Uitleg, meten, aansluiten en installeren van een autoradio

Autoradio inbouwen / aansluiten

Een autoradio inbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste als je weet wat je doet.
We gaan je hiermee wat op weg helpen. Heb je nog niet heel veel kennis van elektriciteit, lees dan de andere kopjes ‘Elektriciteit en zekeringen‘ en ‘Foutzoeken en meten‘ eens door.

Inhoud van deze pagina

1. Een autoradio demonteren / verwijderen / loshalen
2. De iso stekker
3. Verloopkabel van automerk naar iso
4. Welke draden moet je aansluiten
5. De overige bedrading aan de iso stekker
6. Wat als de bedrading niet meer origineel is
7. Speaker kabels identificeren
8. Speakers aansluiten
9. Autoradio doet het niet
10. Spanning meten op de autoradio
11. Tips
12. Opmerkingen 

1. Een bestaande autoradio loshalen

Een autoradio zit vaak in een bracket vast. Dit is een metaal raamwerkje dat je in de auto (opening voor radio) vastzet. Sommige autoradio’s zijn voorzien van een slot welke vastklemt aan het bracket. Een soort van uitstekende palletjes. Om de radio los te halen heb je dus de bijgeleverde sleutels nodig om te kunnen ontgrendelen. Als je een radio koopt welke is voorzien van een slot mechanisme, moet er een set sleutels bijgeleverd zijn.

Ben je jouw sleutels kwijt of koop je een auto waarbij de radio vervangen moet worden? Kijk dan op internet voor een set reserve sleutels of google naar de afbeelding van jouw sleutel. Een sleutel is vaak merkgebonden. Soms werkt een paperclip ook. Buig hem recht en steek deze op de juiste hoogte tussen de radio en bracket in. Hierdoor release het slot.
Veel autoradio’s hebben aan 2 kanten een vergrendeling.

2. ISO stekkers

Tegenwoordig hebben alle moderne autoradio’s een ISO stekker aan de achterkant zitten.
De ISO stekker is een standaard geworden in de autoradio branche.
Alle benodigde aansluitingen op de antenne na zijn in de ISO stekker aangesloten.
Van elektriciteit tot en met de speakers.

De ISO stekkers bestaan uit 2 stekkers. Een is voor de voedingsspanningen zoals plus, min, remote voor de versterker, illuminate voor de verlichting, enz.
De andere stekker is voor de speakers. Elke ISO stekker maakt plaats voor 4 speakers: links voor, rechts voor, links achter en rechts achter. Het volledige schema is bij punt 5 te lezen. Beide ISO stekkers zijn uniek qua vorm dus passen ook maar op 1 manier. Je kunt ze dus niet verkeerd aansluiten.


3. Verloopstekkers (van autobekabeling naar ISO)

Elke merk en model auto is uitgerust met originele bedrading voor een autoradio. Heb je een autoradio in de auto zitten die er door de fabriek er in is gezet dan heb je kans dat je nieuwe radio niet in een keer gaat passen. Je hebt hiervoor dus een verloopkabel nodig.

Een verloopkabel is afhankelijk van het merk en type auto en verloopt altijd naar een ISO stekker.
Hierdoor is elke moderne (auto merk onafhankelijk)  autoradio aan te sluiten op bestaande bedrading. Ze hebben immers allemaal ISO tegenwoordig. Deze kun je kopen bij Halfords, Brezan en online (webshop). Google dan eens naar ISO aansluitkabel.

Op de foto hieronder zie je links een ISO stekker en rechts de stekker die in de auto kán zitten.

4. Wat moet je allemaal aansluiten

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.

  1. Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
  2. Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
  3. De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd.

(Mocht je de de juiste draden niet kunnen vinden dan zou je ook eens bij de zekeringkast en het contactslot kunnen kijken)

5. De overige draden aan de ISO connector

Aan de ISO connector zitten nog de volgende draden:

  • Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
  • Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
  • Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.


6. Is de bedrading niet meer origineel of is er geen verloopstekker

Dan is er ook een oplossing! Er zijn ook ISO stekkers (geen verloop) met losse draden eraan vast. De ISO stekker gaat in de autoradio en de losse draden moeten worden aangesloten op de aanwezige draden in de auto. De kabels zou je kunnen verbinden door een kroonsteen of AMP (knijp) stekker. De universele iso kabel kun je hier kopen.

7. Hoe kom je er achter welke speaker aan welke kabel vast zit

Om te testen of je een speaker kabel te pakken hebt en welke speaker daarop is aangesloten kun je de volgende test doen:

Pak een penlite (AA) of potlood (AAA) batterij en sluit deze aan op de speakerdraad. Hoe je de plus of min houdt is niet belangrijk. De speaker geeft een zacht plopje. Hierdoor weet je welke speaker je op welke draden(kleuren) moet gaan aansluiten. Weet wel zeker dat de batterij niet leeg is anders doet hij het niet.

8. Speakers aansluiten

Elke speaker heeft 2 draden nodig. Een plus en een min. Een ISO connector biedt aansluitmogelijkheden voor 4 speakers:

  • Links voor (LF) kleur wit (+) en wit/zwart (-)
  • Rechts voor (RF) kleur grijs (+) en grijs/zwart (-)
  • Links achter (LR) kleur groen (+) en groen/zwart (-)
  • Rechts achter (RR) kleur paars (+) en paars/zwart (-)

9. De radio doet niets

Indien je autoradio niet aan gaat kun je je afvragen of alles goed is aangesloten. Dit kun je uiteraard nameten.

Veel autoradio’s hebben achterop een zekering. In veel gevallen is dit 10A met de kleur rood. Meet deze eens na. Indien deze op de Ohms stand niet doormeet, dus geen geleiding, is hij stuk. Controleer of je het goed hebt gemeten door je meetpennen in deze stand tegen elkaar te houden. Je zou dan wel geleiding moeten meten. Indien de zekering dus stuk is moet je even goed controleren of alle bedrading wel echt goed is aangesloten. Een zekering raak immers niet zomaar defect.

10. Spanning meten op de autoradio

  1. Multimeter op Volt stand zetten (20 = )   (meetinstructies)
  2. Iso stekkers uit autoradio halen
  3. Contactslot op aan (lampjes dashboard moeten branden)
  4. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op rode draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).
  5. Zwarte meetpen op zwarte draad iso connector, rode meetpen op gele draad iso connector. Je moet hier 12V meten (tussen de 11V en 13V is goed).

(de genoemde spanning van 11 – 13 V is uiteraard met de motor uit en een volle accu)

Tips

Indien de bedrading voor de autoradio moet worden aangepast en het niet direct om plug en play iso stekkers gaat is het verstandig om een hoofdzekering los te halen of de plus pool van de accu los te halen.

Houdt een multimeter bij de hand. Een onmisbaar meetinstrument.

Goed gereedschap is het halve werk. Een schroevendraaier, kniptang en zaklamp kunnen van pas komen. Soms ook een zaklamp om in moeilijk hoekjes te schijnen.

Het kan handig zijn om bedrading te kenmerken zodat je later weet waarvoor het is. Dit zou je kunnen doen door er een stukje schilderstape op te plakken zodat je er op kunt schrijven wat het is.

Zorg dat het contactslot van de auto uit staat.

Is er een zoemend geluid hoorbaar (van de dynamo) door de speakers? Gebruik dan een voedingsfilter / ontstoorfilter.

Opmerkingen

Als de autoradio of accu los gekoppeld is geweest dan verliezen de meeste autoradio’s de radiozenders en overige instellingen.

Verliest de autoradio de radiozenders als het contactslot uit is gezet dan zijn er vermoedelijk 2 draden omgewisseld. De rode en de gele draad moeten gecontroleerd worden op juist aansluiten. Dit kun je hier nalezen.

 HEB JE EEN VRAAG ? STEL HEM DAN HIERONDER!

760 Reacties op Autoradio inbouwen / aansluiten

  • Perry schreef:

    Ik heb een 1din met klapscherm aangesloten behalve de bruine de roze en de blauwe draad niet de radio cd doet het maar het scherm klapt niet ui

  • Lennart D schreef:

    Hallo,
    vandaag heb ik een inbouw multi navigatiesysteem/radio voor mijn Fiat Fiorino gekocht.
    Nu is het zo dat alles het prima doet, behalve de radio. Ik heb geen ontvangst, alleen maar ruis. Met mijn oude radio waren er geen problemen. Ook later nog een keer de radio’s gewisseld om dubbel te checken of het niet echt aan de kabels in de auto ligt, maar het oude radio deed het prima.
    Ik heb het gevoel dat kabel en aansluiting geen goede verbinding maken, als ik namelijk harder druk of de kabel in de aansluiting beweeg komt er wel soort van een geluid. Is hier iets aan te doen of kan het nog iets anders zijn?

    Mvg
    Lennart

  • Henk schreef:

    Heb in onze Lancia Musa 2010 een “chinese” android autoradio ingebouwd.

    Probleem is dat als je de radio aanzet de verlichting achter de radioknoppen gewoon werken maar na een paar seconden uitgaan. De radio werkt verder O.K.
    De lancia Musa gebruikt een can bus maar de radio niet deze is gewoon ISO (CAN bus –> Iso converter kost 175€!!). Dus opgelost met draad te trekken van een acc naar de schakeldraad van de radio.
    Maar ergens mist er dus nog wat. De illu draad zit er in ieder geval niet in.

    – Kan dat het zijn? maar deze dimt normaal gesproken toch alleen de intensiteit voor ‘s-nachts.

    – Iemand anders nog een idee waar ik kan kijken?

    wie denkt mee?
    Al vast bedankt
    Henk

    P.S. schema is van de standaard radio in deze lancia

  • gustaaf schreef:

    Hallo
    Ik heb net een transporter t4 van 1995 aangekocht de bekabeling van de auto liggen er en heb dus mijn radio erop aan gesloten alleen doet hij niets gaat zelf niet aan nochtans de radio komt van men oude auto en die werkte ik heb al de zekering na gekeken maar die zijn goed wat kan ik eventueel doen heb niets van kennis hiervan kan dit per mail eventueel
    Bedankt

    • Jules schreef:

      hallo
      ik heb een vraagje. het is eigenlijk niet een vraagje over hoe ik de autoradio moet installeren maar ik heb een als vakantieauto een mercedes-benz 207d en ik zou graag de radio willen vervangen zodat ik op reis naar mij eigen muziek kan luisteren. Ik was van plan om een pioneer radio of een blaupunkt radio te kopen maar ik twijfelde vandaar mijn vraag mag ik eender welke radio installeren -> indien ja oke
      -> indien neen welke radio zou ik dan het best gebruiken (bij voorkeur met usb)

      dank je wel voor de hulp

  • San schreef:

    Hoi,
    Ik heb sinds kort een Ford Focus uit het jaar 2002,
    Hier zit de orginele radio nog in maar wil deze vervangen voor een normale autoradio.
    Moet ik de stekkers aanpassen?
    En zo ja wat voor stekker ik heb ik nodig om dit aan te passen?

    Alvast bedankt
    San

  • manu schreef:

    Bij de tips staat dat je de + pool van de accu moet halen. Als je de + pool eraf haalt haal dan sowieso eerst de – pool er af anders is er grote kans op kortsluiting.

  • joop dix schreef:

    Heb onlangs een autoradio in bezit gekregen het type AC610B echter zonder instructieboekje. Gebruik deze in de caravan. Kunt u mij enige info geven over de bediening. Heb op internet niets over de radio kunnen vinden. Bij voorbaat dank.

  • Dennis schreef:

    Probleem met aansluiten Pioneer DEH-X5500BT bij Golf 5 2005.

    Probleem:
    Indien de radio is aangesloten en de auto in zijn contact komt gaat de radio voor circa 10 seconden aan in het setup menu. Als ik hier meteen op reageer kom ik tot hooguit de instelling van de het FM ‘zoek gedeelte’. Daarna valt de radio uit. Indien de auto niet in zijn contact staat, dan gaat de radio niet aan.

    Opvallend is dat wanneer je de auto gestart hebt en vervolgens bijv. de deuren dicht gooit de radio ook in eens weer actief word. Wederom voor circa 10 sec.

    Intussen hebben wij de vaste stroom ook verwisseld met de variabele stroom (rood en geel). Dit maakt geen verschil in bovenstaand probleem.

    Zijn er mensen die dit probleem kennen of weten hoe dit probleem te verhelpen is?

  • Barry schreef:

    Goedemiddag,

    Ik heb ook een nieuwe autoradio gekocht voor mn audi A3 2009. Nu zit de radio er in, maar hoor ik alleen nog geluid op de 3 tweeters voorin. Alle andere speakers zijn spontaan uit gegaan, of beter gezegd hebben met de nieuwe radio nog niet gewerkt. Nu heb ik de oude radio er weer ingedaan voor de test, maar daar doen ze het ook niet meer bij. Rarara… iemand een ideetje?

    Barry

  • Dennis schreef:

    Hallo… ik heb van de week een peugeot 307, 2004 gekocht waar nog een gewone radio in zit zonder cd speler of usb. Nu wil ik mijn eigen radio erin zetten.. is dat mogelijk om zelf te doen of moet het dan helemaal omgebouwd worden? Bij me vorige auto hoefde ik alleen de antenne aan te sluiten en klompje in te klikken.

  • Dcik schreef:

    Ik dacht dat doe ik wel even mijn radio uit de auto te halen en een navigatiesysteem installeren.
    Kleine vergissing, veel draden heb ik hier waar ik niet uitkom. Ik heb een Chevrolet Epica.
    Weet iemand waar ik deze tegen een vergoeding deze kan laten inbouwen.

  • Be Brongers schreef:

    Hallo
    ik heb sinds een weer een nieuwe auto radio gekocht.
    Alles aangesloten volgens de beschrijving..En alles leek goed te werken..
    Alleen nu doet zich het volgende probleem voor….
    Ik heb er ook een sub woofer achter liggen trouwens…
    Als ik me radio gewoon op normale sterkte staan heb is er niks aan de hand,en alles klinkt zo als het hoort.
    Maar zodra ik hem harder zet om even lekker te pompen,dan is het net of de speakers zich zelf uitschakelen.
    Want het enige wat ik dan over hou is mijn sub,,want die blijft het gewoon doen..
    Als ik dan de radio helemaal uit zet,dan heb ik kans dat alles het weer gewoon doet,maar zodra ik weer ga pompen
    Dan is het een paar minuten en dan heb ik weer het zelfde….Heb al van alles bekeken en gedaan,maar hij blijft het doen.
    Nu ben ik bij die zaak geweest waar ik die nieuwe radio gekocht heb…Auto revista,,en die wisten mij te vertellen dat vermoedelijk 1 van mijn speakers stuk is,,,en dat als ik dan ga pompen hij de kanalen dicht gooit..
    Weet iemand van jullie misschien wat dit zou kunnen zijn,,,en misschien een mogelijke oplossing hebben?

    Hoop snel van jullie te horen….

    Heb trouwens een Pioneer MVH-X380BT

    Mvg

  • Dirk schreef:

    Heey goede avond heb een vraagje
    Heb zelf een polo 9n alles aan gesloten op iso stekker geen zekeringen kapot maar me radio doet niks gaat niet alleen hij reset ze eigen alleen maar wat kan zijn ? Helllllppp meee

  • Stanley schreef:

    Beste,

    Ik heb een Mitsubishi Colt CZ3 gekocht uit 2007 met een fabrieksradio. Hier zit gewoon een radio en cdspeler in. Maar ik luister mijn muziek altijd via Spotify via mijn telefoon. Is er een makkelijke manier om een aux kabel op deze radio aan te sluiten zodat ik via mijn telefoon makkelijk muziek kan luisteren?

  • Marcelino josé schreef:

    Heb een radio laten aansluiten door twondo in genk van mijn citroeén C2 ging hem halen maar mijn deuren gingen niet meer open met de afstandbediening met de sleutel open gedaan en kort nadien gaat het wel open en toe met de afstandbediening maar staat de auto 15 minuten stil dan krijg ik de auto niet meer open met de afstandbediening tot 3x terug gegaan naar de winkel zijden wij gaan kijken krijg als laatste het ligt aan de auto ,zij zijden wij bouwen hem uit en als de vergrendeling niet werkt dan moet je naar de citroeen garage gaan ik zeg okéé maar de auto functioneerd perfect en zij geven mij geen ander oplossing voor de fout, het fout ligt bij twondo van genk niet bij mij. Tot heden nog geen telefoon gehad van TWONDO in GENK. Bedankt alvast TWONDO

  • Marianne schreef:

    Geen enkel verstand van elektra dus hier mijn vraag: ik heb een 2CV gekocht en alles moet nog aangesloten worden. Niets werkt nog dus kan niets testen, maar de draadjes waar ze naar toe moeten is wel uit het boekje te halen. Ik wil niet boxen fabrieken tpv de hoedenplank of in de deur. Ik heb een losse JBL-GO die prima geluid geeft en dan zou ik, als ik erin slaag de juiste verbinding te maken, mijn perfecte geluidssysteem hebben.

    Ik heb:
    Autoradio Pioneer DEH 1700UB (Helaas geen bluetooth)
    2 kleine boxjes hangen onder de hoedenplank.
    JBL -GO speaker met mini-USB voor opladen en een AUX ingang + bluetooth.
    AUX-kabeltje

    1e optie:
    De AUX-in kabel van de speaker naar de AUX-in van de radio?
    Als ik dan SOURCE van de radio op FM zet, gaat dit werken? Of moet daar nog iets tussen, of…
    2e optie:
    Achter op de radio zit ook een subwoofer uitgang, rood en wit. Ik heb ook een kabeltje met rood en witte plug aan de ene kant en een zwarte (past op de AUX van de speaker) aan de andere kant. Kan zo’n speakertje werken op de subwoofer-uitgang?
    Of moet de speaker aan een van de andere aansluitingen en hoe dan?

    https://www.conrad.nl/nl/pioneer-deh-1700ub-enkel-din-autoradio-4-x-50-w-jackplug-usb-1274511.html
    http://www.jbl.nl/draagbare-apparaten/JBL+GO.html

  • Piet Bruin Noord Holland schreef:

    Goedeavond, wij hebben onlangs een Suzuki Grand Vitara gekocht(ingevoerd uit Frankrijk).Er zit een Navradio in van TMC, hier heb ik heel slecht ontvangst mee. De zenders zoekt hij heel slecht op en de cd speler geeft regelmatg een piepje ivm cd wisselaar. Nu wil ik er een nieuwe Navradio voor Suzuki inzetten,van het merk Zendai/Danziger.V58 navigatie en tel. via bluetooth.! Deze zijn compleet te koop met inbouwpaneeltje. En alle benodigde bedrading.IIs dit verstandig, of toch mijn oude radio repareren?. Groeten Piet Bruin.

  • Mark vd Veer schreef:

    Hallo,

    Ik heb een radio geinstalleerd in mijn Ford Fiesta uit 2001, daarop aangesloten een versterker en via de versterker een subwoofer en mijn 2 voorste speakers. Heeft de afgelopen paar maanden prima gewerkt, maar de laatste tijd valt de radio uit en geeft hij de foutmelding “miswiring, check wiring then reset unit”. Aangezien hij lrima heeft gewerkt weet ik niet waar het aan kan liggen. Iemand ideeen of tips..?

    Alvast bedankt

    • joey schreef:

      Beste San
      afhankelijk van wat voor radio je plaats zul je een verloop stekker moeten gebruiken van standaard ford naar iso
      om dit zeker te weten even de radio eruit halen in sommige gevallen zit hier al een iso stekker op

      mvg joey

  • Taucha schreef:

    Vraagje voor Mitsubishi colt kenners; ik heb een colt uit 2012 met een ingebouwde radio. Leuk ding alleen geen USB ingang en geen mogelijkheden om dab+ radio te ontvangen. Dus dacht ik om de radio te vervangen, maar nu blijkt het helemaal geen standaard maat te zijn. Weet iemand misschien of er voor deze colt adapters zijn zodat een gewone 1din radio erin kan of dat met wat aanpassingen op een of andere manier 2 din is in te voegen. De ruimte die de radio nu inneemt is ongeveer 1.5 din.

  • Jack schreef:

    Ik heb een vraagje. Heb sindskort en Pioneer 345R autoradio voor mijn Cuore bj2000. Heb het wel aan de praat gekregen, maar de geheugen blijft niet zitten. Ik heb alles gemeten, inclusief de constant voeding (geel kabeltje) en alles lijkt ok. Heb zo een verloop stekker moeten kopen en alle kabels werken prima maar ja, de moment dat ik mijn auto uitzet, of de voorkantje van de radio eraf haal, valt de stations in het geheugen weg. Hoe kan dat als alle kabels netjes werken?

  • Ton Telgenhof schreef:

    Ik zou een oude Volvo autoradio willen aansluiten, maar kan nergens een schema vinden voor het bedraden van e.e.a. De radio is voorzien van een 9-polige stekker (waarvan 8 stuks bedraad); een vierpolige stekker met 2 zwarte en 2 zwart/gele draden, plus een 2-polige met 1 oranje en 1 zwarte draad. Van de draden van de 9-polige stekker is een rode en een blauwe voorzien van een zekering. Type radio is RX-250VQ.
    M.vr.gr. Ton Telgenhof

  • Hendrik Fransen schreef:

    Beste lezer

    Ik ga mijn autoradio met een dubbele iso aansluiting (1 voor de spanning 1voor de boxen) vervangen voor een radio met een enkele iso (12 punten) hoe kan ik dit het beste doen? Of zijn er verlopen van de iso van de auto naar de radio (van 2 naar 1)

    Alvast dank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

voeg eventueel een foto toe (JPEG only)