Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Foutzoeken en meten

De Multimeter

Om fouten op te sporen en te controleren of ergens spanning op staat kan een Multimeter heel goed van pas komen.

Bij het inbouwen van een autoradio heb je eigenlijk maar 2 basisfuncties nodig van de Multimeter.

  • Spanning meten in de stand V (DCV of =) van Volt (gelijkspanning)
  • Weerstand (geleiding) meten in de stand Ω van Ohms


Spanning meten

Als je spanning wilt meten in de auto dan kun je de Multimeter op V van Volt meten zetten.
Op de Multimeter staat 2x de V afgebeeld. Dit is voor gelijkspanning (batterij) en wisselspanning (stopcontact).

  • Wisselspanning gekenmerkt door  VAC of V ~
  • Gelijkspanning gekenmerkt door VDC of V =

In de auto heb je gelijkspanning zet de schakelaar dus op VDC of V =.
Je zult in de auto een spanning kunnen meten van rond de 12V. Zet daarom de schakelaar op 20. Hiermee geef je aan dat de spanning die je wilt meten niet hoger is dan 20V.

Spanning meet je ALTIJD tussen 2 meetpennen. De zwarte meetpen is de min (-) ook wel massa genoemd. De rode meetpen is de plus (+). De meetpennen (metalen punten) moeten ook altijd metaal raken om contact te maken. Immers geleidt metaal. Waar verf overheen zit of plastic isoltatie zal dus geen contact maken met de punt van de meetpen.

De min-pool van de accu van de auto zit aan het chassis gekoppeld. De plus-pool gaat naar een zekeringkast waar hij verder verdeeld wordt.

Bepalen wat plus (+) en min (-) is

Als je de zwarte meetpen op de min (massa) houdt en de rode meetpen op de plus (+) én je hebt de meter in de juiste stand (V= 20) dan verschijnt er op het display de spanning die je meet. Vermoedelijk ligt dit rond de 12.00 Volt.

Als je de meetpennen zou omdraaien, dus de rode meetpen op de min (massa) en de zwarte meetpen op de plus dan verschijnt er -12.00 Volt op het display. Dit betekend dat de spanning omgekeerd op de meetpennen staat.

Mocht je een autoradio gaan aansluiten en hierbij de plus en min omdraaien kán de autoradio kapot gaan.

Bij een autoradio (iso connector) is de zwarte draad de min (-) en de rode en gele de plus (+).

Weerstand / Ω OHM / Geleiding meten

Als je wilt doormeten of een zekering goed is dan kun je de OHM stand (Ω) inschakelen.
Zet de Multimeter hiervoor in de Ω 200 stand. De 200 stand staat voor een perfecte geleiding.

Test altijd eerst hoe de geleiding is door de meetpennen (punten) tegen elkaar aan te houden. In het display zal een getal van ongeveer 02.0 (OHM) worden weergegeven.
Dit betekend een geleiding van 2 OHM wat een perfecte geleiding is. Als de Multimeter een getal van 1 aangeeft zonder punten of iets dan is er geen geleiding. Hetzelfde dus als dat je de meetpennen niet tegen elkaar aan houdt. Kortom veranderd er iets op je display als je meet in deze stand, dan is er geleiding. Je zekering, draad o.i.d. is dus goed.

Speaker meten

Je kunt in de Ω OHM stand ook meten of je de bekabeling van een speaker te pakken. Ook kun je meten of een speaker nog goed is of niet.

Een speaker heeft ook een plus (+) en min (-) pool.
Je kunt ook hier de meetpennen tegen aan houden en zien wat je display aangeeft.
Een autospeaker zal vaak rond de 4Ω zijn. Dus in het display zal er een getal van rond de 04.0 worden weergegeven. Uiteraard zijn er wat factoren waardoor dit getal wat kan veranderen zoals de bekabeling er naar toe. Van 03.0 tot 10.0 Ohm zal een werkende luidspreken aanduiden.

Kopen van een Multimeter

Een Multimeter hoeft niet duur te zijn. Tegenwoordig kun je ze bij elke bouwmarkt halen voor nog geen 10 Euro. Brezan, Kijkshop en zelf sommige pompstations verkopen ze ook.

Hier kun je in ieder geval een goede multimeter kopen.

Veiligheid

Pas wel op als je gaat meten. Vooral als je 230Volt gaat meten of een accu. Het gevaar is dat je geen kortsluiting veroorzaakt. De meetpennen van de meeste multimeters zijn zo kort dat je heel gek moet doen om ze tijdens het meten tegen elkaar te krijgen maar in sommige situaties niet onmogelijk. Wees dus voorzichtig.

41 Reacties op Foutzoeken en meten

  • sander schreef:

    na het verwijderen van een pioneer dvd speler proberen we deze in een andere auto aan te sluiten, (deze is werkend en al uit de auto gegaan). Na het inbouwen doet deze niets meer. Iemand enig idee hoe de fout te achterhalen is?

    in deze auto heeft een werkende casettespeler gezeten, rode en gele draad geven gewoon spanning, de massa is ook in orde.

    • moderator schreef:

      Je meet 12 volt op rood+zwart & geel+zwart als het contact op aan staat en de autoradio is aangekoppeld?

      Zit er een frontje op die wellicht niet goed zit?
      Is er misschien toch iets niet lekker in de Pioneer?

      Je kunt eventueel de casettespeler terugplaatsen om te kijken of deze wel aangaat. Je kunt ook eventueel de Pioneer weer terugplaatsen in de vorige auto om te kijken of hij het daar wel doet.

      Op die manier kun je wellicht gerichter gaan zoeken naar de storing.

  • sander schreef:

    bedankt voor je snelle reactie,

    iets zit dus niet goed met deze pioneer, want in een andere auto werkt deze ook niet,
    maar nu is de vraag, WAT is er niet goed 😛 (frontje is gechecked) er is inderdaad spanning tot de radio zelf. eventueel inwendige zekering of component?
    er zitten trouwens twee zwevende zekeringen in de kabelboom. maar deze zijn niet defect (anders had ik ook geen spanning kunnen meten bij de radio zelf natuurlijk)

  • L. Zinkstok schreef:

    Sleutel in contact en duwen, radio doet het…auto gewoon starten, radio doet t niet, wel weer als ik de verlichting van de auto aanzet… zekeringen in orde! Plus op plus en min op min (Heb dit nooit eerder gehad…meerdere ingebouwd) “Ghost-car” VW Polo

    Heb je raad/advies?…heb trouwens rood en geel van iso-conn. al omgedraaid, mag niet baten.

    Alvast bedankt..

    Gr. Lars

    • moderator schreef:

      Dat wordt meten…
      Meet op de rode draad wanneer er spanning op staat. Sleutel uit, sleutel in, contact aan, contact uit. Doe dit ook voor de gele draad.

      Uiteindelijk heb je 2 draden nodig waarvan 1 altijd een + geeft en de ander alleen een + geeft wanneer de sleutel is omgedraaid (contact).
      Indien je deze niet vindt op de bestaande rode of gele draad, trek dan nieuwe draden vanaf punten waarop je dat wel meet. Contactslot kun je vaak direct een ‘geschakelde’ plus van af tappen.

  • Kurt schreef:

    Hallo,even een vraagje.Heb de radio en versterker enz. aangesloten zoals het moet met remote v.d radio en +12v van batterij naar de versterker.Nu meet ik 0,38 amp. stroomverlies op de batterij,als ik de dikke rode + v.d versterker afhaal verdwijnt dit,wat kan de oorzaak hiervan zijn?Versterker stuk?Alvastbedankt.

    • van der Weele schreef:

      Hallo Kurt,

      Doet de versterker het niet?
      0,38 amp kan worden verbruikt door de versterker als deze in rust is (geen audio signaal aanwezig) maar wel getriggered door de autoradio (remote, dus radio staat aan).

  • Ann De Coninck schreef:

    Geachte,
    Ik ben een 55 jarige dame en heb 2 maanden geleden een 2de hands citroen c3 gekocht.
    De accu is bij de vorige eigenaar losgekoppeld geweest en de radio/cd doet het dus niet.
    Het is te zeggen, soms doet ie het, soms niet, als ik het contact afzet hoor ik een gebonk in de boxen, dus ontkoppel ik de radio. Op de momenten dat die het wel doet is dat maar tijdelijk, na een tijdje zijn er storingen, de posten veranderen vanzelf (ligt dat aan de RDS?) De autoradio is een siemens. Kan er iemand mij hierbij helpen?
    Met vriendelijke groet
    Ann

    • van der Weele schreef:

      Hallo Ann,

      Ik zou zeggen dat de accu los staat van de autoradio (mits bedrading niet origineel is).
      Misschien een idee om de stekkers te controleren van de radio.

      • Ann De Coninck schreef:

        Geachte,
        Hartelijk dank voor de snelle reactie. Het betreft wel degelijk originele bedrading. Bedoelt u dan dat ik me een verloopstekker moet aanschaffen? Ik heb geprobeerd de bedrading van de isostekker los te maken, maar ik krijg er de stekkers niet uit.
        Met vriendelijk groet
        Ann

    • Diederik schreef:

      Hallo Hans,

      Het klinkt alsof de radio de hele nacht aan heeft gestaan.
      Misschien is de radio niet uitgegaan toen de contactsleutel uit het slot werd gehaald. Dit zou betekenen dat de bedrading niet is zoals het hoort. Dit is eenvoudig te testen door te kijken of de radio ook aan wilt als er geen sleutel in het contact zit.

      Kun je aangeven of de bedrading origineel is of dat er aanpassingen zijn gedaan?

  • Stefan schreef:

    Hallo, ik heb een probleem met mijn pioneer radio (ik weet dat hij werkt dat heb ik in een winkel laten testen) Als ik deze aansluit zonder de stekker van de boxen gaat hij niet aan, terwijl er wel spanning op de rode, gele en oranje draad staat. Klopt dat?
    Zodra ik de stekker van de boxen er wel in doe dan gaat hij wel aan maar geen geluid uit de boxen (terwijl die ook goed zijn.)
    Als ik ga meten dan meet ik op de kabels van de boxen 12V klopt dat?
    Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

    • Diederik schreef:

      Dat is logisch.

      Je mist een zwarte (massa) kabel in je voedingsstekker.
      Geel, rood en zwart zijn voor de voeding en je spreekt over oranje ipv zwart.

      In de speaker stekker zitten ook massa kabels daarom gaat hij wel aan maar krijgt via een omweg zijn massa.

      Leg een massakabel aan die aan behuizing komt van de radio of aan de zwarte draad van de isostekker (voedingsstekker). Dit lost je probleem op.

  • Gerrit schreef:

    Ik heb een andere auto gekocht, en daar zat een JVC – KS FX 722 R in, nu heb ik die eruit gehaald, en daar de Sony-CDX-GT660 UV. voor in de plaats gemonteerd. kan het daardoor zijn alsdat mijn accu wordt leeggetrokken ? radio gaat uit als ik de sleutel van het contact eruit haal. de radio gaat niet aan als ik de radio handmatig aan wil zetten als de contactsleutel eruit is.

  • Gerrit schreef:

    wat betrefd mijn vraag over het leegtrekken van mijn accu , is opgelost de accu was kapot. maar nu heb ik een ander probleem n.l. als ik mijn gegevens vastleg b.v. het opslaan van voorkeurzenders etc, dan gebeurd dat schijnbaar niet, want als ik de radio afzet en daarna weer aanzet moet ik weer opnieuw beginnen, dan zijn al mijn vastgelegde gegevens weg.
    doe ik iets niet goed of zo ?, ik heb het toch volgens het instructieboekje gedaan.

  • John schreef:

    Hallo, ik heb een probleem met mijn JVC radio. Wanneer ik de verlichting van de auto uitzet dan komt er voor ongeveer 5 seconden geen geluid meer uit de speakers. Hierna werkt alles gewoon weer normaal. Verder heb ik ook geen andere problemen. Hoewel het niet echt storend is vind ik het wel raar. Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is?

  • Hans J schreef:

    Ik heb een stroomlek op mijn bootje, vermoedelijk op de aansluiting van de radio of de radio zelf.

    trial en error is geen optie dat kost te veel accus’s

    Weet iemand hier hoe ik dat kan meten.

    Thanx

  • cor schreef:

    Hallo, ik heb een probleem, mijn radio doet na een storing in mijn aanhanger niets meer, accu is los geweest, storing motor management Door anwb gereset. Echter radio krijg ik niet meer aan de praat, zekeringen zijn goed. Af en toe krijg ik er wel een cd in en uit. Alleen geen display en geluid, heb zelfs andere radio geprobeerd? Kan iemand mij helpen, groeten Cor

    • jochem schreef:

      Ik denk dat je even moet gaan meten. Dan weet je waar het probleem zit.
      Meet eerst de spanning. Haal de radio los en meet op de ISO connector.
      Meet tussen zwart en geel 12 volt en meet tussen zwart en rood 12 volt (bij contact aan).
      Dat is de basis.

  • lorenzo schreef:

    heb mijn auotradio verloren door diefstal, alles losgesneden, Nu wil ik mijn nieuwe radio plaatsen maar weet niet welke kleur bij de autoantenne hoort. Ik heb een bruine kabel en een groen/grijze met rode ringen over.
    De auto is een mercedes sprinter. Hoe dit op te lossen?

  • weringe schreef:

    Heb een Chinees model aangesloten in mijn Chevrolet tracker. Hij werkt perfect. Enkel als ie uurtje heeft stil gestaan gaat de radio niet meer aan. Ik moet de radio dan resetten met bijbehorend knopje. Daarna kan ik hem wel gewoon aan doen. De zenders van de radio houd ie vast, enkel in het menu moet ik terug instellingen doen ( kleur van knopjes, geluid bij intoetsen) iemand enig idee wat er mis is ? Kan het te maken hebben met de brake draad die niet aangesloten is ?
    Gr, weringe

  • Thomas schreef:

    Hallo,

    mijn autoradio heeft geen geluid bij de rechter speaker..de linker speaker werkt wel.
    Als ik een andere radio aansluit werkt de rechter speaker ook niet
    Ik heb de bedrading gemeten, daar zijn geen problemen mee (multimeter piept en geeft zeer lage waarden als ik draad test van ISO stekker naar speaker aansluiting. (kleurcodes/aansluitingen kloppen met aanlsuiting van de radio)
    De speaker zelf meet 3.8 Ohm (4 Ohm speaker)ven als ik een batterij aansluit “plopt” de speaker bij contact.
    De stekkers en aansluitingen hebben geen roest of andere vreemde plekken.
    Weet iemand wat er aan de hand is of hoe het is op te lossen ?

    Groet,
    Thomas

  • Erwin schreef:

    Hallo ik heb een pioneer hw100 sw370 in mijn auto en heb daar een subtopper via een 2weg versterker op aangesloten maar nu heb ik maar 5 minuten muziek en daarna doet alleen de subtopper het nog hoe kan dit?

  • arthur schreef:

    Hallo.
    Heb een Chinees radionavigatie aangeschaft de S.60.
    Deze heeft iso en mijn bus..( Opel vivaro) heeft canbus.
    Nu heb ik begrepen dat er een extra plus draad moet komen.
    Iemand hier ervaring mee?
    Krijg er nu geen spanning op. Althans, als ik mijn stekkerblok inplug, gaat herl kort de lampjes ff aan, dan gelijk weer uit. Display,doet vooralsnog niks.
    Wat doe ik fout.
    Zie mijn foto,s van wat ik heb.

    Graag reactie.

    Groet Arthur.

  • melvin schreef:

    Hallo,

    Ik was aan het rijden toen de radio spontaan uit ging, daarna deed hij jet niet meer, ik kan nog wel bluetooth verbinding maken maar geen display en geen geluid

  • hendrik schreef:

    Hallo heb zo juist een autoradio gekocht met klap scherm. Heb hem aaangesloten maar ben vergeten om de kabels die los af te schermen. Radio werk gewoon scherm komt er uit. Na enige tijd kreeg ik kortsluiting dashboard gaat uit scherm ook radio blijft WIL aan staan. Nieuwe zekering er in gedaan alles doet het weer alleen het scherm wilt niet terug er in en ook niet aan?

  • Ad schreef:

    Ik heb een sony autoradio geinstalleerd (precies als hierboven op de pagina) en als het contact uit is (en de radio is dan ook uit) blijft hij stroom trekken, ik meet 0,18 Ampere. Is dit normaal, of is er iets niet goed aangesloten?

  • Ignace schreef:

    Heb een amerikaanse oldtimer staan waarvan ik de originele radio wil veranderen aangezien het alleen maar radio is. Nu heb ik de radio ontkoppeld en heb ik 7 kabels. 4 ervan zijn van de luidsprekers dus dan heb ik er nog 3 over. Massa, permanente stroom en die na het contact. Maar als ik wil meten welke mijn permanente stroom is meet ik maar 0.06V. Als ik het contact aan zet meet ik op dezelfde kabel 0.56V. Op alle andere kabels krijg ik niks van stroom. Hoe komt het dat ik geen 12V meet? Ligt het dan aan de bekabeling zelf? Zekeringen zijn goed.

  • Ron aartman schreef:

    hallo
    ik heb een alfa GT met een originele radio(blaupunkt geloof ik)
    af en toe gaat ie aan en om onverklaarbare reden gaat ie ook weer ui
    tenminste het geluid dan
    ik heb een andere radio geprobeerd en die doet precies hetzelfde
    je zou denken de bedrading van de speakers maar als ik daar aan rommel gebeurt er niets
    wat kan dit zijn

  • Gulveren schreef:

    Hallo,
    Ik heb recent mijn autoradio moeten vervangen. Op de oude radio zat een losse ISO-connector. De nieuwe heeft een ingebouwde connector. Helaas houdt de geheugen van de nieuwe radio niet vast. Na een paar minuten contactloos te zijn, wordt het geheugen gereset. De eerste paar minuten na het uitzetten van de contact blijft het geheugen wel gehandhaafd. Waar kan het probleem liggen?

    Ik heb de kabel waar constant 12v spanning is, dat uit de auto komt volgens de instructies aan de geheugen pin van de radio gesloten. (bij mijn auto is dit niet geel maar grijs).
    De rode en gele kabels dat uit mijn auto komt, hebben een geschakelde 12v (dus als het contact aan, is er alleen stroom). De gele kabel uit de auto heb ik aan de pin van de radio met sleutelcontact weergave (ignition) gekoppeld. Met deze aansluiting raak de radio dus na een paar minuten contactloos te zijn het geheugen kwijt. Idem als ik de rode op “ignition” aansluit.In de oude situatie had de rode kabel dat uit de auto komt ook geen aansluiting op de oude ISO aansluiting.

    Wat doe ik mis? Zou de massa kabel anders niet kloppen of moet ik bepaalde kabels samenvoegen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)