat omhoog als er vanuit de autoradio een signaal (12V plus) op komt te staan.
      Om een versterker te bedienen (aan/uit) gebruikt men dit signaal. Zonder dit signaal op de versterker zal deze niet aan gaan. Lees hier meer over deze aansluiting.

      Over de slechte ontvangst van de radio: Waarschijnlijk moet je het probleem zoeken in de antenne zelf of in de stekker daarvan. De stekker van de antenne die normaal de autoradio ingaat, gaat het meest stuk. Probeer indien mogelijk een nieuwe antenne connector aan de kabel te zetten die rechtstreeks naar de antenne toe gaat. Kort hierbij de kabel (indien mogelijk) een klein stukje in om eventuele draadbreuk te elimineren. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen antenne versterker nodig.

      1. Ok, bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag.

  23. hallo even een vraag heb een 4 kanaals versterker met op front 2x dls in de deur en de andere 2 kanalen gebrugt voor een audio system subwoofer,heeft het altijd prima gedaan.
    nu haast geen bass uit de sub en mis een hoop,ook het geluid wat er uitkomt is anders?
    kan het aan de rca kabels liggen of is hij opgeblazen,en hoe kan ik dat testen
    de voor speakers dls doen het nog prima,snap er ff niks van ….groetten

    1. Het kan een groundingsprobleem zijn in de kabel (signaal naar versterker).

      Wellicht is er iets mis met de versterker. Probeer anders eerst de sub los te koppelen. Lost dit iets op? Sluit anders de voorspeakers aan op de kanalen waar de sub op zat. Lost dit iets op?

      1. sub los maakt niks uit de voorste doen het prima,zal morgen eens proberen de voorste dls op de rear kanaal te zetten dan weet ik zeker of die uitgang goed is waar nu de sub gebrugd op zit

  24. zijn we weer alles geprobeerd en de sub doet het niet goed,mis hoop power
    versterker is jbl gto 75.4 waarvan ik de front gebruik voor de deuren 2x dls
    de subwoofer in orginele kist is van audio system radion 12 plus br
    hu= alpine cde-113 bti

    de kabels zitten prima ook de dikte is goed de massa ook prima heeft altijd goed geklapt,nou denk ik dat er messchien iets in het menu van de hu verkeerd staat?
    het is of front en rear ,of front en sub. dat staat goed maar er staan veel meer instellingen in het menu ik weet het niet meer ,hoop op een andwoord …groeten

    1. Hallo BROABANT,
      Kun je niet proberen om er een extern signaal op de versterker naar de sub aan te sluiten zoals mp3 speler ofzo? Dan weet je in ieder geval of de versterker goed is.

      Gr.,
      Ricks

      1. kan ik niet ,maar versterker is prima,heb de frontspeakers er ook op gehad [kanaal gewisseld] en ook andere erop gehad in de hoedenplank ovaaltjes 6×9 werkt zowel op front en rear 100 %
        hij doet het wel maar een klapper geluid en geen echt sub geluid,alles afgesteld en ook het uiterste maar mis een hoop power.
        kan het niet aan instellingen liggen,heb nu de speaker selectie in menu op all staan ?

        1. Is de sub niet kapot? Heb ook een keer gehad dat hij begon te klapperen, toen was gewoon de speaker kapot.

          1. hoe kan ik dat zien,opendraaien?

            of testen?

  25. denk dat het einde subwoofer is het is een 12 inch audio systems in orginele kist
    350 watt rms
    kan de speaker een cm of 6 induwen ,was eerst niet dus is niet te repareren of wel?

    1. Speakers zijn te repareren. In de handel zijn foamranden en reparatie materialen verkrijgbaar.
      Zo’n reparatieset is leuk als de speaker aan het kapot gaan is en niet al stuk is. De spoel in de speaker is vermoedelijk beschadigd geraakt. Na reparatie van de rand zal de speaker nooit meer presteren als daarvoor.
      Kortom het advies om een nieuwe speaker te plaatsen (of mooie 2de hands).

  26. dank u voor het andwoord
    de speaker is niet kapot nergens ziet er nieuw uit
    ook de randen zijn nieuw
    gaat alleen om de [spoel ] denk ik
    snap niet hoe het kapot kan gaan

  27. Ik heb een nieuwe radio (pioneer) gekocht en wil die inbouwen in mijn fiat punto van 2009. Er zit nu nog de originele radio in. Ik heb de stekker er uit gehaald en in de verloopstekker die bij de radio geleverd was gedaan. De radio doet niets, zekering is niet stuk. Ik heb de rode en gele draad gekruist aangesloten en ook geen resultaat. Wat kan ik nog meer doen? (radio bij de halfords laten testen en daar doet hij het wel, zij weten ook niet wat nu te doen)

    Gr. Dennis

    1. Zat er al een verloopkabel bij de radio? Of heb je er een bijgekocht?

      1. Ja, die zat er standaard bij

        1. En als je de oude radio terug zet, doet die het dan nog?

            1. Heel lastig. Wat je kunt proberen is het volgende:

              Sluit de nieuwe radio aan. Neem een multiemeter en meet op de stekker (iso) die de radio ingaat.

              Meet met het contactslot op aan.

              Zwart min en rood plus. Meet je iets? 12V?

              Zwart min en geel plus. Meet je iets? 12V?

              1. Bedankt voor je advies ik ga dit morgen proberen te meten, je hoort er van

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)

Autoradio inbouwen, hoe doe je dat? © 2018