Versterker aansluiten


Je wilt meer en harder geluid in de auto dus je gaat voor een extra versterker.


Versterker uitvoeringen


De meest voorkomende versterkers zijn 1, 2 of 4 kanaals.
Dit betekend hoeveel speakers je er op kunt aansluiten.

  • 1 kanaal versterker wordt vaak gebruikt voor een subwoofer
  • 2 kanaals versterker wordt vaak gebruikt voor 2 achterluidsprekers voor de hoedenplank
  • 4 kanaals versterker wordt vaak gebruikt om voorin en achterin het geluid harder te maken

De audio aansluiting


Een versterker moet altijd worden aangesloten op een autoradio.
De meeste versterkers hebben een High-input en een Low-input. Heb je een autoradio zonder speciale uitgangen (tulp) dan kun je de gewone speakeruitgang gebruiken voor de High-input. Heb je wel speciale uitgangen op je autoradio zoals SUB of AMP (tulp) dan kun je de Low-input gebruiken van de (eind)versterker.

Een versterker is ook vaak af te stellen met stelschroefjes. Hierbij kun je vaak de Gain (versterking) afstellen of het versterkingsvolume te fine-tunen.

Klik om te vergroten

Er zijn vele versterkers op de markt voor verschillende doeleinden. Zo is een subwoofer versterker voorzien van instelbare filters zoals een frequentiefilter. Deze zorgt ervoor dat je zelf kunt bepalen hoe hoog de laagste tonen mogen gaan. Als voorbeeld 10Hz – 100Hz.

De versterker voorzien van spanning en stroom

Een versterker kan veel stroom nodig hebben. Hoe meer bassen en lage tonen, hoe meer stroom je nodig hebt.

De plus kabel


Het is belangrijk een dikke stroomdraad voor de plus aan te leggen. Gebruik hiervoor indien mogelijk een rode kabel. Probeer hem op de accu zelf aan te sluiten en gebruik altijd een zekering! (om brand te voorkomen)
Plaats pas de zekering in de houder als de volledige installatie is voltooid.

De zekering


De zekering moet bij de accu komen te zitten en niet bij de versterker achterin de auto.De versterker zelf heeft ook altijd een zekering aan boord. Zorg dat de extra zekering net iets zwaarder is. (minimaal gelijk). Hier kun je een geschikte zekeringhouder kopen.

De massa / min


Houdt de min / massa kabel zo kort mogelijk. Het chassis van de auto is ook de massa. Alleen blank metaal geleidt elektriciteit. Je kunt vast wel een bout vinden in de kofferbak die aan het chassis vast zit waar je de massa draad van de versterker aan kunt bevestigen.

Remote aansluiting op de versterker

De versterker heeft ook een Remote aansluiting (Rem). Deze remote aansluiting maakt het mogelijk de versterker aan- en uit te zetten via je autoradio. De blauwe draad die op je autoradio zit geeft 12V + af om de versterker aan te zetten. Probeer indien mogelijk deze ook te voorzien voor een kleine zekering (max 1A). Mocht je kortsluiting maken met deze draad op de massa is niet meteen je autoradio stuk.

Niet op de verlichting aansluiten


Sluit de voeding van een versterker nooit aan op de verlichting! Hier is de bedrading niet voor bedoeld en zorgt voor storingen in de rem- en knipperverlichting.

Speakers aansluiten

Sluit eerst de speakers aan voordat je de de versterker voorzien van stroom. Alle speakers moeten worden aangesloten. Heb je meer speakeruitgangen op je versterker dan speakers om aan te sluiten dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Sommige versterkers kun je overbruggen of in een 2 kanaals of meerkanaals modus zetten. Dit wordt Bridge of Bridgen genoemd. Dit kan nuttig zijn als je het vermogen wilt verdubbelen of 1 subwoofer speaker wilt aansluiten op een 2 of 4 kanaals versterker.

Elke speaker heeft een plus (+) en min (-). Sluit de plus van de speaker op de plus van de versterker. Dit is belangrijk want anders komen de lage tonen niet goed over uit de speaker.

Hieronder is een afbeelding van een 4 kanaals versterker met mogelijkheid tot overbruggen van kanalen.

Klik om te vergroten

Wat is een condensator en wat voegt dit toe

Een condensator is een component dat de spanning stabiel houdt. Een versterker kan bij lage tonen (bas) de spanning (van de accu) naar beneden trekken. Hierdoor kunnen de prestaties worden beïnvloed. Denk aan een minder krachtige bas.
Indien de plus (+) kabel niet dik genoeg is dan is de kans groter dat een condensator nut heeft.

De condensator plaats je zo dicht mogelijk bij je versterker. De condensator die een spanningsdip voorkomt en buffert kan op deze manier de versterker extra voeden en het stroomverlies over de plus kabel compenseren.

De condensator aka powercap aka power stabilizer wordt gekenmerkt door zijn capaciteit.
Veel condensatoren zijn 1 Farad. Sommige hebben een spanningsmeter aan boord.
Een kleine versterker installatie zou ook voldoende hebben aan 0,5 Farad. Voor 39,95 Euro kun je een 1 Farad kopen geschikt voor elke installatie.

Tips

Probeer bij het aansluiten van draden altijd verschillende kleuren te gebruiken om verwarring te voorkomen. Verkeerd aansluiten betekend vaak dat dingen worden opgeblazen.

  • Plus (+) kabels = kleur rood
  • Min (-) kabels = kleur zwart of bruin
  • Remote (+) kabels = blauw
  • Speaker kabels (+)/(-) = kleur rood/zwart waarbij rood plus (+) is en zwart min (-)

134 Reacties op Versterker aansluiten

  • Mr.Pablo schreef:

    Hallo,

    Even een vraagje in verband met een volkswagen polo 2010 trendline 1.6TDI

    Heb bekisting en heel de koffer opgemaakt.
    0.75 kabel voor speakers, 4mm kabel voor de woofers.
    Woofers zijn de pioneer TS-SW3001s2 met monoblock GM-D8601
    (Aansluiten in parallel (standaard bij mono blocks) en dan kom ik ook aan die 1ohm van de versterker.

    Allemaal goed en wel, maar ik vind dus geen gaatje om voedingskabel door te trekken van de batterij.
    Wie oooh wie kan me hier in helpen waar ik makkelijk van batterij naar kabelgoot kan aan de zijkant van mijn auto?
    Want alles is zo compact, en kan hierdoor dus geen weg met mijn kabel.

    Aub help mij zodat ik het klusje kan afronden. :)

    Mvg, Mr.Pablo

  • aariejj schreef:

    Op de condensator zitten 2 aanslutingen – en +, moet ik op de + dan de kabel vanaf het verdeel blok (1 naar 2) doen met een ring en nog een tweede ring voor een kabel naar mijn mono blok?

    of moet ik een verdeel blok 1 naar 3 hebben en daar de + van de condensator op aansluiten? dit lijkt mij fraaier, alleen je moet dan waarschijnlijk in de gaten houden dat de condensator zo dicht mogelijk bij de versterker zit?

    en kan dat een gewoon verdeelblok zijn, of moet er nog een zekering in zitten? zo ja hoeveel ampere? (sub van 250RMS 2 ohm en een composet van rond de 70RMS 4 ohm)

  • aariejj schreef:

    Op de condensator zitten 2 aanslutingen – en +, moet ik op de + dan de kabel vanaf het verdeel blok (1 naar 2) doen met een ring en nog een tweede ring voor een kabel naar mijn mono blok?

    of moet ik een verdeel blok 1 naar 3 hebben en daar de + van de condensator op aansluiten? dit lijkt mij fraaier, alleen je moet dan waarschijnlijk in de gaten houden dat de condensator zo dicht mogelijk bij de versterker zit?

    en kan dat een gewoon verdeelblok zijn, of moet er nog een zekering in zitten? zo ja hoeveel ampere? (sub van 250RMS 2 ohm en een composet van rond de 70RMS 4 ohm)

  • aariejj schreef:

    Mijn excuses voor deze 2 bovenstaande reacties, heb de reactie al op de goede lijst geplaatst, dus deze 2 hier boven mogen weg..

  • Cees Kuijt schreef:

    Hoe krijg ik in vredesnaam een schakelplop weg, vooral bij uitschakelen. Volgens mij heb ik alles al geprobeerd. Zou de plaats waar de massa op het chassis is aangesloten het probleem zijn? Vloer bestuurdersstoel.

    Mvg,

    Cees.

  • michiel van nieuwenhuyze schreef:

    dag iedereen ik zit met een vraagje weet iemand of je een subwoofer kan aansluiten op een ford fiesta mk7 ?

  • mitch schreef:

    Hallo,

    ik heb 2 weken geleden een volkswagen golf 1.6 uit 2000 aangeschaft daar wilde ik dus een subwoofer met versterker en radio in bouwen dat heb ik gedaan maar 3 dagen na dat is gedaan was mijn radio opgeblazen er kwam rook uit en stond in brand net optijd uitgedaan gelukkig maar wat zou er verkeerd kunnen zijn gegaan zodat ik niet weer een radio op blaas?

    groetjes

    • ricks schreef:

      Hey Mitch,

      Vervelend verhaal. Er kunnen diverse redenen zijn voor wat er gebeurt is. Als het wel goed gewerkt heeft verwacht ik niet dat het verkeerd is aangesloten maar eerder dat er kortsluiting is geweest door bijvoorbeeld een draadje die een ander draadje heeft geraakt of dat er iets los is geschoten. Was alles met stekkers aangesloten?

  • rick schreef:

    Hallo,
    Ik heb deze week een opel corsa uit 2001 gekocht en wil daarin een subwoofertje. De standaard radio zit er nog in en deze zal ik graag houden i.v.m. de radio bediening op me stuur. Wat heb ik nodig en hoe ga ik te werk?? Misschien een korte uitleg of tips? Alvast bedankt!

  • mick schreef:

    Ik kan mijn tulp aansluiting niet vinden op me radio van ford fiesta mk7 sport

    kan iemand mij uitleg of foto’s sturen?

    0642657392 alvast bedankt groetjes mick

  • michel schreef:

    Hee ik heb een vraagje . Ik heb een Renault uit 2008 gekocht en zitten standaard boxen in en wil eigenlijk een versterker erop aan sluiten voor beetje goeie muziek maar kan ik die aleen sluiten via radio want heb orginele radio en wil ik graag houden in verband met mijn stuur bedining gr michel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)