Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Versterker aansluiten


Je wilt meer en harder geluid in de auto dus je gaat voor een extra versterker.


Versterker uitvoeringen


De meest voorkomende versterkers zijn 1, 2 of 4 kanaals.
Dit betekend hoeveel speakers je er op kunt aansluiten.

  • 1 kanaal versterker wordt vaak gebruikt voor een subwoofer
  • 2 kanaals versterker wordt vaak gebruikt voor 2 achterluidsprekers voor de hoedenplank
  • 4 kanaals versterker wordt vaak gebruikt om voorin en achterin het geluid harder te maken

De audio aansluiting


Een versterker moet altijd worden aangesloten op een autoradio.
De meeste versterkers hebben een High-input en een Low-input. Heb je een autoradio zonder speciale uitgangen (tulp) dan kun je de gewone speakeruitgang gebruiken voor de High-input. Heb je wel speciale uitgangen op je autoradio zoals SUB of AMP (tulp) dan kun je de Low-input gebruiken van de (eind)versterker.

Een versterker is ook vaak af te stellen met stelschroefjes. Hierbij kun je vaak de Gain (versterking) afstellen of het versterkingsvolume te fine-tunen.

Klik om te vergroten

Er zijn vele versterkers op de markt voor verschillende doeleinden. Zo is een subwoofer versterker voorzien van instelbare filters zoals een frequentiefilter. Deze zorgt ervoor dat je zelf kunt bepalen hoe hoog de laagste tonen mogen gaan. Als voorbeeld 10Hz – 100Hz.

De versterker voorzien van spanning en stroom

Een versterker kan veel stroom nodig hebben. Hoe meer bassen en lage tonen, hoe meer stroom je nodig hebt.

De plus kabel


Het is belangrijk een dikke stroomdraad voor de plus aan te leggen. Gebruik hiervoor indien mogelijk een rode kabel. Probeer hem op de accu zelf aan te sluiten en gebruik altijd een zekering! (om brand te voorkomen)
Plaats pas de zekering in de houder als de volledige installatie is voltooid.

De zekering


De zekering moet bij de accu komen te zitten en niet bij de versterker achterin de auto.De versterker zelf heeft ook altijd een zekering aan boord. Zorg dat de extra zekering net iets zwaarder is. (minimaal gelijk). Hier kun je een geschikte zekeringhouder kopen.

De massa / min


Houdt de min / massa kabel zo kort mogelijk. Het chassis van de auto is ook de massa. Alleen blank metaal geleidt elektriciteit. Je kunt vast wel een bout vinden in de kofferbak die aan het chassis vast zit waar je de massa draad van de versterker aan kunt bevestigen.

Remote aansluiting op de versterker

De versterker heeft ook een Remote aansluiting (Rem). Deze remote aansluiting maakt het mogelijk de versterker aan- en uit te zetten via je autoradio. De blauwe draad die op je autoradio zit geeft 12V + af om de versterker aan te zetten. Probeer indien mogelijk deze ook te voorzien voor een kleine zekering (max 1A). Mocht je kortsluiting maken met deze draad op de massa is niet meteen je autoradio stuk.

Niet op de verlichting aansluiten


Sluit de voeding van een versterker nooit aan op de verlichting! Hier is de bedrading niet voor bedoeld en zorgt voor storingen in de rem- en knipperverlichting.

Speakers aansluiten

Sluit eerst de speakers aan voordat je de de versterker voorzien van stroom. Alle speakers moeten worden aangesloten. Heb je meer speakeruitgangen op je versterker dan speakers om aan te sluiten dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Sommige versterkers kun je overbruggen of in een 2 kanaals of meerkanaals modus zetten. Dit wordt Bridge of Bridgen genoemd. Dit kan nuttig zijn als je het vermogen wilt verdubbelen of 1 subwoofer speaker wilt aansluiten op een 2 of 4 kanaals versterker.

Elke speaker heeft een plus (+) en min (-). Sluit de plus van de speaker op de plus van de versterker. Dit is belangrijk want anders komen de lage tonen niet goed over uit de speaker.

Hieronder is een afbeelding van een 4 kanaals versterker met mogelijkheid tot overbruggen van kanalen.

Klik om te vergroten

Wat is een condensator en wat voegt dit toe

Een condensator is een component dat de spanning stabiel houdt. Een versterker kan bij lage tonen (bas) de spanning (van de accu) naar beneden trekken. Hierdoor kunnen de prestaties worden beïnvloed. Denk aan een minder krachtige bas.
Indien de plus (+) kabel niet dik genoeg is dan is de kans groter dat een condensator nut heeft.

De condensator plaats je zo dicht mogelijk bij je versterker. De condensator die een spanningsdip voorkomt en buffert kan op deze manier de versterker extra voeden en het stroomverlies over de plus kabel compenseren.

De condensator aka powercap aka power stabilizer wordt gekenmerkt door zijn capaciteit.
Veel condensatoren zijn 1 Farad. Sommige hebben een spanningsmeter aan boord.
Een kleine versterker installatie zou ook voldoende hebben aan 0,5 Farad. Voor 39,95 Euro kun je een 1 Farad kopen geschikt voor elke installatie.

Tips

Probeer bij het aansluiten van draden altijd verschillende kleuren te gebruiken om verwarring te voorkomen. Verkeerd aansluiten betekend vaak dat dingen worden opgeblazen.

  • Plus (+) kabels = kleur rood
  • Min (-) kabels = kleur zwart of bruin
  • Remote (+) kabels = blauw
  • Speaker kabels (+)/(-) = kleur rood/zwart waarbij rood plus (+) is en zwart min (-)

164 Reacties op Versterker aansluiten

  • Gasthuis schreef:

    Hallo, Ik heb een vraag met betrekking to het aansluiten van de autoradio op de versterkers. Ik heb een auto radio met een gewonen tulp uitgang (RCA). Een versterker Mono geschakeld voor mijn sub met een tulp ingang. Voor de hoedenplank heb ik een 4 kanaal versterker met 2 tulp ingangen. Kortom ik moet vanaf mijn radio 1 tulp (rood/wit) naar mijn versterkers 3 tulp (rood/wit) Nu heb ik vanaf mijn radio beide (RCA) aansluitingen doormiddel van een y splitter de gescheiden. 1 naar me sub. De andere weer gescheiden met twee Y spitters naar me 4 kanaal versterker. Helaas lijkt de installatie in te houden en geeft lang niet het geluid wat die hoort te geven…….. Iemand een tip?

    Moet bv alle wit RCA uitgangen op wit ingangen van de versterkers? (dan geeft me kist een raar geluid..)

  • hoi schreef:

    als je de +kabel van versterker naar de accu plaats en een kabel van versterker rem naar de blauwe kabel op de radio dan krijgt de versterker toch 2 keer 12 volt en geen negatieve stroom hoe kan dat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


voeg eventueel een foto toe (JPEG only)